• چهارشنبه / ۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1401060907659
  • خبرنگار : 50040

سرپرست دیوان محاسبات گیلان عنوان کرد

رتبه ۱۱ گیلان در سهم اعتبارات/ تخصیص ۸۹.۶ درصدی اعتبارات سال گذشته

رتبه ۱۱ گیلان در سهم اعتبارات/ تخصیص ۸۹.۶ درصدی اعتبارات سال گذشته

ایسنا/گیلان سرپرست دیوان محاسبات گیلان رتبه استان در اعتبارات هزینه ای را دهم و در اعتبارات تملک را نهم دانست و افزود: در سرجمع اعتبارات رتبه یازدهم کل کشور را داریم که جایگاهی خوب است و لذا اعتبارات بایستی به نحو مطلوب توسط دستگاه ها مورد استفاده قرار گیرد.

امید نبی زاده امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به تشکیل دیوان محاسبات کل کشور براساس مواد ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی، اظهار کرد: دیوان محاسبات به حساب های دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی رسیدگی می کند و حاصل این رسیدگی عدم تجاوز اعتبارات از حد مجاز و مصرف شدن هر اعتبار در جای خودش است.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سالانه را تهیه و تنظیم و به مجلس تقدیم می کند، افزود: این گزارش در دسترس عموم قرار می گیرد.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان اعمال نظارت مستمر بر فعالیت های مالی دستگاه ها جهت پاسداری از بیت المال را از مهمترین اهداف قانونی دیوان محاسبات دانست و تصریح کرد: همچنین کنترل عملیات مالی دستگاه ها را بر عهده داریم.

نبی زاده، با اشاره به تهیه و تنظیم گزارش تفریغ بودجه تا پایان دی هر سال و ارائه آن به مجلس، عنوان کرد: برای تدوین بودجه سال بعد از گزارش تفریغ استفاده می شود.

وی با اشاره به سیاست های جدید دیوان محاسبات در دوره جدید مدیریتی، خاطرنشان کرد: شعار دیوان محاسبات «دیوان فناورانه مردم پایه» است و لذا استفاده از فناوری اطلاعات و به روز رسانی این فناوری دنبال می شود؛ همچنین در نظارت بر دستگاه ها از مردم کمک می گیریم که در این راستا تعامل با اصحاب رسانه به عنوان یک رکن مردمی در اولویت قرار دارد.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان از دیگر جنبه های مردم پایه شدن دیوان را استفاده از مجامع خبرگان در سطح استان و کشور دانست و ادامه داد: هم اکنون دو مجمع طراحی شده که شامل هیئت اندیشه ورزی صیانت از بیت المال متشکل از اساتید دانشگاه و معتمدین محلی و خبرگان استان و شبکه یاوران مردمی دیوان محاسبات متشکل از دانشجویان و فعالان جهادی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی همچنین از راه اندازی سامانه تلفنی ۱۹۸ برای اعلام گزارشات مردمی از دستگاه ها خبر داد و یادآور شد: سال گذشته ۵۰ گزارش از گیلان به سامانه مذکور رسید که منجر به احصای ۱۰ مورد تخلف شد. تخلفات احصا شده دستگاه ها به دادسرای دیوان محاسبات ارجاع داده می شود.

نبی زاده با اشاره به روند گزارشات حسابرسی دیوان، عنوان کرد: دیوان محاسبات علاوه بر تهیه و تنظیم گزارش تفریغ بودجه سالانه، گزارش نظارت مستمر دو ماهه بر دستگاه های اجرایی را نیز تهیه می کند. در سال جاری دو گزارش دو ماهه تهیه کردیم؛ همچنین گزارش جامع حسابرسی و گزارشات خاص موضوعی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در ۱۱۰ سال گذشته گزارش تفریغ بودجه را شش ماه زودتر یعنی در تیر به مجلس ارائه کردیم، گفت: برش استانی این گزارش نیز به زودی در اختیار مسئولان ارشد استان قرار می گیرد.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان با اشاره به عضویت دیوان محاسبات کل کشور در سازمان ها و نهادهای متعدد بین المللی از جمله سایت حسابرسی آسیا و سازمان اکوسای، اضافه کرد: در دیدار اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر انقلاب، رضایت ایشان از عملکرد دیوان محاسبات مشهود بود.

نبی زاده ۱۴۹ دستگاه اجرایی استان را تحت رسیدگی دیوان محاسبات دانست و اضافه کرد: این تعداد شامل ۴۳ سازمان دولتی، دو دانشگاه(دانشگاه گیلان و دانشگاه علوم پزشکی)، شش شرکت دولتی، ۵۳ شهرداری، ۳۰ واحد تنخواه بگیر و پنج نهاد عمومی غیر دولتی است. گزارش تفریغ احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که شامل ۲۷۶ بند است بر عهده دیوان محاسبات قرار گرفته و لذا دستگاه ها باید در این بندها عملکرد داشته باشند.

وی با بیان اینکه دستگاه های استان در ۱۴۶ بند معادل ۵۳ درصد دارای عملکرد و ۳۷ درصد فاقد عملکرد هستند، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز گزارش تفریغ بودجه ۳۹ حکم را بررسی کردیم و شاهد عملکرد ۱۵ درصدی بودیم.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان رتبه استان در اعتبارات هزینه ای را دهم و در اعتبارات تملک را نهم دانست و افزود: در سرجمع اعتبارات رتبه یازدهم کل کشور را داریم که جایگاهی خوب است و لذا اعتبارات بایستی به نحو مطلوب توسط دستگاه ها مورد استفاده قرار گیرد.

نبی زاده، با اشاره به پیش بینی درآمد ۴۲۸۲ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ در استان گیلان، خاطرنشان کرد: درآمدهای وصولی ۴۵۴۳ میلیارد تومان بود که ۱۰۶ درصد نسبت به پیش بینی افزایش وصولی داشتیم؛ البته اکثر وصولی های سال گذشته از درآمدهای مالیاتی و گمرکی بوده است.

وی سرجمع اعتبارات مصوب گیلان در سال گذشته را ۱۳ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان دانست که بالغ بر ۸۹.۶ درصد آن معادل ۱۱ هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان تخصیص یافته است و بیان کرد: هزینه کرد دستگاه ها تا پایان سال معادل ۹۹۱۵ میلیارد تومان بود و لذا مابقی(۱۹۶۸ میلیارد تومان) به سال مالی بعد منتقل شده است.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان با اشاره به توجه دیوان محاسبات به دو حوزه مهم مسکن و اشتغال، تصریح کرد: در راستای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای تسهیلات بانکی در نظر گرفته شد که سهم گیلان ۱۲ هزار میلیارد تومان بود لذا در بازه زمانی ۱۴۰۰-۱۳۹۸ ۶۵۹۴ طرح مصوب و ۴۹۲ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات داشتیم که منجر به ایجاد شغل پایدار برای ۹۵۰۷ نفر شد.

وی با بیان اینکه دیوان محاسبات در طرح ملی مسکن بررسی روش و فرایند محاسبه و تعیین قیمت تمام شده هر مترمربع را بر عهده دارد، اضافه کرد: یکی از چالش های طرح ملی مسکن اختلاف هزینه ساخت و برآورد اولیه است. همچنین با چالش تامین زمین برای سهمیه ۹۰ هزار واحدی استان گیلان مواجه هستیم. در این راستا دستگاه ها می بایست به محض شناسایی و اعلام اداره کل راه و شهرسازی، اقدام به واگذاری زمین های مازاد خود کنند و لذا ترک فعل دستگاه ها در این بخش را رصد می کنیم.

نبی زاده، با اشاره به عملکرد دیوان محاسبات استان در حوزه پیشگیری ها، رسیدگی ها و یافته ها، بیان کرد: سال گذشته ۳۴۸ مورد یافته از ۱۳ دستگاه اجرایی که در برنامه رسیدگی دیوان محاسبات قرار داشت را شناسایی کردیم و در نهایت برای ۳۲ مورد اقدام پیشگیرانه صورت گرفت و برای ۷۲ مورد پیشنهاد اصلاحی ارائه شد.

وی از واریز ۴۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی به خزانه از محل خسارت دستگاه ها به بیت المال خبر داد و گفت: عدم عملکرد در تبصره های قانون بودجه به دادسرای دیوان محاسبات ارجاع داده می شود.

سرپرست دیوان محاسبات گیلان احداث نیروگاه زباله سوز رشت، احداث تصفیه خانه سراوان رشت، بررسی وضعیت آلودگی تالاب انزلی، بررسی وضعیت تصرف حرایم تالاب ها و بررسی وضعیت واگذاری اراضی و مجوزهای صادر شده در منطقه آزاد انزلی را از موضوعات مهم سال ۱۴۰۰ دیوان محاسبات دانست که مورد مطالبه مردم هم می باشد و اظهار کرد: بررسی وضعیت احداث دو سد شفارود و پلرود، بررسی وضعیت طرح اقدام ملی مسکن، بررسی وضعیت قیر رایگان تحویلی به پیمانکاران راه و شهرسازی و بررسی وضعیت وصول مالیات های محقق شده اداره کل امور مالیاتی نیز در دستور کار سال جاری قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha