• سه‌شنبه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400032518398
  • خبرنگار : 50447

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی:

دولت آینده باید از بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کند

دولت آینده باید از بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کند

ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی گفت: اگر بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها ورود پیدا کند قطعا شاهد اقدامات موثرتر و کاربردی‌تری در حوزه گردشگری خواهیم بود.

مرجان شاه‌ولایتی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص بررسی عملکرد دولت و شورای شهر در حوزه گردشگری و حمایت از تاسیسات گردشگری، اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فاقد نگاهی بلندمدت در صنعت گردشگری بود. در این دولت بیشتر شاهد پرداخت به برنامه‌های کوتاه‌مدت بودیم.

وی افزود: ما شاهد یک عظم و اراده جدی در توسعه گردشگری نیستیم. در حال حاضر نیز در مناظرات کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، هیچ یک از کاندیداها آنطور که باید به موضوع گردشگری نپرداختند، در حالی‌که گردشگری در زمان تحریم‌های فعلی می‌تواند در نجات اقتصاد ایران قدم بزرگی بردارد.

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این موضوعات در برنامه‌ها و اقدامات مدیران قبلی وجود داشت و مدیران فعلی نیز هیچ جایگاهی برای گردشگری به عنوان یک سهم عمده در اقتصاد کشور قائل نیستند.

مدیران آینده نگاه جدی به رونق گردشگری داشته باشند

شاه‌ولایتی تصریح کرد: واحدهای اقامتی در کشور و به ویژه در مشهد مسئله‌ دیگری است که می‌توان به عنوان بخش مهمی از گردشگری از آن یاد کرد، این بخش به عنوان تامین‌کننده بخش مهمی از کل اقتصاد و اشتغال کشور انتظار دارد صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت مولد و مهم تلقی شده و حمایت‌های پایه‌ای و صحیح از آن صورت گیرد.  

وی اضافه کرد: موضوع ورود گردشگر باید به عنوان یک مسئله مهم مورد توجه قرار گیرد تا باعث افزایش درآمد واحدهای اقامتی و در نتیجه بهبود معیشت بخش مهمی از افراد جامعه شود.

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: انتظار عمده ما از مدیران جدید این است که به رونق صنعت گردشگری به عنوان یکی از برنامه‌های آینده نگاه جدی داشته باشند که این موضوع همچنین می‌تواند به رونق بخش مهمی از اقتصاد کشور کمک کند و این بسیار مهمتر از کمک‌هایی همچون سوبسید دادن به دست‌اندرکاران گردشگری است.

شاه‌ولایتی تشریح کرد: در این راستا اگر درهای کشور بر روی گردشگران خارجی باز و گردشگری داخلی نیز در کنار آن تقویت شود، برنامه‌های جدی، بلندمدت و کاربردی می‌تواند اقدامی مهم برای کل تاسیسات گردشگری کشور باشد.

تدوین قوانین و مقررات گردشگری نیاز به تغییر و تحولی جدی دارد

وی در پاسخ به این سوال که کدام حوزه‌ها را بیش از هرچیز مستلزم تغییر و تحول می‌داند، گفت: در حوزه تدوین قوانین و مقررات نیاز به تغییر و تحول جدی داریم؛ برخی از مسائل و مقررات در گردشگری صرفا فقط به صورت آیین‌نامه و دستورالعمل طراحی شده‌اند و باید طی اقداماتی آن‌ها به صورت قانون تدوین شوند.

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه گردشگری برخلاف اصناف که مقررات قدیمی و محکمی دارند بیشتر امورات دست‌اندرکاران این صنعت با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها پیش می‌روند که نیاز است برخی از دستورالعمل‌ها به قوانین و مقررات چارچوب‌دار تبدیل شوند. البته شایان ذکر است که در اجرای قوانین و مقررات گردشگری نیاز به تغییر و تحول جدی داریم.

عملکرد شورای شهر در بحث آرامگاه فردوسی قابل قبول بود

شاه‌ولایتی در خصوص نقاط ضعف و قوت دولت و شورای شهر بیان کرد: در حوزه شورا نقطه قوت توجه ویژه به توسعه گردشگری شهر مشهد و حومه آن بود، به عنوان مثال در خصوص توسعه آرامگاه فردوسی اقدامات شایسته‌ای صورت گرفت. در مجموع به پروژه‌های گردشگری به خوبی پرداخته شد و در زیرساخت‌ها مانند خطوط مترو و مسائل مختلف دیگر که در توسعه گردشگری هر شهری، مهم تلقی می‌شود، شورای شهر خیلی خوب به آن پرداخت تا مشهد را به شهری شایسته برای ورود گردشگر و توسعه گردشگری تبدیل کند.

وی تصریح کرد: به پروژه تئاتر شهر که البته هنوز به پایان نرسیده می‌توان به چشم یک المان فرهنگی  نگاه کرد که وجود این زیرساخت‌ها در توسعه گردشگری هر شهری برای جلب نظر گردشگر داخلی و خارجی می‌تواند بسیار موثر باشد و شورای شهر و شهرداری با ورود به این حوزه‌ها در این دوره عملکرد خوبی داشته است.

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی با اشاره به نقاط ضعف این دوره شورا، خاطرنشان کرد: شاهد ارتباط پایداری بین این بخش و بخش خصوصی نبوده‌ایم، به این معنی که از بخش خصوصی در حل و فصل مسائل مربوط به تاسیسات گردشگری با وجود اینکه بخش عمده مدیریت تاسیسات گردشگری شهر به عهده بخش خصوصی است، مشورت خاصی گرفته نشده؛ هیچ‌گاه از تشکل‌ها کمکی گرفته نشده است.

شاه ولایتی اضافه کرد: بالا بردن هزینه‌ها برای بخش خصوصی باوجود کرونا یکی دیگر از نقاط ضعفی بود که کار را برای بخش خصوصی بسیار سخت‌تر کرد.

شورای شهر آینده باید از بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کند

وی در پاسخ به این سوال که انتظارات و پیشنهادات شما از دولت و شورای شهر آینده چیست، گفت: در مورد شورا انتظار من این است که به شهر مشهد به عنوان شهری که مخصوص ساکنین آن است نگاه نشود؛ چراکه هرساله تعداد زیادی زائر و گردشگر به مشهد سفر می‌کنند. در همین راستا شورای شهر باید به توسعه مشهد برای جلب نظر گردشگران داخلی و خارجی بیشتر توجه کند.

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی با اشاره به پروژه مناسب‌سازی راه‌آهن مشهد به عنوان یک پروژه شایسته و قابل قبول، تشریح کرد: این نگاه باید در تمام زیرساخت‌ها دیده شود و باید به تمام تاسیسات گردشگری شهر مشهد به عنوان نهادهایی که در حال فعالیت برای ساخت یک شهر مناسب برای جذب توریست هستند، نگاه ویژه‌ای داشت.

شاه‌ولایتی عنوان کرد: بخش خصوصی نقش مهمی در توسعه فضای اقتصادی شهر دارد و انتظار ما از شورای شهر آینده این است که از این فعالان اقتصادی در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند و این کار به نفع تمام شهروندان شهر خواهد بود.

وی ابراز کرد: در خصوص دولت هم همین موضوع را تایید می‌کنم، اگر بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها ورود پیدا کند قطعا شاهد اقدامات موثرتر و کاربردی‌تری خواهیم بود. در حال حاضر هیچ هزینه‌ای به دلیل شیوع کرونا به آسیب‌دیدگان بخش خصوصی بخشیده نشده و تنها در مصوبه ستاد ملی کرونا امهال بخش کوچکی از هرینه‌ها با اعمال جریمه دیرکرد لحاظ شده که آن هم پس از ماه‌ها پیگیری محقق نشده است.

مدیرعامل جامعه هتلداران خراسان رضوی با اشاره به عدم وجود حمایت‌های دولتی در خصوص کرونا، افزود: در شورای شهر که کار خاصی صورت نگرفت، اما تمام کاری که دولت انجام داد ارائه دو بسته حمایتی برای دست‌اندرکاران گردشگری و اصناف آسیب دیده از گردشگری بود که شامل برخی معافیت‌های بیمه، امهال در وام‌ها و امهال در قبوض آب، برق و گاز می‌شود.

شاه‌ولایتی ادامه داد: از پاییز سال قبل تا امروز ترتیب اثر داده شد تا تنها بخشی از هزینه‌ها به صورت موقتی پرداخت نشود و این امر تا زمانی که دوباره چرخ گردشگری بچرخد و تاسیسات گردشگری بتوانند دیرکردها را پرداخت کنند ادامه خواهد داشت. در واقع می‌توان گفت حمایت‌ها چیزی شبیه به شوخی بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha