• چهارشنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401091611096
  • خبرنگار : 50378

نگهداری از ۹۳۰۰ عنوان نشریه دانشجویی در آرشیو مطبوعات رضوی

نگهداری از ۹۳۰۰ عنوان نشریه دانشجویی در آرشیو مطبوعات رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی به وجود ۹۳۰۰ عنوان نشریه دانشجویی در آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اشاره کرد که با بیش از ۴۰ سال فعالیت مستقل در ۴۱ هزار نسخه گردآوری شده و به عنوان بزرگترین و تنها آرشیو نشریات دانشجویی در کشور به شمار می‌رود.

ابراهیم حافظی اظهار کرد: نشریات دانشجویی موجود در آرشیو آستان قدس رضوی از ابعاد پنج سانتیمتر تا پنج متر(طومار) متغیر است که اکثر این نشریات به زبان فارسی است. همچنین نشریاتی به زبان‌های عربی، انگلیسی، کردی، ترکی، روسی، اسپانیایی و... وجود دارد.

وی داشته‌های این مجموعه را متعلق به نشریات دانشجویی منتشر شده توسط ۷۴ دانشگاه ایران و چهار دانشگاه از کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و هند دانسته و شهرهای تهران، مشهد، بیرجند، تبریز، کرمان، یزد، خرم‌آباد، اصفهان، اهواز و شیراز را دارای بیشترین تعداد نشریات عنوان کرد.

حافظی تصریح کرد: در حال حاضر آرشیو آستان قدس رضوی تعداد ۳۹ عنوان از دسته نشریات دانشجویی مربوط به سال های ۱۳۱۵ تا ۱۳۵۷ شمسی را جمع آوری کرده که از آن جمله می‌توان به «گنج شایگان» (۱۳۳۲) وابسته به انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران، «گلبانگ» (۱۳۴۰) نشریه‌ای برای دانشجویان ایرانی مقیم خارج از کشور، «پیمان» (۱۳۴۳) چاپ لیدز(انگلیس) به زبان فارسی و انگلیسی و «نامه دانشجو» (۱۳۴۵) نشریه دانشجویان دانشگاه تهران اشاره کرد.

قدیمی‌ترین نشریه دانشجویی با ۸۵ سال قدمت

رئیس اداره مطبوعات آستان قدس رضوی همچنین به سالنامه‌ای با نام «مؤسسات علمی و فلاحتی کرج» به عنوان قدیمی‌ترین نشریه دانشجویی موجود در آرشیو کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اشاره کرد که قدمتی بالغ بر ۸۵ سال دارد.

حافظی اظهار کرد: این نشریه سال ۱۳۱۵ شمسی توسط دانشجویان پایه دوم دانشکده فلاحت کرج به صورت سالانه در تهران با موضوع کشاورزی و باغبانی منتشر شد که هدف آن ارائه گزارش سالانه و شناساندن این مؤسسات به مجامع و محافل علمی کشورهای خارجی و همچنین راهنمایی علاقه‌مندان به کشاورزی و ترقی کشور بوده است.

وی همچنین «آئین دانشجویان» را دومین نشریه از نظر قدمت در آرشیو آستان قدس رضوی معرفی کرد که در سال ۱۳۲۳ شمسی در دانشگاه تهران در موضوعات مختلف سیاسی، علمی و اخبار دانشگاه تهران منتشر شده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، حافظی افزود: نشریه دانشجویی «انسان» نیز مربوط به سال ۱۳۲۹ وابسته به دانشگاه تهران در رده سوم قدیمی‌ترین نسخه ‌های نشریات دانشجویی موجود در ایران قرار دارد. پس از گذشت ۴۰ سال از فعالیت مستقل آرشیو مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بیش از ۲ میلیون نشریات ادواری در کنار یکدیگر جمع‌آوری شد تا پژوهشگران از هر رشته‌ای بی هیچ دغدغه، در کتابخانه تخصصی مطبوعات بنشینند و تاریخ رشته‌شان را در مطالعه سیر مطبوعات بیابند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha