• چهارشنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401111915180
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان مطرح کرد

اصفهان فاقد زیرساخت‌های ریلی به شهرهای جنوبی کشور

اصفهان فاقد زیرساخت‌های ریلی به شهرهای جنوبی کشور

ایسنا/اصفهان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با اعلام اینکه زیرساخت ریلی از استان اصفهان به شهرهای جنوبی وجود ندارد، گفت: روزانه بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تردد در مسیرهای استان اصفهان انجام می‌شود که این حجم تردد و گاهی تخلفات ناشی از اضافه تُناژ به راه‌ها آسیب می‌رساند.

فرزاد دادخواه، امروز (چهارشنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) در نشست خبری درباره فعالیت‌های اخیر این اداره در جاده‌های استان اصفهان، اظهار کرد: اصفهان چهارراه ترانزیت کشور است و این شرایط محاسن و معایبی دارد. بالغ بر ۵۴ میلیون تُن بار در هر سال از استان اصفهان جابجا می‌شود که بیش از ۱۰ هزار بارنامه در هر روز در این استان صادر شده و بالغ بر ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر نیز از این استان جابجا می‌شود.

وی با اعلام اینکه روزانه بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تردد در مسیرهای استان اصفهان انجام می‌شود که این حجم تردد و گاهی تخلفات ناشی از اضافه تناژ به راه‌ها آسیب می‌رساند، افزود: عمده تخلفات تُناژ حاصل از بار معادن است، هر یک‌تن اضافه تناژ به صورت تصاعدی روکش راه‌ها را از بین می‌برد و به ابنیه جاده خسارت وارد می‌کند. در خصوص اضافه تناژ بار معادن در جلسه هفته گذشته شورای معادن استان مصوب شد که معادن نصب باسکول و اخذ بارنامه و نصب باسکول و جلوگیری از اضافه تناژ در خروجی معادن را در دستور کار قرار دهند که باید طبق مصوبه  محافظت از راه‌ها می‌توان میزان اضافه تناژ را با تجهیزات و تمهیداتی به حداقل رساند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان، توضیح داد: با قراردادهای انجام شده، لکه‌گیری ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های آسیب‌دیده استان تاکنون انجام شده است، اما همچنان لکه‌گیری و روکش ۹۰۰ کیلومتر راه‌های اصلی و ۱۲۰۰ کیلومتر از سایر محورها باید انجام شود. در راه‌های فرعی و روستایی نیز خرابی‌هایی وجود دارد که برای آنها در حال تلاش برای مناقصات و تأمین اعتبار هستیم.‌

وی اضافه کرد: طرح راهداری زمستانی با ۷۵۰ نفر اپراتور ماشین‌آلات و ۲۰۰ دستگاه تجهیزات زمستانی در قالب ۱۰۲ اکیپ در حال انجام است و تاکنون با وجود حجم بالای بارش‌ها همه راه‌ها باز نگه داشته شد. البته در بازگشایی راه‌های روستایی به ویژه پشت‌کوه فریدونشهر همچنان با مشکل مواجه هستیم.

دادخواه با بیان اینکه  تاکنون ۱۰۹ نقطه پر تصادف در راه‌های استان شناسایی شده است، تصریح کرد: بر اساس شاخص‌های مصوب کشوری ۶۷ نقطه استان در اولویت اجرا قرار گرفت و تمام عملیات توسط ماشین‌آلات به صورت امانی در سراسر استان انجام شده و اکنون به راه‌های روستایی رسیده است و با اعتبارات موجود ۳۹ نقطه رفع خطر شده است. مابقی نقاط پر حادثه با احداث زیرگذر و اقدامات فنی ایمن‌سازی خواهد شد که به جز ۶ نقطه که اعتبارات ویژه نیاز دارد تلاش می‌کنیم نقطه پر خطر جدیدی ایجاد نشود.

 وی از اجرای بیش از ۳۵۰ پروژه در حوزه‌های مختلف معاونت‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان خبر داد و گفت:  در سال جاری بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برگزاری مناقصه در اختیار این اداره کل قرار گرفته است. با پیگیری‌های انجام شده هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مصوبه برای پروژه‌های مرتبط با این اداره کل در بازه زمانی سه ساله در سفر رئیس جمهور به اصفهان اختصاص یافته که شامل ۱۰۰ میلیارد تومان برای روکش راه‌ها، ۵۰۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط پر تصادف، ۳۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری و بهسازی راه‌های روستایی و ۱۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راه‌های استان است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اعلام اینکه استان اصفهان در کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای رتبه سوم کشوری را کسب کرده است، افزود: در جشنواره شهید رجایی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در شاخص‌های اختصاصی و عمومی رتبه برتر و رتبه اول کشوری را به همراه پلیس راه استان در عملکرد مناسب و رضایتمندی کاربران جاده را کسب کرد.

وی با اشاره به  تعداد افراد شاغل در این حوزه، اظهار کرد: اداره کل راهداری با کمتر از ۵۰ درصد پرسنل تعریف شده در چارت اداری فعالیت می‌کند که تلاش می‌کنیم با وجود هزینه‌های سنگین، عملیات لکه‌گیری و خط کشی راه‌ها انجام شود. گفتنی است خط‌کشی بین راه‌های استان بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با صرفه‌جویی و بهره‌گیری از امکانات موجود در حال انجام است.

دادخواه با اعلام اینکه اعتبارات استانی برای رسیدگی به راه‌های استان بسیار ناچیز است،اضافه کرد: سعی شده از اعتبارات ملی برای بهبود راه‌ها استفاده کرد. پیش‌بینی می‌کنیم خرابی‌های شدید در یک بازه زمانی سه‌ساله تعمیر شده و از تخریب شدید خرابی‌های متوسط نیز جلوگیری شود.

وی درباره نقاط پرتصادف استان اصفهان، توضیح داد: ۱۰۹ نقطه پرتصادف در استان شناسایی و ۶۷ نقطه در لیست کشوری قرار گرفت. عملیات قابل انجام توسط ماشین‌آلات استان انجام شد و اکنون در حال رفع نقاط دارای تصادف روستایی هستیم. بر این اساس تاکنون ۳۹ نقطه پر تصادف رفع شده و در مابقی نقاط نیز احداث روگذر، زیرگذر یا ایمن‌سازی انجام شده است. تلاش ما بر این است که نقطه جدیدی در راه‌های احداثی ایجاد نشود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: بیش از ۸۰۲ سه‌راهی در استان اصفهان قرار گرفته که ۳۵ تا ۴۰ درصد از آن ایمن‌سازی شده است. برای ساماندهی این سه‌راهی‌ها نیازمند همراهی دهیاری‌ها هستیم. برای ساخت یک تقاطع غیر هم‌سطح امروز بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. باتوجه به این هزینه‌ها، پروژه‌های رفع نقاط پرتصادف اولویت‌بندی شده است.

وی اعلام کرد: میانگین عمر ناوگان باری استان اصفهان ۲۳ سال و عمر ناوگان مسافربری حدود ۱۴ سال است. این در حالی است که میانگین عمر ناوگان در سال‌های گذشته در اصفهان حدود پنج سال بوده است. افزایش سرسام‌آور قیمت اتوبوس و تولید نشدن آن در حالی که امکان واردات نیز نداریم این مسائل را ایجاد کرده است. همچنین به دلیل نبود قطعات با کیفیت شاهد خرابی بخشی از ناوگان اتوبوسرانی هستیم. ناوگان حمل بار نیز در تأمین قطعات و لاستیک با مشکلات فراوانی مواجه است و با وجود بالا بودن نرخ حمل بار، این کار به صرفه نیست.

دادخواه گفت: عمر مینی‌بوس‌های فعال در استان ۲۵ سال است که این ناوگان را خطرآفرین کرده است و شاهد تصادفات دلخراشی در این حوزه هستیم و تلاش شده وام نوسازی برای این ناوگان تهیه شود. همچنین بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای بازسازی اتوبوس‌ها به رانندگان تعلق می‌گیرد.

وی درباره عوارض خسارات به جاده‌ها، افزود: تا این لحظه هیچ عوارضی در بخش آلایندگی و خسارت به راه‌ها توسط صنایع و معادن پرداخت نشده است. صنایع بزرگ با پرداخت عوارض ۹ درصد حمل بار به این بخش کمک می‌کنند. پیگیر هستیم که سهم تردد استان اصفهان تناسب بیشتری با اعتبارات داشته باشد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بار از اصفهان به صورت فرار از دست می‌روند، گفت: بخشی از حمل بار در استان اصفهان بدون اخذ بارنامه و یا حتی با صدور بارنامه در استان‌های مجاور انجام می‌شود. اعتبار باید از محل استفاده از شبکه راه‌های استان تأمین شود و با جلوگیری از تخلفات می‌توان به جذب اعتبارات کمک کرد.

وی با تأکید بر اینکه زیرساخت ریلی از استان اصفهان به شهرهای جنوبی، وجود ندارد، افزود: برای این کار نیازمند اعتبارات بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومانی هستیم، اما اگر انجام شود صنایع نیز برای حمل بار خود از آن استقبال می‌کنند.

دادخواه با بیان اینکه در مجموع نیازمند احداث شش مرکز معاینه فنی دیگر در استان هستیم، اضافه کرد: بر اساس تراکم ناوگان باری، مراکز معاینه فنی در استان ایجاد شده است. در شهرستان‌های خور، نطنز، بویین میاندشت و فریدونشهر نیازمند احداث این مراکز هستیم. جانمایی این مراکز بر نقشه راه‌های استان انجام و آمار تعداد متقاضیان تخمین زده شده است تا سرمایه‌گذاران به ورود به این بخش تشویق شوند.

وی تصریح کرد:  سالانه ۳۰ هزار تُن قیر برای اجرای پروژه‌های آسفالت استان نیاز داریم که سالانه فقط در حدود ۱۰ هزار تُن قیر به استان تعلق می‌گیرد. در حال حاضر بیش از هزار میلیارد تومان قرارداد در استان داریم که ۵۰۰ میلیارد تومان آن در بخش آسفالت است و برای اجرایی شدن پروژه‌ها نیازمند تخصیص اعتبار هستیم که روند تأمین قیر امسال بهبود یافت.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با بیان اینکه از عمر ماشین‌آلات سنگین استان بیش از ۲۰ سال می‌گذرد، گفت: متأسفانه قطعات تعمیری این ماشین‌آلات نیز کیفیت مناسبی نداشته و قیمت بالایی دارد. در مجموع ۵۹۰ دستگاه ماشین‌آلات و ۲۰۰ دستگاه تجهیزات راهداری در اختیار داریم که نسبت به طول راه‌های استان بسیار کم است.

دادخواه با اشاره به پروژه‌های دهه فجر توضیح داد: در مجموع هزار و ۶۰ میلیارد تومان برای افتتاح در دهه فجر هزینه شده است. این پروژه‌ها شامل ۵۳۰ میلیارد تومان روکش راه‌های شریانی و روستایی، رفع ۱۱۵ نقطه پر تصادف با اعتبار بیش از ۶۹ میلیارد تومان، ایمن‌سازی سه‌راهی‌ها با اعتبار بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان، ۳۶ کیلومتر احداث راه روستایی با اعتبار ۵۶ میلیارد تومان و ۱۱۶ میلیارد تومان پروژه نگهداری است.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha