• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403022417442
  • خبرنگار : 50622

رئیس اتحادیه ناشران، کتابفروشان و نوشت افزار کرج:

کافه‌کتاب‌ها به توجه و حمایت بیشتری نیاز دارند

کافه‌کتاب‌ها به توجه و حمایت بیشتری نیاز دارند

ایسنا/البرز رئیس اتحادیه ناشران، کتابفروشان و نوشت افزار کرج گفت: کافه کتاب‌ها مروج فرهنگ کتابخوانی و انتقال اندیشه‌ها هستند و این کار فرهنگی به دلیل اشاعه فرهنگ دوستداری کتاب به توجه و حمایت بیشتری نیاز دارد.

داوود توانگر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کافه کتاب‌ها که یکی از رسته‌های این اتحادیه بوده و ترکیبی از کافه و کتابفروشی هستند و با این هدف شکل گرفتند که در کنار ایجاد زمینه‌های کسب و کار، فضایی را برای کمک به فرهنگ کتاب و کتابخوانی فراهم کنند.

وی افزود: کافه کتاب‌ محلی است که در آن افراد می‌توانند کتاب بخوانند و در کنار آن نوشیدنی و خوراکی سفارش دهند، بر خلاف تصور اما ماهیت کار آنها با کافی شاپ‌ها و کافی تریا متفاوت است. با این حال برخی نسبت به این کافه کتاب‌ها دید متفاوتی داشته و ماهیت و فعالیت آنها را در حوزه دیگری می‌بینند.

 رئیس اتحادیه ناشران، کتابفروشان و نوشت افزار کرج در ادامه اظهار کرد: با وجود استنباط‌های از این دست، بازخوردهای مثبتی هم در این زمینه داشته‌ایم، اما درخواستمان این است با توجه به فعالیت حدود ۲۵ کافه کتاب در استان، برای جلوگیری از زوال فرهنگ کتاب و نشر، به توسعه و حمایت صنوف از این دست توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: در حالی که کافه کتاب‌ها با توجه به جاذبه‌های بصری، چیدمان کتاب و جمع شدن علاقه‌مندان به کتابخوانی در ترویج فرهنگ نشر و کتاب بسیار موثر بوده وعلاقه‌مندان بسیاری پیدا کرده‌اند، لذا از این دیدگاه به حمایت بسیار زیادی نیاز دارند تا جوانان جویای کار به جای روی آوردن به مشاغل کم اهمیت در این مشاغل باقی بمانند.

توانگر در خصوص معضلات کتابفروشان ادامه داد: یکی از دغدغه‌های کتاب فروشان نبود بازار و کاهش تمایل به خرید کتاب است. از طرف دیگر عملی نشدن توزیع کتاب‌های درسی توسط کتابفروشان و توزیع آن توسط آموزش و پرورش آسیب جدی به این صنف وارد کرد. وقتی توزیع کتب درسی از این صنف گرفته شد، علاوه بر معضلات صنفی، ارتباط خانواده با این صنف کاهش پیدا کرد و هزینه‌های دیگری مثل ثبت اینترنتی کتاب درسی توسط کافی نت‌ها به خانواده هم تحمیل شد.

رئیس اتحادیه ناشران، کتابفروشان و نوشت افزار کرج افزود: همچنین زمانی که کتاب توسط صنف فروخته می‌شد، هر زمانی که دانش آموز مراجعه می کرد حتی اگر کتاب گم می شد یا آسیب می دید کتاب جدید در دسترس دانش آموز بود، اما اکنون اگر مشکلی برای کتاب پیش بیاید دانش آموز باید به سختی نسخه دیگری از آن را تهیه کند.

وی ادامه داد: مشکلات این صنف هر ساله به طرق مختلف به گوش مسئولین می‌رسد اما تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است. این صنف یکی از صنوفی است که به جهت کار فرهنگی و ارتباطی که بخش فرهنگی دارد، نقش بسزایی در بالابردن سرانه مطالعه در کشور دارد، در حالی که بر اساس گفته مقام معظم رهبری فرهنگ اساس کار ماست و باید برای ترویج و رشد فرهنگی تلاش کرد. به ویژه که ایشان بر فراگیر شدن کتاب و کتابخوانی تاکید زیادی داشته و دارند.

وی افزود: عواملی هست که رفته رفته باعث تضعیف، تغییر شغلی و تعطیلی کسب وکار شاغلین به ویژه در بخش کتاب شده است، به طوری که در استان در سال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ واحد از این صنف خارج شده‌اند. حتی برپایی چادرهایی در سطح شهر و فروش کتاب‌هایی که قدیمی بوده و یا ممکن است محتوای آن مناسب جامعه نیست به این صنف آسیب زده است. این صنف که یکی از پایه‌های تولید فرهنگ است، اما حمایت‌های لازم را دریافت نمی کند.

توانگر در ادامه بیان کرد: در سطح استان کتابفروشی‌هایی بسیار خوبی داریم که برای فروش و یا برگزاری نمایشگاه‌های کتاب می‌توان از آنها بهره گرفت و یا حدقل کار در این مورد این است که این چادرها در کنار فروشگاه‌ها برگزار نشود.

وی در خصوص صنف نوشت افزار گفت: به رغم درخواست‌ها و انعکاس رسانه‌ای مشکلات این صنف، فروش لوازم التحریر توسط دست فروشان به ویژه در شهریور و مهرماه همچنان ادامه دارد در حالی که این ایام فصل فروش این صنف است و وجود این دست فروشان بازار صنف نوشت افزار را در این ایام آسیب جدی وارد می‌کند و هیچ ارگانی در این ایام به رغم مکاتبات انجام شده با اتحادیه مساعدت نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha