• دوشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400070502948
  • خبرنگار : 71282

در گفت و گو با ایسنا عنوان شد

شرکتهای پیمانکاری مثل قارچ سر باز کردند!

شرکتهای پیمانکاری مثل قارچ سر باز کردند!

یک مقام مسئول کارگری ابلاغ مصوبه تعیین حداکثر مدت قراردادهای موقت کار را خواستار شد و با بیان اینکه رواج قراردادهای موقت کار باعث شد تا شرکتهای پیمانکاری مثل قارچ سرباز کنند از وزیر کار خواست تا تدوین آیین نامه تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار را در دستور کار قرار بدهد.

فتح اله بیات در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: قانون کار کشور ۲۰۳ ماده دارد و شاید به اندازه انگشتان یک دست بر این قوانین نظارت می شود که همین نظارت هم کافی نیست.

وی افزود: علیرغم آنکه قانون کار و مواد قانونی آن را در اختیار داریم ولی به آن عمل نمی کنیم. قانون کار، قانون بسیار خوبی است و می‌توانیم ادعا کنیم که بعد از قانون اساسی، قانون کار و قانون تامین اجتماعی از بهترین قوانین کشور به شمار می روند ولی متاسفانه در اجرا دچار مشکل هستیم.

بیات با اشاره به تبصره یک ماده ۷ قانون کار گفت: خوشبختانه با تصویب هیأت وزیران حداکثر مدت موقت برای کارهایی که ماهیت آنها جنبه غیر مستمر دارد، چهار سال تعیین شده است، فقط ابلاغ آن به ادارات کار و اجرای مصوبه مانده که هنوز انجام نشده است.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی ادامه داد: در جریان بررسی و تصویب این مصوبه، طرح گروه کارگری تعیین سه سال برای حداکثر مدت بود ولی کارفرمایان و دولت آیین نامه این تبصره را به گونه ای تنظیم و تصویب کردند که سقف کارهای موقت با طبیعت غیرمستمر، چهار ساله شد.

وی گفت: در حال حاضر تبصره یک ماده ۷ قانون کار تعیین تکلیف شده و یکی از امتیازاتی بود که توانستیم در دولت قبل بگیریم لذا با توجه به اینکه توسط هیات وزیران مصوب شده و از تاریخ مصوب باید عملیاتی شود، از وزیر کار می خواهیم در این باره حمایت کنند و این مصوبه را هرچه سریعتر به تمام ادارات کار ابلاغ و اجرایی کنند.

بیات در عین حال با اشاره تبصره دو ماده ۷ قانون کار اظهار کرد: در تبصره ۲ ماده ۷ بحث لغو دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری و رای هیأت عمومی دیوان عدالت مژرح است. متاسفانه آن زمان چون تبصره یک هنوز تعیین تکلیف نشده بود کارفرمایی شکایت کرده و دیوان رای داد که در کارهای مستمر اگر در قرارداد تاریخ قید شده باشد مانعی ندارد که این رأی باعث رواج قراردادهای موقت در کارهای مستمر و به زیان کارگران تمام شد.

به گفته وی با اشاعه قراردادهای موقت، شرکت های پیمانکاری نیروی انسانی مثل قارچ سر باز کردند و در تمام کشور گسترش یافتند، به گونه ای که در تمام شرکت های نفتی، گازی و مخابراتی، پیمانکاری های نیروی انسانی برای خود دفتری راه انداخته و در کارهایی که ماهیتش مستمر بود به گرفتن نیروی انسانی اقدام‌کردند.

این مقام مسئول کارگری افزود: هم اکنون نیروهای زیادی در شرکت ها و سازمانها مشغول کار هستند که با وجود ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه هنوز قرارداد موقت دارند لذا انتظار داریم وزارت کار تدوین آیین نامه تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار را در جهت تامین امنیت شغلی نیروهای کار در دستور کار قرار بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۵ ۱۷:۴۵

تورو خدا فکر بخش خصوصی هم که پیمانکار بی وجدان اداره می‌کنند هم باشید هر کاری که میخواهند با کارمندان میکنند و وقتی که اعتراض میکنی بهت میگن اینجا بخش خصوصی هست تازه هیچ هم قبولش ندارن ضمنأ حقوق می‌دوزدند عیدی نمیدن حق اولاد نمیدن کسی هم نیست ازشون شکایت کنی

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۵ ۲۱:۵۲

به امید روزی که هرچه پیمانکاراست ازصفحه این مرز وبوم بساطش جمع شود ...... یک زخم خورده ۳۰ساله با پیمانکار

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۶ ۰۰:۲۸

متاسفانه جالب اینجان اکثریت نیروهای دولتی تا چندی پیش خودشان کارگر قراردادی بودن حالا یکم سختشان است با تبدیل وضعیت دیگر همکاران قدیمی... خودشان با حقوق کارگری زندگی کردن حالا حقوق و پشتیبانی دولتی زندگی می‌کنند.. ولی دیگران نباید بهره ببرند از امتیازات دولتی.. مثل یک وام ساده و ضامن و امنیت شغلی..بعضی دستگاه‌ها دولتی هم که یاد گرفتن رئیس محترم تا کم زیاد شد بگه جناب رئیس مقصر کارگر شرکت هست من پیگیر بودم..

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۶ ۰۷:۱۸

من خودم ۲۴ سال سابقه در پالایشگاه هنوز با پیمانکار هستم و حقوق و مزایای من یک چهارم نفر رسمی هم اتاقی خودم با یک کار یک مدرک میباشد این عدالت ؟؟؟؟!!!!!!پیمانکاری که من حتی موقع قرارداد نمیبینم،آیا بجز بحث رانت،حرام خواری و پول بادآورده موضوع دیگری به ذهنم نمیرسه،

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۶ ۰۷:۳۱

خواهشمندم پیگیر همین قراردادهای موقت و این شرکتهای پیمانی ظالم باشید با 25دسال کار دارم یه ماه یه ماه فرداد میبندن

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۲ ۱۶:۱۹

خواهشا فکری به حال کارگرانی که زیر دست پیمانکار هستند بکنید تو هر شرکت ویا کارخانه ای زحمتا بدوش کارگر هست ولی دیگران حقوق ومزایای خوب دریافت میکنند این چه عدالتی است