• چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400072820157
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ایسنا بررسی می‌کند؛

آیا امکان حضوری شدن دانشگاه‌ها از نیمه آبان فراهم است؟

آیا امکان حضوری شدن دانشگاه‌ها از نیمه آبان فراهم است؟

ایسنا/اصفهان درحالیکه وزیر علوم بر آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۵ آبان ماه خبر داده، در آخرین اظهار نظر مسئولان وزارت علوم، پیش شرط تزریق دو دوز واکسن و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی شرط اصلی بازگشایی دانشگاه‌ها اعلام شده و از روسای دانشگاه‌ها خواسته شد از این تاریخ برای امکان بازگشایی دانشگاه برنامه‌ریزی کنند.

نیمه مهرماه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها از ۱۵ آبان خبر داد و با اشاره به اینکه حفظ سلامت جامعه دانشگاهی اساس کار وزارت علوم در از سرگیری آموزش‌های حضوری دانشگاه‌هاست، بر اجرای طرح‌های بین دانشگاهی تأکید کرد.

محمدعلی زلفی گل با اشاره به چالش‌های پیش رو در عرصه آموزش عالی بر بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری تاکید کرد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقررشده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند. دانشگاه‌ها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خود را برای اجرای آن مبذول دارند.

او البته با اشاره به تجارب ارزشمند به‌دست‌آمده در دوران کرونا در زمینه آموزش‌های الکترونیک، معتقد است که برنامه‌ریزی برای آموزش ترکیبی و بهره‌مندی از تجربه به‌دست‌آمده موجب خواهد شد، آموزش‌های حضوری با بسته‌های آموزش الکترونیکی تکمیل شود و اگر در این راستا هوشمندانه و باتدبیر عمل کنیم؛ مشکلات کمتر خواهد شد.

دانشگاه‌ها از ۱۵ آبان در جهت بازگشایی برنامه ریزی کنند

در همین راستا چند روز بعد معاون آموزشی وزیر علوم با تأکید بر این‌که تمام دانشگاه‌ها به دلیل مسائلی ازجمله خوابگاه و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان بازگشایی حضوری و آغاز آموزش حضوری دانشجویان از ۱۵ آبان ماه را ندارند، گفت: اعلام تاریخ آموزش حضوری دانشجویان از ۱۵مهرماه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ۱۵ آبان ماه برای دانشجویان کارشناسی به منزله الزام آموزش حضوری نیست، بلکه دانشگاه‌ها از این تاریخ می‌توانند در جهت بازگشایی برنامه‌ریزی کنند.

علی خاکی صدیق اعلام کرد: بازگشایی حضوری آموزش در دانشگاه‌ها به صورت مشروط است و دانشگاه‌هایی که بتوانند سازوکارهای این شیوه آموزش و پروتکل‌های بهداشتی را اجرایی کنند باید این مصوبه را اجرایی کنند و تمام دانشگاه‌ها نمی‌توانند به دلیل مسائل لازم جهت هماهنگی خوابگاه‌ها و ... آموزش حضوری خود را آغاز کنند.

او تأکید کرد: تا زمانی که دانشجویان دو دوز از واکسن کرونا را نزده باشند، حضورشان در دانشگاه‌ها مشروط است و تزریق دو دوز واکسن برای حضور در دانشگاه‌ها اجباری است و دانشجویانی که واکسن نزنند نمی‌توانند به صورت حضوری در محیط دانشگاه حاضر شوند.

چالش‌های دانشگاه های استان اصفهان برای بازگشایی حضوری

همچنین دبیر امور اجرایی و مسئول دبیرخانه دانشگاه معین استان اصفهان در همین راستا به ایسنا، اعلام کرد: در جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان اصفهان که با حضور رؤسای دانشگاه‌های استان برگزار شد، شرایط بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمد فرامرزی اصلی‌ترین دغدغه روسای دانشگاه‌های اصفهان را عدم حصول از واکسیناسیون کامل دانشجویان تا نیمه آبان اعلام کرد و گفت: مباحث مربوط به همخوانی نداشتن فضای کلاسی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افزایش هزینه غذا و دیگر سرویس های رفاهی دانشجویان، مسائل مربوط به بازگشایی خوابگاه‌ها و آمادگی دانشجویانی که چندترم در دانشگاه حضور نداشته‌اند نیز از دیگر مسائلی بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.

وی در نهایت بازگشایی حضوری دانشگاه را نیازمند زمان دانست و تصریح کرد: نمی‌توان باعجله تا نیمه آبان در این خصوص اقدام کرد، بلکه نیاز به آمادگی و فراهم کردن زیرساخت‌ها است و پیش‌بینی می‌شود ترم آینده و از بهمن‌ماه بتوانیم پذیرای دانشجویان در دانشگاه‌ها باشیم.

دبیر امور اجرایی و مسئول دبیرخانه دانشگاه معین استان اصفهان تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در شروع نیمسال دوم این موضوع عملی تر شود. هرچند برای برخی دروس عملی و کارگاهی در برخی زیر نظام‌ها مانند فنی حرفه‌ای، علمی کاربردی و پیام نور احتمال شروع آموزش حضوری زودتر از این هم فراهم است، اما در دانشگاه‌های جامع و بزرگ امکان حضور دانشجویان مقطع کارشناسی از ابتدای بهمن فراهم خواهد بود.

برای حضوری شدن کلاس‌ها مراجعه برای واکسن باید بیشتر باشد

همچنین مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا در خصوص میزان مراجعه دانشجویان برای تزریق واکسن اظهار کرد: میزان مراجعه در دانشگاه های مختلف متفاوت است، اما بین ۵۰ تا ۷۰ درصد دانشجویان استان تاکنون یک دوز واکسن را دریافت کرده اند.

رضا فدایی با تاکید براینکه واکسیناسیون دانشجویان ادامه دارد و هر زمانی مراجعه کنند می توانند واکسن دریافت کنند، تصریح کرد: دانش آموزان ۱۲ سال به بالا با مراجعه به هر مرکزی با کارت ملی یا شناسنامه می توانند واکسن دریافت کنند.

او با بیان اینکه هنوز برای قضاوت در مورد استقبال دانشجویان و دانش آموزان از واکسن زود است زیرا هنوز درحال مراجعه هستند، گفت: اما اگر بنا به تشکیل حضوری کلاس ها باشد باید مراجعه بیش از این باشد. هنوز به حدی نرسیده که بگوییم پوشش واکسیناسیون خوب است.

آیا دانشجویان خواستار حضوری شدن دانشگاه‌ها هستند؟

در این میان دانشجویان نیز نظرات متفاوتی در خصوص حضور در دانشگاه‌ها دارند، عده‌ای ترس از کرونا را مانعی برای حضوری شدن کلاس‌های درس می‌دانند و معتقدند که با شیوه آموزش مجازی می‌توان ادامه داد و از سویی دیگر هستند دانشجویانی که از خانه نشینی خسته شده‌اند و می‌خواهند به سر کلاس درس و دانشگاه‌ها بازگردند و معتقدند آموزش مجازی باعث اُفت تحصیلی می‌شود و آن طور که باید و شاید جوابگوی نیاز دانشجویان نیست.

سعید، دانشجوی دانشگاه اصفهان تنها دلیلش برای حضوری شدن را افت شدید تحصیلی و ناکافی بودن آموزش‌های مجازی اعلام کرد و به ایسنا، گفت: با توجه به واکسیناسیون سراسری در کشور و اینکه در حال حاضر تعداد بالایی واکسینه شده‌اند، می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضور در دانشگاه‌ها را از سر گرفت.

او ادامه داد: نمی‌توان به بهانه کرونا زندگی را همچنان مختل کرد. دو سال است که همه جهان با کرونا درگیر شده و باید همزیستی با این ویروس را یاد بگیریم.

سپیده، دانشجوی دانشگاه پیام نور نیز با بیان اینکه سیستم آموزش مجازی باعث شد در برخی دروس عملی به مشکل بربخوریم، معتقد است که یادگیری در آموزش مجازی کمتر است. واحدهای عملی‌ که خیلی هزینه بر هستند به خوبی قابل‌درک با این شیوه نیستند.

او البته با بیان اینکه در دروس حفظی و عمومی مشکل خاصی در یادگیری به جز سرعت اینترنت‌ نداشته، افزود:  به‌طورکلی آموزش مجازی امکان مطالعه کمتر و تقلب بیشتر را فراهم کرد و نتیجه خوبی نداشت، اما فکر می‌کنم در این شرایط تداخل دو روش مجازی و حضوری روش مناسب‌تری باشد.

زهره، دانشجوی دانشگاه آزاد نیز که ساکن شیراز و دانشجوی اصفهان است، خوبی آموزش مجازی را کاهش بعد مسافت دانست و به ایسنا گفت: این موضوع از نظر زمانی به نفع دانشجویانی مانند من بود، اما آموزش مجازی سختی‌های خود را داشت. طبیعتاً کیفیت تدریس برخی دروس پایین‌ آمد، اما در کل هم مزایا داشت و هم معایب.

او امکان ضبط کلاس‌ها و دسترسی مجدد به محتوای کلاس‌ها را بسیار کاربردی اعلام کرد و گفت: بدی آموزش مجازی این بود که حس و حال محیط دانشگاه و شور و اشتیاق را از ما گرفت و همه چیز خشک و سرد شد، اما در کل معتقدم تا زمانیکه به طور کامل از شر این بیماری خلاص نشده ایم می توان با این شیوه آموزش را ادامه داد.

علی، دانشجوی دانشگاه صنعتی به موضوع امکان تقلب در آزمون‌های آنلاین اشاره کرد و گفت: گرچه امتحانات سخت‌تر برگزار می‌شد، اما امکان تقلب هم فراهم بود.

او ادامه داد: از سویی دیگر در آزمون‌های آنلاین علاوه بر استرس سؤالات و امتحانات استرس آپلود با توجه به شرایط اینترنت که بسیار کند است و با مشکل مواجه می‌شود، نگرانی دانشجویان را دوچندان می‌کرد. بااین اوصاف تصمیم گیری برای حضوری شدن یا ادامه داشتن آموزش آنلاین سخت است اما درخواست ما این است با عجله رفتار نشود که خدای نکرده فاجعه بار آید.

واضح است که باید به سمت از سرگیری آموزش‌های حضوری حرکت کنیم و حالاکه واکسیناسیون در کشور قوت گرفته و روند بیماری فعلا خیلی شدید نیست، نیاز به برنامه ریزی و فراهم شدن امکان حضور در دانشگاه‌ها احساس می‌شود، اما آنچه مشخص است، این مهم نیاز به برنامه ریزی دارد و نباید شتاب زده عمل کرد؛ امید است این روند به خوبی انجام شود و در ترم تحصیلی آینده شاهد حضور دانشجویان در کلاس‌های درس دانشگاه‌ها باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha