• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400102820632
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

این پژوهشکده خون دل‌ها می‌خورد

این پژوهشکده خون دل‌ها می‌خورد

ایسنا/خراسان جنوبی سومین قطب تولید انار در کشور به دلایلی از جمله خشکسالی‌های متوالی، هجوم آفات و همچنین ضعف مدیریت در راه اندازی پژوهشکده انار فردوس، اکنون به بن بست تولید رسیده است.

امسال وضعیت انار بسیار بد بوده و تمام دانه‌ها سفید است و قابل استفاده نیست و کسی آنها را نمی‌چیند. یک زمانی بهترین انار منطقه در فردوس بوده و صادر می‌شد، اما اکنون به گفته کشاورزان، 10 سال است که دیگر از این محصول درآمدزایی نداریم؛ مسال بدلیل وجود آفات محصول انار در منطقه کاهش 40 درصدی داشت.

کاهش تولید و سرمازدگی 

موسی سلیمانی، مدیر جهاد کشاورزی فردوس به ایسنا گفت: پیش بینی می‌کردیم وضعیت برداشت مان در امسال بهتر از سال گذشته باشد و از هر هکتاری بتوانیم 20 تن برداشت کنیم که متاسفانه دستخوش عوامل طبیعی و بحث سرمازدگی و طوفان شد و حدودا 40 درصد از محصول تولیدی کاهش یافت.

وی افزود: شهرستان فردوس با انار شناخته می‌شود و بعنوان شهر یاقوت‌های سرخ است؛ ما قبل از سرمای سال 86 که باعث شد در آن سرما کل باغات انار دچار سرمازدگی شود، محصول بسیار با کیفیتی داشتیم و هم عملکردمان از نظر کمی و کیفی مطلوب بود.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس بیان کرد: انار فردوس به حدی با کیفیت بود که به کشورهایی مانند کره و ژاپن صادر می‌شد و حتی گاهی بدون واسطه و با حضور نمایندگانی از این کشورها بسته بندی و ارساتل می‌شد.

خریداران انار می‌گویند: قبل از سال 86 باتوجه به اینکه سرمازدگی وجود نداشت و وضعیت آب خوب بود کیفیت انار عالی بود و صادرات مطلوبی داشتیم اما امسال برخی از باغداران به دلایلی همچون کم آبی، مقرون به صرفه نبودن و پایین آمدن کیفیت محصول ناچار به حذف باغات انار خود شدند.

انارهای بی کیفیت اکنون چون سال‌های قبل مشتری ندارد چراکه یا آفت زده و یا سرما به یغمایش برده و دیگر بودنش برای کشاورز، توجیه اقتصادی ندارد.

پژوهشکده‌ای که راهی به افتتاح ندارد 

حمید حلاج مقدم، فرماندار شهرستان فردوس نیز چندی پیش گفت: باتوجه به ظرفیت بالای تولید اناری که در شهرستان فردوس وجود دارد و کیفیت بالای آن، در سفرهای هیئت دولت در دولت نهم و دهم به شهرستان فردوس ایجاد پژوهشکده انار در شهرستان فردوس مصوب شد که باتوجه به اینکه در آن زمان شهرستان فردوس در استان خراسان رضوی بوده دانشگاه فردوسی مشهد بعنوان متولی احداث ساختمان و راه اندازی پژوهشکده مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه کار ساخت این پژوهشکده سال 84 توسط دانشگاه فردوسی مشهد آغاز و در سال 92 با 85 درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دانشگاه بیرجند می‌شود، تصریح کرد: بعد از الحاق فردوس به خراسان جنوبی در سال 90 یا 91 متولی از دانشگاه فردوسی به دانشگاه بیرجند تغییر پیدا می‌کند و پروژه به دانشگاه بیرجند منتقل می‌شود.

اکنون از زمان تحویل به دانشگاه بیرجند متاسفانه اقدام خاصی در راستای تکمیل پروژه انجام نشده و پیگیری مسئولین وقت از فرمانداران و نمایندگان و مسئولین شهرستانی به نتیجه نرسیده و بارها هم جلساتی گرفته شده که سوابقش در فرمانداری موجود است و در بحث تامین زیرساخت‌ها از جمله آب و برق و گاز هیچ مشکلی نیست.

زمینی حدود 5 هکتار با قابلیت توسعه تا سقف 20 هکتار در اختیار دانشگاه بوده و متاسفانه بعد از تحویل به استان خراسان جنوبی پروژه تقریبا تعطیل مانده است. در اثر گذر زمان بخشی از بنای ساختمان تخریب و برخی از وسایل پژوهشکده هم به سرقت رفته است.

زمانی که پیمانکار این زمین را تحویل داده؛ درب‌ها، پنجره و سقف و شیرآلات آن نصب شده بود، اما اکنون تبدیل به متروکه شده است. پژوهشکده‌ای که قصد داشت درد کشاورز و باغدار را دوا کند، اکنون به خرابه‌ای تبدیل شده است.

وضعیت دیوارها و ایزوگام‌های از بین رفته، کاشی‌های شکسته، درب‌های سرقت شده و همچنین سقفی که در حال تخریب است همه بیانگر این است که این ساختمان سالهاست به حال خودش رها شده است. کشاورزان این منطقه امید داشتند با ساختن این پروژه بهره وری تولید محصول انارشان افزایش پیدا کند ولی با مدیریت غلط ناامید شدند.

حالا در چنین شرایطی مسئولان به جای اینکه به دنبال راه چاره باشند زمزمه‌هایی از تغییر کاربری یا واگذاری و اجاره این ساختمان را دارند که این امر گلایه مردم را در پی داشته است.

امسال 70 درصد انار منطقه کیفیتی نداشت و وقتی این پژوهشکده انار راه‌اندازی شود، با انجام کار تحقیقاتی، انار به کیفیت لازم برسد. شرایط تغییر اقلیم و سرمازدگی در سایر نقاط کشور اتفاق افتاده که در این نقاط با انجام کارهای پژوهشی وضعیت انار از نظر کیفی مطلوب تر از انار فعلی فردوس است.

این پژوهشکده خون دل‌ها می‌خورد

کارشناسان باغبانی و جهاد کشاورزی معتقدند هنوز درختان انار برای افزایش عملکرد جایگاه دارند و تعدادی از باغات که ارزش اقتصادی نداشتند یا از چرخه تولید خارج شدند با باغات دیگر جایگزین شدند.

به اذعان برخی از کارشناسان، فردوس یکی از بهترین نقاط برای تولید انار است اما نیاز به کار پژوهشی و تحقیقات دارد تا انار ایده آل تولید شود. کارشناسان و متخصصان آموزش کشاورزی می‌گویند: فردوس از مناطق بسیار خوب تولید انار بوده، اما اکنون ماده آلی خاک کمتر از یک درصد است و این یعنی یک فاجعه.

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بازدید از این پژوهشکده وضعیت آن را قابل قبول توصیف نکرد و گفت: بیت المال در این مکان هزینه شده و اگر کسی مقداری از وجدانش را بخواهد درگیر کند نمی‌تواند راحت از این مسئله بگذرد.

وی از پیگیری‌ها برای ایجاد ردیف دار برای این پژوهشکده گفت و ادامه داد: این پروژه دیگر نباید زمان ببرد و باید تا پایان امسال ردیف بودجه‌اش تعیین تکلیف شده و از این وضعیت خارج شود.

ردیف بودجه‌ای برای پژوهشکده انار تعلق نگرفته است

احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند  نیزگفت: از آنجایی که به عنوان پژوهشکده انار ساخته شده است عملاً ردیف بودجه‌ای به آن تعلق نگرفته است و نه از اعتبارات دانشگاه‌بیرجند و نه از اعتبارات دانشکده فردوس نمی‌شود برای آن استفاده کرد.

وی افزود: ۲۵۰ میلیون تومان برای حصار این پژوهشکده هزینه شده بود و با یک پیمانکار نیز قرارداد بسته شد، اما به دلیل تورم پیمانکار کار را انجام نداد.

استاندار خراسان جنوبی در سومین سفر شهرستانی خود از ساختمان نیمه‌تمام پژوهشکده انار فردوس بازدید و دلایل معطل ماندن این پروژه را از نزدیک بررسی کرد.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی گفت: پژوهشکده انار مبلغ 2.5 میلیارد تومان حداکثر تا پایان خرداد 1401 از طرف سازمان مدیریت استان تامین و دانشگاه بیرجند از حیث نیروی انسانی نیز وظیفه تامین دارد. ۱۹ شهریور ماه نیز رئیس جمهور در سفر به خراسان جنوبی از حمایت خود برای فعال شدن پژوهشکده جهت استفاده بهتر از این محصول استان را داد.

اکنون کشاورزان این منطقه چشم امید به افتتاح این پژوهشکده دارند تا با انجام پژوهش‌ها کیفیت انار کمی رو به رونق رود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha