• شنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401032114225
  • خبرنگار : 50084

کمک‌داور بازنشسته مشهدی در ایسنا:

بیش از این انگیزه‌ای برای قضاوت در فوتبال ایران نداشتم

بیش از این انگیزه‌ای برای قضاوت در فوتبال ایران نداشتم

ایسنا/خراسان رضوی کمک‌داور مشهدی بازنشسته فوتبال ایران گفت: با اینکه هفت سال دیگر می‌توانستم در لیگ برتر حضور داشته‌ باشم اما ترجیح دادم از دنیای قضاوت خداحافظی کنم.

پوریا زحمتی، کمک‌داور لیگ برتری و مشهدی فوتبال ایران که در بازی استقلال و نفت مسجدسلیمان در چارچوب هفته سی‌ام لیگ برتر بیست و یکم از دنیای قضاوت خداحافظی کرد، با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه خراسان در رابطه با شروع دوران داوری اظهار کرد: از سال ۱۳۸۱ وارد عرصه قضاوت شدم. متولد ۱۳۶۳ هستم و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق قدرت به پایان رسانده‌ام و کارمند یک شرکت خصوصی در حوزه پیمانکاری نگهداری و تعمیرات مربوط به شرکت برق منطقه‌ای خراسان بزرگ هستم.

وی افزود: مرحوم تقی‌پور، مصطفی حقیقی، حسین خوشخوان و عنایت مدرسان من در مسیر داوری بودند. چهار سال سابقه کار در لیگ برتر را در رزومه خود دارم و می‌توانستم هفت سال دیگر هم در امر قضاوت مشغول باشم، اما ترجیح دادم با خداحافظی به موقع مسیر را برای داوران جوانی که صاحب انگیزه و ظرفیت هستند باز کنم و این دلیل یکی از مهمترین دلایل بنده برای این تصمیم بود تا خصوصا جوانان استان من پشت سر من نسوزند و بتوانند زودتر به سرمنزل هدف برسند.

زحمتی در خصوص دیگر دلایل خداحافظی‌اش از دنیای داوری گفت: داوری تنها ۹۰ دقیقه داخل زمین نیست؛ باید برای اینکه آمادگی خود را در حد مطلوبی حفظ کنید و تمرینات مداوم و تغذیه مناسبی هم داشته‌ باشید. حقیقتا انگیزه‌ای برای ادامه کار نداشتم و شرایط حاضر در فوتبال ایران را مناسب ندیدم.

کمک‌داور بازنشسته فوتبال ایران تصریح کرد: به خاطر شرایط خاص فوتبال ایران و محدودیت‌هایی که داوران شهرستانی به ویژه در برخی استان‌ها دارند، دیر به لیگ برتر رسیدم و فرصت حضور در لیست بین‌المللی را از دست دادم. پس از اعلام تصمیمم برای خداحافظی تماس‌هایی از سوی هیات فوتبال خراسان رضوی و خداداد افشاریان صورت گرفت اما در نهایت دوستان تصمیم نهایی را به عهده خودم گذاشتند.

بیش از این انگیزه‌ای برای قضاوت در فوتبال ایران نداشتم

مصلحت‌اندیشی‌ها فوتبال ایران را نابود می‌کند

زحمتی با انتقاد از فضای فوتبال ایران گفت: صرفا نام حرفه‌ای را یدک می‌کشیم وگرنه تماما فوتبال ایران غیرحرفه‌ای است. رفتارهایی که با داوران می‌شود، دلسرد کننده است و می‌بینید که برای تهیه یک زیرساخت ساده مثل VAR که در فوتبال دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، مدت‌هاست به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و بعید هم هست که حتی برای فصل بعد لیگ برتر از VAR بهره‌مند شود.

کمک‌داور مشهدی فوتبال ایران تاکید کرد: علاوه بر مشکل زیرساخت‌ها فضای فوتبال ایران به شکل عجیبی به سمت رفتارهای معترضانه و پرخاشگرانه رفته و متاسفانه حمایت خوبی هم از داوران صورت نمی‌گیرد. نتیجه مصلحت‌اندیشی نسبت به اعتراض‌ها در لیگ برتر می‌شود اتفاقات تلخی که برای تیم ملی در جام ملت‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ رخ داد. مشکلات فرهنگی بزرگی در فوتبال ایران وجود دارد که متاسفانه تلاشی هم برای حل آن صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: مصلحت‌اندیشی‌ها کمر فوتبال را شکسته و می‌بینیم که چقدر راحت AFC خط قرمز روی حضور تیم‌های مطرح ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا می‌کشد.

زحمتی با اشاره به وضعیت کمیته داوران فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل موجود درگیر شدن این کمیته در ادوار مختلف با آرای مجمع فدراسیون فوتبال بوده است. به اعتقاد من کمیته داوران هم مثل کمیته انضباطی باید نهادی کاملا  مستقل‌ باشد و هیچ فرد و گروهی حق اعمال نظر بر آن نداشته باشد. بعضا گروکشی‌هایی در عرصه داوری صورت می‌گیرد و برخی افراد سعی می‌کنند کمیته داوران را تحت فشار بگذارند؛ البته این موضوع به دوره اخیر فدراسیون فوتبال خلاصه نمی‌شود و سال‌هاست که با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی با اشاره به وضعیت پرداخت حق‌الزحمه داوران افزود: در لیگ برتر کمی وضعیت بهتر شده اما باز هم با شرایط استاندارد به شدت فاصله داریم. در لیگ‌های پایین‌تر که وضعیت به مراتب بدتر است و داوران در لیگ‌های پایه و دسته‌های دوم و سوم کشوری با هزینه شخصی باید به شهر محل برگزاری مسابقه بروند و حداقل ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشد تا حق‌الزحمه‌های‌شان را دریافت کنند. با فکر درگیر مگر می‌شود به تمرین، تغذیه و ... فکر کرد؟ یک داور چطور می‌خواهد خود را با این وضعیت در بهترین فرم نگه دارد؟  

زحمتی گفت: مربیان و بازیکنان هر بار اشتباهی صورت می‌گیرد، داوران را به باد انتقاد می‌گیرند اما در چنین شرایطی چطور از داوران می‌شود توقع داشت؟ حتی اولیه‌ترین و بدیهی‌ترین امکانات فراهم نمی‌شود و بیشترین توقعات را هم از تیم قضاوت هر بازی دارند.

وی افزود: متاسفانه با اینکه همه می‌دانیم که برنامه‌ریزی برای توسعه و پیشرفت رکن اول است اما با مرور اتفاقاتی که در سال‌ها و  ماه‌های اخیر رخ داده، طبیعی است که با این حجم حواشی تمرکز روی برنامه‌ریزی اصلا ممکن نیست. چه در خراسان چه در ایران در ادوار مختلف ثابت کرده‌ایم که داوران ایرانی از استعداد بالایی برخوردارند اما متاسفانه همه در فوتبال ایران داوران را رها کرده‌اند و فقط از آن‌ها توقع دارند.

با این همه حاشیه فرصتی برای برنامه‌ریزی و توسعه نیست

زحمتی گفت: شرایط فوتبال ایران به شدت عجیب شده و چند ماه تا جام جهانی باقی مانده است. وقتی به نظر می‌رسد در برنامه ریزی برای تیم ملی فوتبال در بزرگترین تورنمنت فوتبال دنیا دچار چالش هستیم، چطور می‌توان امیدوار بود کسی به فکر پیشرفت و توسعه داوری بیافتد؟ در چنین فضایی مشخص است که هر سال شرایط بدتری را نسبت به فصل قبل‌تر تجربه خواهیم کرد.

وی در خصوص عملکرد داوران بازنشسته حاضر در فدراسیون فوتبال گفت: کامرانی‌فر، سخندان و افشاریان هر سه از مفاخر داوری ایران هستند و تجربیات بزرگی دارند. فکر می‌کنم اگر مشکلی هم در فضای فعلی وجود دارد، به خاطر حواشی زیاد فوتبال ایران در ماه‌های اخیر است که فرصت برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها را از این سه بزرگوار هم گرفته‌ است. در بازی استقلال و نفت مسجدسلیمان مشاهده کردم که تمام تمرکز فدراسیون روی مجمع بود. واقعیت این است که حواشی به شدت در هر موضوعی دست بالا را دارد.

زحمتی خاطرنشان کرد: فراموش نکنید که با این پرداختی‌های کم به داوران همگی همکاران من در جای دیگری هم شاغل هستند. من باید از شرکتی که در آن کار می‌کنم تشکر ویژه‌ای کنم که در تمام این سال‌ها کمال همکاری را با من داشت تا بتوانم در فضای قضاوت فعال بمانم اما سایر همکاران من هم آیا چنین شرایطی دارند؟ به طور متوسط برای هر قضاوت لازم است که یک داور ۲ تا سه روز را مرخصی بگیرد. کدام شرکت و اداره‌ای با چنین شرایطی کنار می‌آید و همکاری می‌کند؟ یک داور باید کوهی از مشکلات را تحمل و در نهایت با تمرکزی بالا بدون اشتباه قضاوت کند.

این داور بازنشسته خراسانی در خصوص VAR گفت: ابتدای استفاده از VAR نگران بودم که جذابیت فوتبال از بین برود اما در همین بازه زمانی چند ساله دیدیم که عدالت با VAR بیشتر شد و بعضا نتایج با برپایی این عدالت تغییر کرد. متاسفانه در فوتبال ایران موانع ریز و درشتی برای استفاده از این سیستم وجود دارد. ضمن اینکه برخی ورزشگاه‌های ایران هم استاندارد نیست و نمی‌دانم در صورت ورود VAR به ایران چطور می‌خواهند سیستم داور ویدئویی را در این ورزشگاه‌ها پیاده کنند.

زحمتی در خصوص ادعای برخی از مربیان لیگ برتری که در طول فصل مدعی شدند، VAR را عمدا به ایران نمی‌آورند تا نتایج به شکل دیگری رقم بخورد، گفت: بهتر است نیمه خالی لیوان را نبینیم؛ هرچند تاخیر زیاد در این خصوص باعث شده که شائبه‌هایی هم به وجود بیاید.

از نفراتی همچون مرتضی منصوریان و نسل جوان داوری حمایت کنید

وی گفت: در بازی استقلال و نفت امیرسامان سلطانی با ۲۶ سال سن قضاوت کرد. لیگ برتر به خون تازه‌جوانان عرصه داوری نیاز دارد و باید از این افراد حمایت کرد. با این سن و سال است که داور می‌تواند به لیست بین‌المللی اضافه شود و هدف‌های بزرگی همچون قضاوت در جام جهانی، المپیک و... را در سر داشته‌ باشد. در خراسان رضوی هم مرتضی منصوریان یکی از مستعدترین داوران ایران است که چندین سال است در دوره‌های آکادمیک استعدادهای آسیا بالاترین نمرات را کسب می‌کند.

زحمتی خاطرنشان کرد: باید به افرادی مثل منصوریان در صحنه‌های بین‌المللی میدان داده شود تا با کسب تجربه این داوران جوان شاهد معرفی داوران بزرگی در عرصه بین‌المللی از ایران به دنیا باشیم.

کمک‌داور بازنشسته خراسانی تصریح کرد: در خراسان داوران بااستعداد زیادی فعالیت دارند. تاریخ هم گواه می‌دهد که چهره‌های بزرگ و تاثیرگذاری در عرصه قضاوت فوتبال خراسان به فوتبال ایران معرفی کرده‌ است. اینجا نقش هیات فوتبال استان برای حمایت از داوران بومی برجسته می‌شود. متاسفانه برخی افراد در سطح کشور با نفوذ هیات فوتبال استان‌شان به سطح اول می‌رسند و با ۲ الی سه قضاوت در لیگ برتر مدعی می‌شوند.

وی با اشاره به نسل طلایی داوری خراسان افزود: در دوران مرحوم جاهدی و ریاست رحمان نادری بر هیات فوتبال خراسان و استعداد و توانایی بارز داوران جوان آن زمان شاهد شکوفایی چهره‌هایی از قبیل محسن ترکی، محسن قهرمانی، رضا سخندان، کامرانی‌فر، محسن فریمانی، فرح‌نیا، نیکوزاده و... بودیم. در کنار جاهدی و نادری، اکبرنژاد و ناصحی هم زحمات زیادی در آن مقطع کمیته داوران استان خراسان کشیدند تا این نسل به شکوفایی برسد و در سطح اول فوتبال ایران دیده شود. الان هم توانایی و ظرفیت هست اما نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت داریم.

بیش از این انگیزه‌ای برای قضاوت در فوتبال ایران نداشتم

بهترین و بدترین خاطره از داوری

زحمتی در پاسخ به این سوال که بهترین و بدترین خاطره‌اش از قضاوت کدام بازی‌ها بوده، گفت: سال ۱۳۸۶ برای قضاوت در سراوان ابلاغ گرفتیم. علاوه بر فرهنگ و میهمان‌نوازی ویژه مردم خوب منطقه در فاصله چند ساعت تا آغاز بازی مشخص شد که داور وسط نمی‌تواند خود را به شهر برساند و از کمیته داوران فدراسیون  به من اعلام کرد که باید به عنوان داور این بازی را سوت بزنم. با اینکه در آن بازی با حضور ۵۰۰۰ تماشاگر نماینده بوشهر پیروز شد اما مردم خوب سراوان چنان برخورد گرمی با ما داشتند که آن دیدار تبدیل به خاطره‌انگیزترین روز قضاوتم شد.

وی در خصوص نخستین تجربه قضاوتش در لیگ برتر افزود: بازی فولاد خوزستان و پیکان تهران در اهواز نخستین ابلاغم برای حضور در لیگ برتر بود.

زحمتی در خصوص الگویش در امر قضاوت گفت: در ناحیه چهار مشهد تحصیل می‌کردم و از دوره دبیرستان به صورت اتفاقی به امر قضاوت پرداختم. هرچه جلوتر رفتم علاقه من به این کار بیشتر شد و  الگوی بنده در قضاوت دکتر مارکوس مرک آلمانی بود.

از پیشنهاد رشوه تا تاثیر بنگاه‌های شرط‌بندی!

زحمتی در خصوص اینکه ایا در دوران قضاوتش موردی پیش آمده که تیمی پیشنهاد سوئی به او بدهد، گفت: همه چیز به نحوه رفتار تیم داوری بازمی‌گردد. همیشه طوری رفتار کردیم که هیچکس پا را از گلیمش درازتر نکند؛ مخصوصا در لیگ‌های پایین همیشه افرادی نزدیک به تیم‌ها هستند و به داوران نزدیک می‌شوند اما همه چیز به نحوه برخورد داوران بستگی دارد. رفتار دوستانه داوران نباید منجر به سوءاستفاده شود.

وی افزود: بعضا اتفاقاتی به ویژه در لیگ‌های یک، ۲ و سه رخ می‌دهد که شوکه می‌شویم. امیدوارم نهادهای نظارتی حتما به تاثیر بنگاه‌های شرط‌بندی بر فوتبال ایران نظارت ویژه‌ای داشته‌ باشند چون بعضی نتایج و اتفاقات درون زمین ابدا عادی به نظر نمی‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha