• پنجشنبه / ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۸:۴۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401061008426
  • خبرنگار : 50176

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس:

راه حل کاهش بیکاری در لرستان، تخصیص آب و رونق کشاورزی است

راه حل کاهش بیکاری در لرستان، تخصیص آب و رونق کشاورزی است

ایسنا/لرستان نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت: راه حل کاهش بیکاری در لرستان، تخصیص آب و رونق کشاورزی است.

دکتر یحیی ابراهیمی امروز در جشنواره تخصصی عسل که در روستای کفراج دلفان برگزار شد، بیان کرد: اقتصاد لرستان بر محور کشاورزی و گردشگری بوده و این در حالیست که سهم تخصیص آب استان تنها نیم درصد است.

وی ادامه داد: اساس کار کشاورزی و گردشگری تخصیص آب است که نقش مهمی در اشتغالزایی دارد.

ابراهیمی گفت: در سند آمایش لرستان در حق دلفان اجحاف شده است، اگر می‌خواهیم در بحث اشتغال و بیکاری مشکل دلفان را حل کنیم مسیر توسعه در حوزه کشاورزی و زیرساخت‌های کشاورزی است.

وی یادآور شد: باتوجه به پتانسیل و ظرفیت لرستان در حوزه کشاورزی، مجموعه جهاد کشاورزی می‌تواند بیشترین اشتغالزایی را رقم بزند.

ابراهینی توجه به مسئله آب را با در نظر گرفتن میزان بیکاری لرستان و شهرستان دلفان ضروری دانست و اظهار کرد: حجم ذخیره آب کشور حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب بوده که سهم خوزستان از این رقم ۳۰ میلیارد متر مکعب است که حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب آن رواناب‌های لرستان بوده که به این استان سرریز شده است.

ابراهیمی اضافه کرد: هرچند در ادوار مختلف خدماتی صورت گرفته اما بر اساس سند آمایش سرزمین و برنامه توسعه، در حق لرستان و دلفان اجحاف شده است.

این نماینده مجلس افزود: در حال حاضر میانگین اراضی زراعی آبی در لرستان و شهرستان به ترتیب ۲۳ و ۹ درصد بوده و این در حالیست که این رقم در کشور حدود ۴۶ درصد است.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌هایش گفت: راه حل کاهش بیکاری در لرستان و دلفان تخصیص آب و رونق کشاورزی است.

ابراهیمی با بیان اینکه باید با اطلاعات و آمار کافی ورود پیدا کرده تا بتوانیم از حق و حقوق مردم دفاع کنیم، خاطرنشان کرد: کشاورزی ایلام با ۲۰۰ هزار هکتار ارضی کشاورزی، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار از سفر هیات دولت مصوب گرفت و برای لرستان با ۸۰۰ هزار هکتار، ۸۰۰ میلیارد تومان لحاظ شد که این امر بیانگر اهمیت طرح کارشناسی موضوعات استان است.

وی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های که می‌شود سرمایه‌گذاری انجام داد و برندسازی کرد محصولات کشاورزی است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: نخود تولیدی دلفان به نام کرمانشاه صادر می‌شود و باید تولیدات این شهرستان از جمله نخود و عسل برندسازی و تجاری سازی شوند تا اشتغال پایدار را به همراه داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ظرفیت عسل در استان افزود: کمتر روستایی در کشور داریم که بدین شکل تولید داشته باشد و در سبد غذایی نقشی مهم داشته باشد.

وی ادامه داد: عسل علاوه بر بعد تغذیه ای یک ماده‌ای است و به خاطر اثر آنتی اکسیدانی قوی که دارد در در بحث جلوگیری سرطان، تقویت سیستم ایمنی اثرات آنتی بیوتیکی و ... همچنین در کرونا یکی از مهمترین ابزار مقابله بود. فقط به فکر تولید عسل نباشیم و نیش زنبور نیز در بحث تحقیقات ضد کرونایی موثر بود.

ابراهیمی بیان کرد: باید با برندسازی کیفیت عسل را بالا ببریم و تلاش کنیم با معیارهای استانداردسازی عسل لرستان را معرفی کنیم.

وی افزود:با سرمایه‌گذاری بسیار کم می‌توان اشتغال زایی انبوهی در زنبورداری و تولید عسل ایجاد کرد و تمرکز خاصی نیز در بحث صادرات این محصول داشته باشیم.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس در پایان ضمن تشکر از مسئولین جهاد کشاورزی استان گفت: این چنین جشنواره‌هایی را باید برگزار و برندسازی کنیم و در بین کشور جایگاه خود را ارتقاء دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha