• دوشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400032417238

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

امنیت اقتصادی کشور در تعامل با امنیت سیاسی است

 امنیت اقتصادی کشور در تعامل با امنیت سیاسی است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر ما از لحاظ درونی کشور قدرتمندی باشیم و توانایی تاثیرگذاری بر کشورهای همسایه  و کشورهایی که با آن‌ها روابط استراتژیکی داریم، داشته باشیم، تا حدی می‌توانیم امنیت اقتصادی‌ کشور را مدیریت کنیم.

وحید ارشدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بررسی برنامه دولت آینده بر بهبود اقتصاد کشور، اظهار کرد:  اقتصاد ایران از دو منظر یکی از منظر ساختاری و دیگری از منظر عامل‌ها دچار اختلال است. این عامل‌ها خود را در جایگاه مسئولین و مدیران نشان می‌دهد. از منظر ساختاری و به لحاظ درآمد، درآمد اقتصادی ایران متکی به نفت بوده و با توجه به اختلالاتی که به واسطه تحریم و دیگر مسائل ایجاد شد متاسفانه در این بخش بسیار ضربه‌پذیر هستیم. از طرف دیگر به دلیل وابستگی به خارج از کشور در زمینه تامین کالاهای اساسی و مهم به دلیل تحریم‌ها تحت تاثیر قرار گرفته‌ایم، اگرچه که نظام اقتصادی ایران از لحاظ واریز بودجه و پرداخت مالیات، امور بانکی و گمرکی مشکلات ساختاری چشمگیری دارد و به نوعی نیازمند اصلاحات اساسی است و اصلاحات اساسی از جایی شروع می‌شود که نگاهمان برای بهبود اوضاع داخلی به بیرون از کشور نباشد و متکی به ظرفیت‌های درونی کشور باشیم.

این کارشناس اقتصادی همچنین ادامه داد: باتوجه به شرایط سیاسی و ماهیت نظام جمهوری اسلامی، کشورهای خارجی از جمله کشورهای سلطه‌گر، از حضور نظام و روند مثبت فعالیت آن خرسند نیستند و راهی که برای نابودی سیاست و اقتصاد کشور در پیش گرفته‌اند راه تحریم است. قاعدتا به این زودی‌ها تحریم‌ها را منحل نمی‌کنند و اگرهم این اتفاق رخ دهد کاملا بی‌تاثیر است. لذا باید توانمندی‌های داخلی را افزایش دهیم و این موضوع نیازمند عامل‌هایی است که متکی به ظرفیت‌های درونی باشد.

ارشدی با بیان اینکه برای تقویت اقتصاد کشور باید به ظرفیت‌های درونی متکی بود، بیان کرد: اگر بتوانیم از نیروی جوان کشور که دارای خلاقیت و نوآوری هستند در راستای منافع ملی استفاده کنیم و از  ظرفیت‌های جغرافیایی نیز بهره ببریم،  شاهد شرایط بهتری خواهیم بود. در طی سال‌های گذشته، شواهد نشان داده که این نوع سیاست‌گذاری که امیدمان برای پیشرفت و بهبود کشور به عوامل خارجی باشد، هیچگاه جواب نداده و بهتر است از این روش صرف نظر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لذا انتخابات فرصتی است که عامل‌ها از هر جناحی که روی کار می‌آیند، بر ظرفیت‌های درونی، بهبود فضای کسب و کار در کشور و اصلاح سیستم‌های مالی و بانکی بپردازند و این عوامل نیازمند یک دولت جسور، شجاع و متکی به ظرفیت‌های درونی کشور است.

 این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه امنیت اقتصادی کشور در تعامل با امنیت سیاسی است، عنوان کرد: یکی از مولفه‌های مهم در قدرت اقتصادی، مبحث امنیت از جوانب مختلف آن است. اگر ما از لحاظ درونی کشور قدرتمندی باشیم و توانایی تاثیرگذاری بر کشورهای همسایه  و کشورهایی که با آن‌ها روابط استراتژیکی داریم، داشته باشیم و آن‌ها را با خود همراه کنیم، تا حدی می‌توانیم امنیت اقتصادی‌ کشور را مدیریت کنیم.

ارشدی اضافه کرد: اگر ایران یک دیپلماسی اقتصادی مطلوب با کشورهای همسایه برقرار کرده و پیوستگی اقتصادی با کشورهای اطراف ایجاد کند در نتیجه می‌تواند با تامین کالاهای اساسی برای این کشورها و ایجاد حس نیازمندی در آن‌ها می‌تواند کشورهای همسایه را همراه خود کند و بدین ترتیب قدرت اقتصادی‌ ایران در منطقه افزایش یابد. 

وی در مورد چگونگی اثرات دولت آینده بر اقتصاد کشور گفت: اقتصاد کشور ما باید به سمتی حرکت کند که پیوند اقتصادی استراتژیکی با کشورهای منطقه داشته باشد و اجازه ندهد که کشورهای همسایه زیر بار نظام سلطه بروند. بنا به دیدگاه شخصی بنده، دولت آینده می‌تواند برای سروسامان دادن به اقتصاد کشور، یک عملکرد درونزا با نگاه برونگرا داشته باشد  یعنی اینکه با تقویت ظرفیت‌های درونی کشور به توسعه و بهبود عوامل بیرونی نیز بپردازد که این مسئله در اقتصاد مقاومتی نیز بسیار تاکید شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha