مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان در گفتوگو با ایسنا با اعلام این خبر اظهار کرد: این دورههای فرصت تجربه، یادگیری و لذت بازیهای ورزشی، دیجیتال- حرکتی و رومیزی را در یک دوره (بهصورت ترکیبی و مجزا ) فراهم کرده است.
جواد راستی افزود: دورههای بهسایا شامل ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقهای است که در هر جلسه کودک در یک فضای گروهی و شاد، بازیهای ورزشی و رومیزی و دیجیتال مختلف و متنوع که توسط متخصصان روانشناسی شناختی و رفتار حرکتی برنامهریزیشده را تجربه خواهند کرد. در پایان هر دوره، به والدین کارنامه حرکتی-شناختی کودک ارائه خواهد شد تا با دقت بیشتری بتواند برای فعالیتهای آینده کودک برنامهریزی کند.
وی با بیان اینکه ظرفیت هر دوره بسیار محدود است، تصریح کرد: دورهها از ۳۱ اردیبهشت در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان آغاز میشود.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان با تأکید بر اینکه بازیهای این مرکز سه دسته بازیهای رومیزی، دیجیتال و ورزشی را تشکیل میدهد، توضیح داد: بازیهای رومیزی یا فکری دستهای از بازیها هستند که روی صفحه و با مهره و طاس و کارت بر اساس قوانین خاص اجرا میشوند و محیطی امن، هیجانانگیز، سرگرمکننده و رقابتی را فراهم میکنند.
به گفته راستی، گروهی بودن و ارتقای مهارتهای هیجانی و اجتماعی کودک، افزایش مهارتهای پیروی از دستورالعمل و استراتژی بازیها، بهبود مهارتهای اجتماعی و عزتنفس، شناخت و کنترل هیجانات، بهبود توانمندیهای شناختی از قبیل توجه، حافظه، سرعت عمل، حل مسئله و تصمیمگیری و افزایش سلامت روانشناختی کودکان از مزایای بازیهای رومیزی است.
وی اضافه کرد: بازیهای رومیزی این مرکز تأییدیه علمی دارند و بر اساس نیازهای خاص کودکان طراحیشدهاند تا کودکان در کنار سرگرمی و لذت، بتوانند آموزش ببینند و یاد بگیرند.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان گفت: در ایستگاه بازیهای دیجیتال، مجموعهای از بازیهای دیجیتال که بهجای ماوس و کیبورد و لمس، با حرکت کنترل میشوند پیشبینیشده تا علاوه بر لذت و هیجان تجربهی بازیهای دیجیتال، حرکت نیز بهعنوان جزئی از بازی این تجربه را لذتبخشتر کند و به افزایش تواناییهای حرکتی کودک نیز کمک کند.
راستی ادامه داد: در این ایستگاه: بازیها و نرمافزارهای مبتنی واقعیت مجازی (Virtual Reality: VR)، بازیهای کینکت (Kinect) و Xbox، بازیهای نینتندو، بازیهای فضای واقعی VRو سایر بازیهای دیجیتال حرکتی ارائه میشود.پیشبینیشدهاند که تجربه آنها، ارتقای مهارتهای حرکتی و شناختی کودک را در پی دارد. بعضی از این بازیها آماده و بعضی توسط گروه بهسایا طراحیشدهاند؛ اما در تمام آنها، تمرکز بر مفید بودن در راستای رشد حرکتی و شناختی، تناسب با سن و نیازهای کودک و همسویی بافرهنگ ایران بر اساس یافتههای علمی و پژوهشی است.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان افزود: در ایستگاه بازیهای ورزشی، بازیهای متنوع ورزشی که برای رشد حرکتی کودکان و افزایش تواناییهای حرکتی آنها مفید است توسط یک متخصص رفتار حرکتی تدوینشده که هر جلسه کودک در قالب سناریوهای بازی در آنها مشارکت میکند. برخی از این تواناییها عبارتاند از تعادل، راه رفتن، دویدن، پریدن، لیلی کردن، پرتاب کردن، مهارتهای دستکاری، ادراک حسی-حرکتی، ادراک اشیاء و یکپارچگی حواس.
راستی بازی را یکی از مؤلفههای مهم رشد حرکتی و ذهنی کودک دانست که باید در سنین کودکی مورد توجه ویژه قرار گیرد و گفت: در بهسایا با بهرهگیری از دانش و تجربه خود و تلفیق بازیهای ورزشی، رایانهای-حرکتی، رومیزی و واقعیت مجازی، در تلاش هستیم تا علاوه بر ایجاد فضایی سرگرمکننده و هیجانانگیز برای کودکان، رشد حرکتی و شناختی آنها را نیز بهبود ببخشیم. هدف این مرکز، ارتقای توانمندیهای حرکتی، شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان به کمک بازی و بر مبنای علمی است.
انتهای پیام
نظرات