• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402110201063
  • خبرنگار : 50570

/ولادت باب‌المراد/

توسل قلبی به امام جواد(ع) راه رسیدن به حوائج مادی و معنوی است

توسل قلبی به امام جواد(ع) راه رسیدن به حوائج مادی و معنوی است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: با تقویت باور و ایمان قلبی و وصل شدن به امام جواد(ع) می‌توان بهره‌هایی برد و هر کس که با باور و اعتقاد قبلی به ایشان متوسل شود هرگز ناامید از درگاه حضرت باز نمی‌گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی واعظ موسوی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به نسب دادن لقب جواد به امام محمد تقی(ع) اظهارکرد: اهل بیت(ع) همگی بخشنده و سخاوتمند هستند و می‌توانند شامل این صفات باشند، اما با توجه به شرایط و وضعیتی که در زمان زندگی امامان وجود داشت هر کدام از امامان به یک صفت و لقبی شناخته می‌شوند.

وی افزود: با توجه به شرایط زمان زندگی امام جواد(ع) حضرت با نام جواد به معنای بخشنده و سخاوتمند شناخته شدند، همانطور که امام محمد باقر(ع) به شکافنده علوم شناخته شدند؛ در صورتی که اهل بیت(ع) همگی مانند امام جعفرصادق(ع) از علم ودانش برخوردار بودند، اما در زمان زندگی امام محمد باقر(ع) حکومت بنی‌امیه در حال سقوط و از طرفی نهضت بنی عباس در حال شکل‌گیری و رشد بود و امام با استفاده از این شرایط و تنش میان حکومت‌ها توانست علوم را شفاف و واضح بیان کند و به همین دلیل بود این حضرت به صفت باقر شناخته شدند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط و وضعیتی که هر کدام از امامان در آن به سر می‌بردند، زمینه بروز و ظهور ویژگی و خصوصیت‌هایی در هر یک از امامان پیدا می‌شد، اما میزان بخشش و سخاوت امام جواد(ع) باعث شد تا ایشان به این نام و عنوان معرفی شوند.

موسوی در خصوص توسل به امام جواد(ع) و باب الحوائج بودن ایشان گفت: اهل بیت(ع) باب رسیدن به حوائج مادی و معنوی هستند و همگی واسطه فیض شناخته می‌شوند، همانطور که در قرآن می‌خوانیم اهل بیت(ع) وسیله‌ای هستند که انسان را به خدا نزدیک می‌کنند.

وی ادامه داد: در زیارت جامعه کبیره نقل شده هنگامی که انسان قصد وصل شدن و رسیدن به خداوند را دارد باید از اهل بیت(ع) شروع کند و به واسطه آن‌ها به خدا نزدیک شود. اهل بیت(ع) واسطه‌ای برای رسیدن به خدا هستند. 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام جواد(ع) واسطه‌ای برای رسیدن به حوائج مادی و معنوی هستند، گفت: داشتن واسطه‌ای مانند اهل بیت(ع) باعث می‌شود تا بتوانیم از بخشش خداوند بهره ببریم و نبود این واسطه‌ها بهره‌گیری از فیوضات الهی را کمتر می‌کند. امام جواد(ع) و امام کاظم(ع) به باب الحوائج معروف هستند و با توسل به این بزرگواران می‌توان زودتر به حوائج مادی و معنوی رسید. ما به بخشش امام جواد(ع) متوسل می‌شویم که خداوند به واسطه ایشان به ما جود و بخشش داشته باشد.

واعظ‌ موسوی با اشاره به اینکه در منابع شیعی به کرامات امام جواد(ع) اشاره شده است، بیان کرد: زائرانی که در کاظمین به زیارت امام جواد(ع) رفته‌اند، افرادی که از راه دور به ایشان متوسل  شده‌اند و یا زائرانی که به حرم امام رضا(ع) مشرف می‌شوند و ایشان را به جوادالائمه قسم می‌دهند هیچ گاه ناامید از درگاه این حضرت باز نخواهند گشت.

وی با بیان اینکه باید در توسل به ائمه باور قلبی داشته باشیم، اظهارکرد: در توسل پیدا کردن به ائمه باید به باور برسیم و به اهل بیت(ع) اعتقاد داشته باشیم؛ هنگامی که باور داشته باشیم متوجه امواج رحمت و بخششی که سرازیر می‌شود، خواهیم شد و باید برای دریافت این امواج گیرنده‌های دلمان را به گونه‌ای تنظیم کنیم که به این امواج متصل شویم.

این کارشناس مذهبی در خصوص اینکه اگر با باور قلبی به سمت امام جواد(ع) برویم ناامید نمی‌شویم، بیان کرد: امام جواد(ع) در زمان حیات خود در صورتی که محدودیت داشتند به بخشش و سخاوتمند بودن معروف شدند در صورتی که امروزه بسیار بیشتر از زمان حیاتشان می‌توانند حوائج را برآورده کنند. با تقویت باور و ایمان قلبی و وصل شدن به ایشان می‌توان بهره‌هایی برد و هر کس که با باور و اعتقاد قبلی به ایشان متوسل شود هرگز ناامید از درگاه ایشان باز نمی‌گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha