• چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401120301817
  • خبرنگار : 50180

پایش مزارع گندم و جو کرمانشاه برای شناسایی "زنگ زرد"

پایش مزارع گندم و جو کرمانشاه برای شناسایی "زنگ زرد"

ایسنا/کرمانشاه سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: مزارع گندم و جو استان به منظور شناسایی احتمالی بیماری "زنگ زرد" به طور مرتب پایش می‌شوند.

  کیومرث اکبری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به ردیابی آفت زنگ زرد در مزارع غلات استان توسط کارشناسان بخش دولتی و خصوصی، گفت: پایش مزارع با استفاده از دستگاه اسپورتراپ در دست انجام است و به محض شناسایی بیماری نسبت مبارزه با آن در سطح مزارع اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه دستگاه اسپورتراپ قابلیت پیش آگاهی در خصوص وجود اسپور بیماری زنگ زرد گندم و جو را دارد، توضیح داد: با کمک این دستگاه می‌توان قبل از ظهور بیماری و اپیدمی آن، عامل بیماری را در منطقه تشخیص داده و به صورت کانون کوبی از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای مبارزه با آفت زنگ زرد در مزارع غلات در صورت شیوع بیماری، گفت: هیچ مشکلی برای مبارزه با این آفت در مزارع استان نداریم.

اکبری ادامه داد: بر اساس پایش‌های صورت گرفته تاکنون هیچ موردی از بیماری زنگ زرد در مزارع استان مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه زنگ زرد یک بیماری قارچی در مزارع گندم و جو است که علائم آن به صورت نوارهای زرد رنگ روی برگ گندم و جو دیده می‌شود، تصریح کرد: اگر به موقع با این آفت مبارزه نشود، احتمال درگیر شدن همه مزارع گندم و جو به این آفت و پوک شدن محصول تولیدی وجود دارد.

وی تاکید کرد: در صورت شیوع و عدم کنترل بیماری زنگ زرد بروز خسارت ۸۰ تا ۹۰ درصدی در مزارع گندم و جو حتمی است.

اکبری در ادامه اشاره‌ای هم به آغاز مبارزه با علف‌های هرز مزارع غلات در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر استان از اواخر بهمن ماه داشت و گفت: تاکنون کار مبارزه شیمیایی با علف‌های هرز در سطح 6215 هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام شده است.

وی افزود: پیش بینی می شود امسال کار مبارزه با علف‌های هرز در مزارع استان در سطح 400 هزار هکتار هکتار انجام شود.

 وی یادآور شد: سال گذشته کار مبارزه با علف های هرز در مزارع غلات استان در سطح 397 هزار هکتار انجام شد.

اکبری با بیان اینکه هم اکنون شرایط برای ادامه مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات استان مهیا است، گفت: مبارزه با علف‌های هرز در مناطق معتدل و سرد استان تا اوایل بهار سال آینده ادامه خواهد داشت.

اکبری در ادامه مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات را ضروری عنوان کرد و افزود: در صورت عدم مبارزه با علف‌های هرز امکان وقوع خسارت کمی و کیفی به مزارع گندم تا 40 درصد و حتی بیشتر دور از انتظار نیست.

وی افزود: کشاورزان برای مبارزه با علف‌های هرز باید ضمن بازدید و پایش مزارع خود و مشورت با کارشناسان، نسبت به تهیه علفکش های مناسب از داروخانه‌های دامپزشکی مجاز اقدام کرده و سپس نسبت به مبارزه با علف‌های هرز مزارع اقدام کنند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha