• یکشنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400102619245
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

مهلت پرداخت عوارض پروانه چرای دام در خراسان جنوبی تمدید شد

مهلت پرداخت عوارض پروانه چرای دام در خراسان جنوبی تمدید شد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: به دلیل استقبال مرتعداران و افزایش متقاضی تمدید پروانه چرا زمان مهلت قانونی پرداخت عوارض و تمدید پروانه چرای دام تا پایان سال آینده تمدید شد.

علیرضا نصرآبادی، امروز یکشنبه ۲۶ دی در جمع خبرنگاران درباره آخرین مهلت قانونی پرداخت عوارض و تمدید پروانه چرای دام اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌هایی که  انجام شده بود ابتدا زمان این طرح تا ۸ آذر ماه ۱۴۰۰ تعیین شد، اما به دلیل استقبال مرتعداران و حجم مراجعه مرتعداران متقاضی تمدید پروانه چرا، شرایط موجود در شیوع بیماری کرونا و اثرات خشکسالی سال گذشته بر روی علوفه مراتع زمان اجرای این بخشنامه تا پایان سال ۱۴۰۱ تمدید شد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هزینه این عوارض به ازای هر راس دام امسال دو هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شده است اعلام کرد: صاحبان پروانه چرای دام در مراتع این استان، باید نسبت به تمدید پروانه چرای دام‌های خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: تمامی مرتعدارانی که تاکنون به پرداخت حقوق و عوارض قانونی ناشی از تمدید سالیانه پروانه چرای دام سالهای قبل نشدند، تا زمان مشخص شده فرصت دارند با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مربوطه، نسبت به پرداخت عوارض تمدید پروانه چرای و متعاقب آن در اجرای بند ۲۰ فصل دوم شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع کشور نسبت به تهیه و اجرای طرح مرتعداری خود اقدام کنند.

نصرآبادی ادامه داد: بر اساس شیوه نامه قبلی، هر دامدار مجاز اگر سه سال متوالی و یا ۵ سال متناوب به واریز پرداخت عوارض قانونی در پروانه چرا اقدام نمی‌کرد پروانه‌اش ابطال می‌شد، ولی در اصلاحیه شیوه نامه سال ۹۹ در صورت عدم پرداخت سالیانه حقوق دولت و عوارض قانونی ناشی از تمدید، پروانه وی باطل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: رعایت ضوابط مربوط به پروانه‌های مرتعداری وکنترل ورود بی‌رویه دام به مراتع استان جهت حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک و بروز سیل‌های ویرانگر الزامی است.

وی گفت: در استان با توجه به پایین بودن سطح مراتع دارای وضعیت پوشش گیاهی مطلوب و خوب (معادل ۶ هزار و ۲۷۸ هکتار)در شرایط نرمال بارندگی نیز میزان تولید علوفه مورد نیاز دام‌ها در سطح پایینی است، به گونه‌ای که پاسخگوی نیاز کامل غذایی دام نیست.

وی بیان کرد: مراتع از جمله ذخیره‌گاه‌های طبیعی مهم تولید علوفه و دامداری به شمار می‌روند که بارش یا عدم آن به مقدار کافی می‌تواند بر تراکم پوشش و توان تولیدی آنها اثرگذار باشد.

به گفته ی وی از کل سطح استان که بیش از ۱۵ میلیون هکتار است ۱۴.۵ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده که حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار آن مرتع است.

نصرآبادی بیان کرد: ۸۹.۹ درصد معادل ۷ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۳۰ هکتار از این میزان مراتع فقیر، ۱۰.۱ درصد معادل ۹۳۹ هزار و ۶۶۶ هکتار مراتع متوسط و فقط ۰.۰۱ درصد از آن یعنی معادل ۶ هزار و ۲۷۸ هکتار مراتع خوب بشمار می‌آید.

وی با اشاره به خشکسالی‌های مداوم ادامه داد: در شرایط خشکسالی، گیاهان با کاهش زادآوری و دوره رویش روبرو می‌شوند و بر اثر از بین رفتن پوشش گیاهی خاک پر ارزش مراتع در معرض فرسایش شدید قرار گرفته که حاصل آن به وجود آمدن طوفان‌های شن و فعال شدن تپه‌های شنی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha