• پنجشنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402011707456
  • خبرنگار : 71461

/برداشتی از دعای روز پانزدهم ماه رمضان/

تفاوت انسان‌های فروتن با دیگران در چیست؟

تفاوت انسان‌های فروتن با دیگران در چیست؟

یک استاد حوزه با بیان اینکه در روز پانزدهم ماه رمضان مهم‌ترین نکته دعا این روز خدمت‌گزاری روزه‌داران به انسان‌های خاشع است، گفت: یک انسان خاشع خداترس بوده و در عین حال با خدا نجوا می‌کند، همچنین در اعمال خود مراقبت‌ کرده و دائما مشغول به انجام کارهای نیک‌ است.

به گزارش ایسنا، در دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان آمده است:

«اللهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الْخاشِعینَ، وَاشْرَحْ فیهِ صَدْری بِانابَةِ الْمُخْبِتینَ، بِامانِکَ یا امانَ الْخآئِفین»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد پیکری -استاد حوزه و دانشگاه- در تفسیر عبارت «اللهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ طاعَةَ الْخاشِعینَ» اظهار کرد: نکته مهم در دعای روز پانزدهم درخواست روزه‌داران از خداوند متعال مبنی بر توفیق خدمت‌گزاری به بندگان خاشع خدا است، مگر چه مزیتی در یک انسان خاشع نهفته است که خدمت‌گزاری به او مورد درخواست روزه‌داران است.

وی ادامه داد: برای درک اهمیت این موضوع به روایتی از رسول اکرم(ص) اشاره دارم که ایشان چهار ویژگی را برای یک انسان خاشع برمی‌شمارد. از نظر ایشان نشانه‌های انسان خاشع چهار ویژگی دارد، ابتدا اینکه انسان خاشع در نهان ‌و آشکار از خدای متعال حساب برده و از اعمال خود مراقبت می‌کند.

این استاد حوزه یادآور شد: دوم اینکه انسان خاشع علی الدوام موفق به انجام کارهای نیک است، سوم اینکه انسان خاشع برای روز قیامت اندیشه و تفکر خود را استفاده و به شنیده‌ها کفایت نکرده و به قیامت فکر می‌کند.

حجت‌الاسلام پیکری ابراز کرد: چهارمین علامت انسان خاشع این است که برای خدا مناجات و با خدا نجوا می‌کند، این چهار خصوصیت نشان می‌دهد که همچین انسانی چرا لایق خدمت‌گزاری است و روزه‌دار از خداوند متعال طلب می‌کند که در این روز طاعت و خدمت‌گزاری به انسان خاشع را روزی من کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha