• چهارشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402021912168
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

یک پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای:

فرهنگ زورخانه‌ای را به کشورهای دیگر صادر کنیم

فرهنگ زورخانه‌ای را به کشورهای دیگر صادر کنیم

ایسنا/خراسان جنوبی یک پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای در خراسان جنوبی اظهار کرد: با کمک ورزشکاران، خراسان‌جنوبی و بیرجند را به عنوان پایگاه ورزش زورخانه‌ای کشور می‌شناسند و تلاش می‌کنیم این ورزش را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

مهدی قمری، از پیشکسوتان ورزش زورخانه‌ای خراسان جنوبی که سال‌ها خود را وقف این ورزش کرده به ایسنا می‌گوید: یکی دیگر از اصلی‌ترین آداب زورخانه این است که ورزشکاران باید مواردی را از قبیل فروتنی و از خود گذشتگی، مردانگی، سفره داری پاکیزگی، کمک به فقرا و تنگدستان و دیگر صفات شامل پهلوانی را رعایت کند.

وی با بیان  اینکه در خراسان‌ جنوبی از هر سنی در ورزش پهلوانی فعالیت داشته و این ورزش را مقدس و صاحب فضایل اخلاقی می‌دانند، تصریح کرد: ورزش‌های پهلوانی از دیرباز در ایران مورد توجه بوده و دلیل این امر که گود زورخانه نسبت به سایر قسمت‌های فضا در ارتفاع پایین‌تری قرار دارد، این است که به ورزشکار بیاموزد قرار نیست به دلیل برخورداری از زور و توان، دچار کبر و غرور شوی و در مرحله بعد باید فروتنی را بیاموزی و با بردن نام ائمه اطهار(ع) از آنان طلب مدد شود.

این پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای با بیان اینکه بر زبان آوردن نام امام علی(ع) ائمه اطهار(ع) در زورخانه‌ها، معنویت خاصی به این فضا می‌بخشد و همین امر باعث می‌شود تا مرام پهلوانی در ذهن و روح و قلب ورزشکار باقی بماند، اظهار کرد: با کمک ورزشکاران، خراسان‌جنوبی و بیرجند را به عنوان پایگاه ورزش زورخانه‌ای کشور می‌شناسند و تلاش می‌کنیم این ورزش را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

قمری ادامه داد: این ورزش نه تنها با پرورش تن بلکه با پرورش روح و ذهن فرد نیز سر و کار دارد و همین امر باعث می‌شود این ورزشکار یک فرد معمولی نباشد، اما تنها کار بر روی ورزشکار در محیط زورخانه کافی نیست.

وی با بیان اینکه باید متولیان فرهنگی نیز برنامه‌های جامع‌تری را ترتیب دهند، تصریح کرد: این رشته ورزشی به دلیل اینکه همراه با ارزش‌های معنوی است، نقش مهمی در جذب نوجوانان و جوانان به امور دینی دارد که باید برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از آن بهره برد.

این پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای بیان کرد: گود زورخانه نه تنها مکان ورزش به عنوان یکی از ارکان سفارش شده در اسلام است، بوده بلکه به عنوان فضایی برای نشان دادن ارادت و حب و دوستی به اهل بیت(ع)، فروتنی و احسان شناخته شده به گونه‌ای که هرساله میزبان مراسمی چون جشن گلریزان است.

قمری ادامه داد: پیشنهاد می‌شود تاریخ و تمدن این ورزش که خود صاحب فروتنی و حس نوع‌دوستی در دین مبین اسلام است، به رشته تحریر درآمده و به عنوان یک فرهنگ به کشورهای دیگر صادر شود.

وی با بیان اینکه استعداد و نیروی توانمند از عوامل موثر در ورزش زورخانه‌ای استان است، افزود: اولین زورخانه بیرجند در سال ۵۳ راه‌اندازی شده و اکنون به عنوان نخستین موزه میراث پهلوانی با نام غلام حسین قمری به ثبت آثار ملی رسیده است.

فرهنگی که باید صادر شود

آنچه یک زورخانه را سرپا نگه داشته است 

قمری با بیان اینکه متولیان امر باید در حوزه آشنایی و معرفی این ورزش بیشتر تلاش کنند، تصریح کرد: سابقه زورخانه "امیر عرب" بیرجند به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد.

این پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای با بیان اینکه در آن زمان فقط یک زورخانه در محله «لب بند» و در فاصله دو بند معروف «حاجی محمد جعفر» و «باروت کوبان» در یک کوچه فرعی واقع بود که با نام زورخانه لب بند (در لهجه محلی «لوبند») شهرت داشت و اکنون به نام زورخانه امیر عرب فعال است، یادآور شد: بنای تاریخی زورخانه امیر عرب از دیرباز محل ورزش پهلوانان نامدار بوده است، تا اینکه در سال ۱۳۸۰ ساختمان جدید این زورخانه به بهره‌برداری می‌رسد و فکر ایجاد موزه و نمایشگاهی دائمی از مواریث پهلوانی و ورزش باستانی در این بنای تاریخی قوت می‌گیرد.

قمری ادامه داد: در موزه میراث پهلوانی شهرستان بیرجند، عکس‌هایی نایاب از ورزش پهلوانی استان و عکس‌هایی از پهلوانان نامی ایران زمین از عهد ناصرالدین شاه تا زمان پهلوان تختی نگهداری می‌شود؛ علاوه بر این مجموعه عکس‌ها ادوات قدیمی نیز در موزه وجود دارد و از طرفی فضای فیزیکی زورخانه بسیار منحصر به فرد است.

وی معتقد است اگر کسی وارد این فضا شده و دل آماده‌ای داشته باشد از اخلاق زورخانه‌ای بهره مند شده و نمره قبولی می‌گیرد، تصریح کرد: توسعه و تقویت روحیه پهلوانی در قشر جوانان و نوجوان مشق این زورخانه بوده و یکی از مهم‌ترین ابعاد ورزش زورخانه‌ای توسعه کرامات اخلاقی در جامعه است.

این پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای با بیان اینکه زورخانه مهد ارزش‌های اخلاقی چون جشن گلریزان است، ادامه داد: زورخانه‌ها همواره کانونی برای رفع مشکلات مردم محل بوده و اگر نیازمندی وجود داشت پهلوانان خود را ملزم به رفع آن نیازمندی می‌کردند.

قمری افزود: تعدادی از دانش آموزان محروم و نیازمند این منطقه از دیدن این مراسم بهره مند می شوند و مسئولان، خیران و مردم کمک‌های بسزایی به این جشن کرده و بطن کار توسط فعالان زورخانه‌ای و با نیت توجه پدرانه امام علی(ع) به یتیمان و محرومان و ادامه راه این امام معصوم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز اگر بخواهیم جامعه‌ای مطلوب برای زندگی آحاد جامعه ایجاد کنیم باید به مقوله اخلاق محوری توجه کنیم، یادور شد: یادمان باشد اخلاق نباید در جامعه فراموش شود و این اخلاق را می‌توان در گود زورخانه یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha