• سه‌شنبه / ۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1400080402325

یک کارشناس مطرح کرد:

هرم فعالیت بدنی و اهمیت شناخت آن

هرم فعالیت بدنی و اهمیت شناخت آن

ایسنا/فارس مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز با اشاره به تعریف "هرم فعالیت بدنی" از سوی متخصصان، اهمیت شناخت این هرم و تاثیرگذاری آن بر سلامت افراد در گروه‌های مختلف سنی و جنسی و سطوح مختلف هرم یاد شده را تشریح کرد.

نگار میرزاد با بیان اینکه متخصصان یک هرم استاندارد را برای فعالیت بدنی در نظر گرفته‌اند که با استفاده از آن می توان فعالیت‌های بدنی مختلفی را برای افراد تجویز کرد، گفت: در قاعده این هرم، فعالیت هایی قرار می گیرند که افراد اغلب به صورت روزانه آنها را انجام می دهند؛ به این نوع فعالیت ها، فعالیت‌های بدنی روزمره می‌گویند. از جمله این فعالیت ها می توان پیاده رفتن از منزل به محل کار یا برای خرید، استفاده از پله به جای آسانسور، زودتر پیاده شدن از تاکسی و اتوبوس یا پارک اتومبیل چند خیابان جلوتر و پیمودن قسمتی از مسیر به صورت پیاده، انجام کارهای باغچه و منزل را نام برد.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر سه‌شنبه ۴ آبان در یک کارگاه آموزشی، با بیان اینکه فعالیت‌های هوازی مانند پیاده ‌روی سریع، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، حرکات موزون هوازی و انواع ورزش ها در سطح دوم این هرم قرار دارد، گفت: در سطح سوم هرم، حرکات کششی و فعالیت های مقاومتی و در قله هرم نیز فعالیت هایی قرار دارد که جزو فعالیت‌های کم تحرک تقسیم بندی می‌شود و به همین دلیل باید آنها را به کمترین میزان ممکن رساند.

به گفته او تماشای تلویزیون، استفاده از موبایل یا بازی های کامپیوتری را جزو فعالیت‌هایی نام برد که در قله هرم یاد شده قرار دارد و گفت: این فعالیت ها علاوه‌ بر افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمانی و روانی، موجب کاهش انعطاف‌پذیری مفاصل و قدرت و استقامت عضلانی و در نتیجه خطر آسیب دیدگی و دردهای اسکلتی عضلانی می شود.

حرکات کششی 

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر گفت: هر حرکتی که مستلزم حرکت دادن بخشی از بدن تا حدی باشد که سبب افزایش دامنه حرکتی یک مفصل شود، به عنوان یک حرکت کششی شناخته می شود. بسیاری از افراد از خشکی و کوتاهی عضلات رنج می برند. همچنین دردهای پائین ستون فقرات نیز یکی از مشکلاتی است که در بسیاری از افراد دیده می شود. با حرکات کششی و افزایش انعطاف پذیری می توان بسیاری از این مشکلات را رفع کرد.

فعالیت مقاومتی

او ادامه داد: فعالیت مقاومتی فعالیتی است که در آن فرد در مقابل یک مقاومت (وزنه، دستگاه یا وزن بدن) فشار وارد می کند. به طور کلی فعالیت های مقاومتی باعث افزایش قدرت و استقامت عضلانی می شود. برخی از این فعالیت‌ها شامل تمرین با کش‌های ورزشی، وزنه، دمبل، تمرین با دستگاه‌های بدنسازی یا تمرینات تحمل وزن مانند شنا رفتن، دراز و نشست و ... است.

این کارشناس گفت: ناتوانی در انجام امور روزانه و عملکرد ناموفق نتیجه‌ ضعف عضلانی است که می‌تواند منجر به افزایش فشار بر مفاصل و استخوان‌ها و در نتیجه بروز بیماری‌های مختلف شود. برخی از افراد به علت ضعف عضلانی حتی قادر به باز کردن درب یک بطری آب نیز نیستند.

انواع فعالیت های ورزشی مرتبط با سلامتی و تندرستی (سطوح دوم و سوم هرم)

نگار میرزاد با بیان اینکه فعالیت بدنی، فعالیتی است که در آن عضلات بدن منقبض شده و مصرف انرژی بدن نسبت به حالت استراحت افزایش می یابد، گفت: اغلب فعالیت‌های بدنی روزمره (فعالیت های بدنی قاعده هرم) از نظر شدت، در دسته سبک تا متوسط قرار دارد.

او با یادآوری این نکته که فعالیت ورزشی یک نوع خاص از فعالیت بدنی بوده که برنامه‌ریزی شده و هدفمند است و برای دستیابی به تناسب اندام یا دیگر خواص درمانی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ورزش کردن در باشگاه، شنا کردن، دوچرخه‌سواری، دویدن و سایر ورزش‌ها مانند گلف و تنیس، انواع متنوع فعالیت های ورزشی است.

میرزاد اضافه کرد: اگرچه فعالیت های بدنی روزمره نیز فوایدی برای سلامتی دارد، اما بسیاری از فواید سلامتی تنها با انجام فعالیت های ورزشی شدیدتر و بیشتر حاصل می‌شود. بهبود عملکرد قلبی عروقی یکی از نمونه‌های آن محسوب می‌شود؛ آهسته یا سریع دویدن نسبت به راه رفتن معمولی برای سلامت قلب و عروق مفیدتر است.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر گفت: فعالیت های ورزشی را می توان به چهار دسته تمرین های استقامتی (هوازی)، مقاومتی، تعادلی و کششی تقسیم کرد. بسیاری از مردم تمرکز خود را تنها بر روی یک نوع فعالیت ورزشی می گذارند و فکر می کنند که انجام تنها این نوع تمرین کافی است. هر فعالیت ورزشی، فواید خاص خود را دارد. انجام تمام این فعالیت های ورزشی باعث بیشتر شدن سودمندی های ناشی از فعالیت های ورزشی می شود.

نقش فعالیت بدنی در پیشگیری از فشار خون بالا

او با اشاره به افزایش شیوع پرفشاری خون در سراسر جهان، پیشگیری اولیه از این بیماری غیرواگیر را از مهمترین اقدامات مورد توجه در نظام سلامت دانست و یادآور شد: کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن از عوامل خطرساز ابتلا به فشار خون بالا شناخته شده است.

میرزاد با بیان اینکه فعالیت بدنی منظم به عنوان یک راهبرد شیوه زندگی سالم برای پیشگیری از فشار خون بالا، همیشه توصیه شده است، خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی منظم به عنوان یکی از نخستین اقدامات برای کاهش و کنترل فشار خون و بهبود سلامت قلب و عروق در افراد سالم و یا دارای فشار خون بالا توصیه شده است.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر گفت: مطالعات نشان می دهد که کاهش پنج میلی متر جیوه ای فشار خون سیستولیک، می تواند ۱۴ درصد خطر مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و ۹ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.

او اضافه کرد: فعالیت ورزشی هوازی به طور متوسط، فشار خون سیتولیک را حدود ۶-۷ میلی متر جیوه و دیاستولیک را ۴ میلی متر جیوه کاهش می دهد. از دیگر سو، کاهش فشار سیستولیک تا ۲۰ میلیمتر جیوه خطر مرگ و میر قلبی را به نصف کاهش می دهد. همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا در افراد دارای آمادگی قلبی تنفسی بالا در مقایسه با کسانی که آمادگی پایین دارند، حدود ۲۶ تا ۲۸ درصد کمتر است. هر چقدر میزان فعالیت بدنی در هفته بیشتر باشد، اثرات سودمندتری در پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا دارد.

میرزاد گفت: فارغ از شدت فعالیت، هر چقدر میزان انرژی مصرفی ناشی از فعالیت بیشتر باشد، اثرات بهتری در پیشگیری از فشار خون بالا دارد. بنابراین به افراد توصیه می­‌شود که مدت زمان و تعداد جلسات فعالیت بدنی خود را در طول هفته افزایش دهند. دویدن نسبت به پیاده روی، انرژی مصرفی بیشتری دارد، در نتیجه برای پیشگیری از فشار خون بالا می تواند موثرتر باشد.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شیراز گفت: پژوهش ها نشان می دهد فعالیت بدنی موجب کاهش ۶۰ درصدی خطر فشار خون بالا در بیماران دیابت نوع ۲ می شود. سبک زندگی غیر فعال نظیر رانندگی و نشستن طولانی مدت برای کار با رایانه یا تماشای تلویزیون خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. پیاده روی به میزان ۱۰ هزار گام در روز، نقش موثری در پیشگیری از فشار خون بالا و کنترل آن دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha