• یکشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402073021488
  • خبرنگار : 50295

مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان زنجان:

آیین‌ها و سنت‌ها بخش اعظمی از تمدن هر جامعه‌ای را شکل می‌دهد

آیین‌ها و سنت‌ها بخش اعظمی از تمدن هر جامعه‌ای را شکل می‌دهد

ایسنا/زنجان مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان زنجان گفت: در دنیای امروزی قومی که آیین‌ها و رسوم خود را ارج ننهد و آن را به سخره گیرد، به باد فراموشی سپرده خواهد شد و به مرور زمان آیین‌ها، باورها، اندیشه‌ها و فرهنگ بیگانه به جای آن خواهد نشست.

امراله حسنی، ظهر امروز (۳۰ مهرماه) در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی آیینی، سنتی ترک‌زبانان کشور که در فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه آیین‌ها، سنت‌ها و باورها، بخش اعظمی از تمدن مردمان یک منطقه و کشور را تشکیل داده و بخش تفکیک‌ناپذیر از تاریخ و فرهنگ هر جامعه است، گفت: نخستین انسان همواره با آیین‌های گوناگون همراه بوده و ریشه این آیین‌ها به بدو خلقت انسان باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه زمانی که انسان‌های اولیه برای خود رسوم خاصی را شکل داده و در آن به بازنمایی و روایت‌گری حوادث و اتفاقات گذشته و باورهای‌شان می‌پرداختند، تصریح کرد: به تبع آن نمایش و نمایشگری پا به عرصه وجود نهاده و همواره مورد توجه اقوام و ملل مختلف بوده است.

حسنی خاطرنشان کرد: مردم هر منطقه‌ای برای خود آیین و رسوم خاصی داشته که در زمان و مکان به‌خصوصی شکل گرفته و برخی که دارای جنبه‌های نمایشی بوده به اجرا گذاشته می‌شدند که تعلق نمایش‌های آیینی و سنتی به زمان و مکان خاصی از ویژگی‌های برجسته و منحصر به فرد چنین نمایش‌هایی محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان زنجان عنوان کرد: در دنیای امروزی، قومی که آیین‌ها و رسوم خود را ارج ننهد و آن را به سخره گیرد به باد فراموشی سپرده خواهد شد و به مرور زمان آیین‌ها، باورها، اندیشه‌ها و فرهنگ بیگانه به جای آن خواهد نشست.

حسنی تصریح کرد: از این‌رو بر ماست که با برگزاری رویدادها و جشنواره‌هایی در حفظ، حراست و پاسداشت آداب و رسوم فاخر ایرانی گام‌هایی هرچند کوتاه برداشته و هنرمندانی را که کمر همت بر مانایی این آیین‌ها بسته‌اند، ارج نهیم و بر صدر نشانیم.

وی با یادآوری اینکه این رویداد ارزشمند ملی در طی سنوات گذشته با تلاش‌ها و پیگیری‌های بی‌وقفه و بی‌شائبه آقای سهامی هنرمند توانای تئاتر استان زنجان شکل یافته و امروز شاهد به بارنشستن آن هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم مداومت و پیگیری‌های تمامی هنرمندان و مسئولان استانی زمینه را برای برگزاری هر چه باشکوه این رویداد در سال‌های آتی هموار سازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha