• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402091207855
  • خبرنگار : 50212

یک مسئول:

برنامه چک حشره شناسی پشه "آئدس" در ساوه اجرا می شود

برنامه چک حشره شناسی پشه "آئدس" در ساوه اجرا می شود

ایسنا/مرکزی سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه از اجرای طرح چک حشره‌شناسی پشه آئدس و کنترل بیماریهای منتقله از ناقلین(حشرات) با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی این دانشکده خبر داد.

کبری ناصح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه همه ساله طرح‌های چک حشره‌شناسی در نظام مراقبت بیماری‌های واگیردار انجام می‌شود، اظهار کرد: روش حشره شناسی با توجه به شرایط جغرافیایی متفاوت، نوع پشه ناقل در منطقه و بیماری‌های شایع از جمله سالک، مالاریا و غیره در هر منطقه یا شهرستان، متفاوت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پشه مهاجمی به نام آئدس در استان‌هایی از کشور دیده شده که به دلیل اینکه ناقل بیماری‌های ویروسی است، توجه متخصصین را به خود جلب کرده است، اظهار کرد: این پشه به دلیل رفتاری که دارد مهاجم خوانده می‌شود اما نام اصلی آن آئدس است.  

او گفت: پشه آئدس می‌تواند حامل ویروس‌های بیماری‌زایی باشد که بعد از گزش و خونخواری از افراد، بیماری‌هایی نظیر تب دَنگ، چیکونگونیا و زیکا را منتقل کند که علائمی خاص را در افراد ایجاد می کنند.

ناصح با بیان اینکه تا به امروز از درمان و واکسن موفق و قطعی برای این بیماری خبری نیست و این مسئله نگران کننده است، افزود: این پشه در نزدیکی اماکن انسانی زندگی می‌کند و در بسترهایی که مقداری رطوبت و آب تحت عنوان، ماندآب یا گندآب تجمع پیدا کرده باشد، تخم گذاری می‌کند.  

وی گفت: با توجه به اینکه گزارشات متعددی از گسترش این پشه در کشور در دست است برای پیشگیری از استقرار این پشه مهاجم مهمترین راه پیشگیری و بهسازی محیط است به دلیل آنکه این پشه می‌تواند در ظروف رهاشده در طبیعت نیز تخمگذاری کند.  

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه لاستیک‌های مستعمل بهترین بستر برای تخم گذاری هستند، افزود: آب مانده در زیرگلدانی‌ها، سینی‌های زیر کولر و هر بستر دیگری که آب در آن به صورت راکد جمع می‌شود باید تخلیه و خشک شود و مخزن‌های جمع آوری آب سرپوش گذاشته شده و راه ورود پشه و تخم گذاری آن بسته شود.

وی خطاب به شهروندان گفت: با رعایت بهداشت محیط اطراف زندگی‌مان و از بین بردن بسترهای تخم گذاری این پشه به منظور کاهش احتمال استقرار این حشره، یاری رسان یکدیگر باشیم.

گفتنی است که پشه آئدس (Aedes) حشره‌ای مهاجم به رنگ سیاه و سفید است که در مناطق استوایی به‌ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد. این پشه بیش از ۹۵۰ گونه دارد که برخی از آنها ناقل سخت‌ترین بیماری‌ها هستند و پاتوژن‌های کشنده(ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری) را به انسان و حیوانات منتقل می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha