• پنجشنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402051911710
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ثبت سه عنصر فرهنگی منطقه کاشان در فهرست آثار ملی 

ثبت سه عنصر فرهنگی منطقه کاشان در فهرست آثار ملی 

ایسنا/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان از ثبت ثبت سه عنصر میراث فرهنگی ناملموس منطقه فرهنگی کاشان در فهرست آثار ملی  خبر داد.

احمد دانایی نیا  در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آداب و رسوم اسفندی روستای آزران، مهارت پخت سوهان میرزاحسینی و مهارت پخت باقلوای کاشان پس از بررسی در شورای ثبت استان اصفهان در شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور تایید و به ثبت رسیده است.

وی افزود: ثبت میراث ناملموس عامل مهمی در انسجام فرهنگی و تقویت جغرافیای تاریخی-اجتماعی منطقه کاشان است و برخی از عناصر دیگر این منطقه نیز در حال مطالعه و تدوین نهایی برای ثبت در فهرست میراث ملی هستند.

دانایی نیا تصریح کرد: مهارت پخت قطاب، آداب و رسوم عروسی برزک، آیین کرده به کوه روستای ورکان، آیین ذوالجناح گردانی و مهارت سفره‌بافی از شهر کامو، آیین شاه حسینی شهر جوشقان قالی، مراسم طفلان مسلم و نخل گردانی روستای ویدوجا از جمله آثاری است که آماده ثبت در فهرست میراث معنوی کشور است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان تاکید کرد: ثبت هر اثر در فهرست میراث ملی، نشانه غنای فرهنگی وتمدنی آن منطقه است و نقش آن منطقه در تاسیس تاریخ بشریت را معرفی می‌کند ضمن آنکه با معرفی هر اثر، گردشگری و درآمدزایی مردم محلی نیز رونق پیدا می‌کند.

دانایی نیا افزود: میراث فرهنگی، هویت گذشتگان را آشکار می‌کند که با مدیریت صحیح و حفاظت گسترده و همگانی این آثار می‌توان در جهت توسعه اقتصادی استفاده بهینه کرد تا جامعه به رشد و پویایی برسد.

کارشناس ثبت پرونده‌های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان نیز گفت: آداب و رسوم اسفندی یک از آیین‌های کهن و باستانی منطقه‌ کاشان است. مردم روستای آزران یک ماه مانده به عید با آداب و رسوم ماه اسفند، به پیشواز نوروز می‌روند.

عباس ترابزاده اظهار کرد: پخت غذای‌های خاص شب اسفند، پیشکش اسفندی برای نوعروس‌ها، حرکت کودکان در کوچه و محل، حضور جلوی درب خانه‌ها در شب اسفند و خواندن اشعار اسفندی و گرفتن تنقلات محلی از صاحب‌خانه‌ها از جمله آداب شب اسفند است.

وی افزود: سوهان میرزاحسینی یکی از شیرینی‌های سنتی و بومی است که در کنار کلوچه و پشمک، اصلی‌ترین و شاخص‌ترین شیرینی مراسم دیدارهای عید نوروز تلقی می‌شود و  در آستانه عید نوروز، فعالیت قنادی‌ها برای پخت سوهان دوچندان می‌شود.

این کارشناس میراث فرهنگی در مورد مهارت پخت باقلوای کاشان تصریح کرد: باقلوا یکی از شیرینی های سنتی و بومی منطقه کاشان است که امروزه به عنوان سوغات کاشان شناخته می‌شود. کاربرد این شیرینی بیشتر در مجالس جشن و سرور و نیز مجالس یادبود مرسوم است و در واقع نوعی شیرینی آیینی به شمار می‌آید.

ترابزاده گفت: امیدواریم با ثبت مجموعه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و میراث معماری غنی منطقه کاشان، علاوه بر صیانت از این ذخایر فرهنگی، گام مهمی در راستای تنویر افکار عمومی و تداوم سنت‌های غنی منطقه فرهنگی کاشان برداشته شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha