• چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400110604553
  • خبرنگار : 50165

مدیرعامل شرکت نخ‌تایر صبای زنجان:

خودکفایی تولید پارچه ایربگ در شرایط ورشکستگی حاصل شد

خودکفایی تولید پارچه ایربگ در شرایط ورشکستگی حاصل شد

ایسنا/زنجان مدیرعامل شرکت نخ‌تایر صبای زنجان به ظرفیت تولید ۵ میلیون مترمربع پارچه ایربگ در این شرکت اشاره کرد و گفت: ظرف چند ماه آینده خط تولید کیسه ایربگ آماده نیز راه‌اندازی خواهد شد.

حسین صنعان ظهر امروز (۶ بهمن‌ماه) در آیین افتتاح خط تولید پارچه‌های کیسه هوا (ایربگ) در کارخانه نخ‌تایر زنجان، اظهار کرد: امروز توانستیم با افتتاح این خط تولید، فعل خواستن را در زمان تحریم طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تولید و حمایت از تولید، راه نجات کشور در زمان تحریم است، صرف کرده و به آن جامه عمل بپوشانیم.

وی با اشاره به زیان انباشت شرکت و شامل شدن در ماده ۱۴۱ (ورشکستگی) در سال ۱۳۸۸، تصریح کرد: حتی مدیر تصفیه برای تعطیل کردن شرکت فرستاده بودند اما خوشبختانه این شرکت در سال ۹۱ از ماده ۱۴۱ (ورشکستگی) خارج شد و با تلاش‌های صورت‌ گرفته، انباشت زیان آن به صفر رسید که بی‌تردید تلاش و زحمات کارگران، مدیران و مهندسان این مجموعه باعث احیای زیرساخت‌های موجود شد.

این فعال صنعتی ادامه داد: در آن ایام این شرکت ۳۰ درصد سهم بازار را در سال ۱۳۸۶ داشت ولی با زیرساخت‌هایی که در قسمت منابع انسانی و تکنیکالی در بخش کاهش ضایعات و با ایجاد محیط‌های تخصصی و تشکیل کمیته‌ها محقق شد، ضایعات کارخانه از ۲۰ درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت نخ‌تایر صبای زنجان با بیان اینکه صد درصد ماشین‌آلات این شرکت ساخت اروپا بود، گفت: با کارگاه‌های کوچک متشکل از جوانان بومی منطقه، بار دیگر کار را شروع کردیم و طی ۱۵ سال اخیر، یک روز هم به دلیل نبود مواد و قطعات تخصصی، نه تنها شرکت تعطیل نشده، بلکه کار نیز گسترش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه با مهندسی معکوس، بخش اعظم تعمیرات و ساخت قطعات در خود این مجموعه انجام می‌شود و کمیته کاهش هزینه تمام‌شده نیز تشکیل شده و ماهیانه هزینه‌های سربار را رصد می‌کند، افزود: امروز نخ‌تایر در صنعت لاستیک و صنایع بالادستی، شرکتی است که بیشترین سود خالص را به شستا داده و این روند نتیجه اعتماد سهام‌داران بوده است.

صنعان با بیان اینکه این واحد تولیدی صنعتی از بابت شاخص‌های عملکردی، یکی از شرکت‌های موفق شستا به شمار می‌رود، اظهار کرد: نخ‌تایر، تنها شرکتی است که در اوج تحریم‌ها توانست شرکت‌های تایرسازی را حمایت کند، البته باید به این نکته نیز توجه شود که پا را فراتر گذاشته و شروع به ترویج طرح‌های توسعه‌ای کردیم؛ چراکه معتقدیم حیات و ممات یک شرکت بستگی به توسعه دارد و توسعه در کشور نیز حکم پایداری و ایجاد اشتغال پایدار را ایفا می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه ضایعاتی که از ۲۰ درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافته بود را نیز توانستیم به ارزش افزوده تبدیل کنیم، عنوان کرد: با ایجاد یک کارخانه کوچک در داخل مجموعه، ضایعات را به ارزش‌افزوده تبدیل کردیم و عملاً ضایعات شرکت، صفر شده و هیچ ضایعاتی در مجموعه تولید نمی‌شود. علاوه بر این، معاونت تحقیق و توسعه نیز در این مجموعه تشکیل شده و به دنبال طرح‌هایی بودیم که کشور به آن وابسته بود و واردات انجام می‌شد.

مدیرعامل شرکت نخ‌تایر صبای زنجان ادامه داد: مشکلی که مطرح بود، این مورد اعلام شد که خودروها به دلیل نبود پارچه، بدون پارچه ایربگ عرضه می‌شود که در آن مقطع دست به کار شدیم و شروع به تحقیق در این زمینه کردیم. تولید پارچه ایربگ، تکنولوژی خیلی بالایی دارد و کشورهای همسایه نیز این تکنولوژی را ندارند، به همین خاطر کمیته‌ای در این خصوص تشکیل و کارهای تحقیقاتی انجام شد و توانستیم پارچه‌ای که تکنولوژی بالایی دارد را در داخل این مجموعه بومی‌سازی کرده و طرح جدیدی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: پروژه ایربگ ۳۳ میلیون یورو هزینه داشت و معتقدیم هزینه بالایی بود اما با طراحی در خود مجموعه با ۸ میلیون یورو و کم‌ترین هزینه یعنی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان توانستیم بومی‌سازی کرده و به بهره‌برداری برسانیم. خوشبختانه در مدت ۱۰ ماه توانستیم طرح‌های تولید و اخذ تاییدیه‌های سخت خودروسازان و بازاریابی را انجام دهیم که در نوع خود بی‌نظیر است.

این مسئول یادآور شد: تولید آزمایشی و پایلوت این محصول انجام شده و امروز به تیراژهای صنعتی رسیده و قراردادهای بزرگی را منعقد کرده‌ایم و در حال حاضر ۱.۵ میلیون مترمربع پارچه ایربگ تولید می‌کنیم. البته باید عنوان کنیم هیچ حمایتی در این زمینه انجام نشد؛ در حالی‌ که کیفیت محصولات ما به مراتب بالاتر از پارچه‌های چینی است و امروز بدون ممنوعیت واردات و بدون حمایت‌ها، با چین رقابت می‌کنیم.

صنعان با بیان اینکه ظرفیت تولید ما ۵ میلیون مترمربع است و امروز در صحنه صنعت می‌جنگیم که بتوانیم به این ظرفیت برسیم، افزود: تلاش می‌کنیم که بتوانیم دوخت پارچه را نیز در مجموعه راه انداخته و کیسه آماده را به خودروسازان تحویل دهیم و امیدواریم ظرف چند ماه آینده به این موفقیت هم دست پیدا کنیم و خود کیسه را دوخته و تحویل خودروسازان دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با افزایش ایمنی در خودرو، این پروژه در آینده نزدیک می‌تواند توسعه داشته باشد و به فکر صادرات هم هستیم که تا اردیبهشت یا خرداد سال آینده شاهد افتتاح فاز نخست ۱۰ هزار تن سیم تایر در این کارخانه برسیم؛ چرا که رویکرد ما رویکرد توسعه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha