• یکشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1401091308069
  • خبرنگار : 50022

پیشنهاد احیای باغ امین آباد در پیوند با روز فرهنگی هشتگرد

پیشنهاد احیای باغ امین آباد در پیوند با روز فرهنگی هشتگرد

ایسنا/البرز احداث باغ، یکی از ویژگی‌های خدادادی فرهنگ سکونت ایرانیان به شمار می‌رود که ارتباط مستقیمی با اعتقادات مذهبی ایرانیان از سده‌های پیش از اسلام تا کنون داشته است. در سراسر ایران اسلامی بیش از ۱۰۰۰ باغ ایرانی (Persian garden) وجود دارد که بیش از ۵۰ باغ ظرفیت ثبت جهانی را دارند.

مهندس حامد آلیانی پژوهشگر و فعال محیط زیست در این خصوص در یادداشتی برای ایسنا نوشت:

«باغ پاسارگاد» از قدیمی ترین باغ های ایرانی است و به عنوان مادر باغ های ایرانی نیز به شمار می رود که در زمان حکومت هخامنشیان یعنی حد فاصل سال های ۵۵۹ - ۵۳۰ پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. از ویژگی های آن می توان به هندسی سازی فضای محوطه با ایجاد نهرها و حوضچه های آب، درختکاری های منظم و سازگار با اقلیم منطقه، سبک برونگرا و به صورت چهارباغ که اساس باغ سازی ایران عزیز را تشکیل می دهد، اشاره کرد. از باغ ایرانی با ویژگی های پیش گفته، آثار کمی باقی مانده است. در کنار همه ویژگی های معماری، فرهنگی و زیبایی شناختی، باغ ایرانی پاسارگاد در انتقال پیام های سیاسی به فرستاده ها و میهمانان کشورهای خارجی نیز نقش فراوانی داشته است.

معماران بی همتای میهن ما با اعتقادات مذهبی خود توانسته اند متناسب با اقلیم گرم و خشک فلات ایران گوشه ای از باغ های بهشت را روی زمین تداعی و ایجاد نمایند که در نوع خود یک اثر ماندگار فرهنگی - هنری بوده و نشانگر ارتباط نزدیک نیازهای فطری انسان با طبیعت است. از دیگر سو، استمرار اثرات باغ در زندگی ایرانیان را می توان در فرش های ایرانی نیز مشاهده کرد که بهترین جایگاه برای خلق نقش باغ و آوردن آن در عرصه زندگی است.

در باغ های چهار فصل ایرانی، در فصل بهار شاهد شکوفه، عطر گل و طراوت و شادابی و در فصل تابستان با ایجاد سایه دل پذیر، گل و میوه، آب روان، هوای سالم و فضای استراحت و در فصل پاییز با جلوه میوه ها و برگ های رنگارنگ و خزانی خیره کننده و در فصل زمستان با آشکار شدن هنر طراحان و معماران در هندسی سازی باغ و بر افراشته بودن درختان همیشه سبز در کنار شاخه های خزان زده روبرو هستیم.

و اما درباره «باغ تاریخی امین آباد ینگی امام» در شهر هشتگرد می توان گفت بر اساس مستندات تاریخی روستای ینگی امام، ملک صدر اعظم میرزا علی اصغر خان امین السلطان بوده و همزمان با سفر اول ناصرالدین شاه قاجار به اروپا و به منظور ساماندهی راه اصلی تهران - قزوین و تکمیل و تجهیز منزلگاه های تنها راه ارابه رو ایران، اهالی منطقه از مزاحمت اشرار و ناامنی موجود به او شکایت بردند که شاه قاجار دستور تعمیر کاروانسرای صفوی ینگی امام داد که در سال های ۱۲۵۸- ۱۲۶۱ هجری شمسی، میهمانخانه ای فرنگی و باغی بزرگ در محل کاروانسرای ینگی امام احداث گردید و به نام «باغ و میهمانخانه امین آباد» مشهور شد.

در سفرنامه های اشخاصی چون میرزا حسین فراهانی، میرزا حسین خان دیوان بیگی، یوشیدا ماساهارو و... به ترکیب کاروانسرای به باغ - کاروانسرا اشاره شده و از وجود باغی بزرگ در گذرگاه و محل اتراق کاروان ها جهت استراحت و گشت و گذار اشاره شده است که متاسفانه هم اکنون اثری از آن باغ بزرگ وجود ندارد.

حال با وجود شهرت «شیوه باغ سازی ایرانی در جهان» و به بهانه پیوند و تثبیت مناسبت ۱۷ آذر به عنوان «روز فرهنگی هشتگرد» که با محوریت بافت تاریخی و مذهبی منطقه و کاروانسرای ینگی امام، منزلگاه ایرانگردان و جهانگردان و مسیر تردد کاروان های زیادی در جاده ابریشم به شمار می رفت، پیشنهاد می گردد:

1. ضمن رسیدگی فوری و بازسازی بنای کاروانسرا که هم اکنون در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد، با انجام مطالعات علمی، رعایت ملاحظات فنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تأمین منابع آبی پایدار، حفظ بافت تاریخی- مذهبی «باغ امین آباد» همچون باغ های شازده ماهان کرمان، ارم شیراز، فین کاشان، دولت آباد یزد، پهلوان پور مهریز، اکبریه بیرجند و... بار دیگر به سبک باغ ایرانی در محوطه پیرامونی کاروانسرا و تپه تاریخی - که بیش از چهار هکتار وسعت دارد - به عنوان «تنها باغ ایرانی استان البرز» واقع شده در مسیر جاده ابریشم که قدمتی به بلندای تاریخ کشور عزیزمان دارد، احیاء شود.

2. می توان در طول سال با برگزاری جشنواره های مختلفی اعم از جشنواره آیین ها و موسیقی اقوام، جشنواره سوغات و هدایای محلی، جشنواره گل و گیاه و ایجاد باغ گل ها و... در مجموعه باغ مورد اشاره، به جذب گردشگران داخلی و خارجی، توسعه گردشگری شهری، اشتغال زایی و توسعه اقتصادی و... رونق بخشید.

پیشنهاد احیای باغ امین آباد در پیوند با روز فرهنگی هشتگرد
پیشنهاد احیای باغ امین آباد در پیوند با روز فرهنگی هشتگرد
پیشنهاد احیای باغ امین آباد در پیوند با روز فرهنگی هشتگرد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha