• دوشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402112316194
  • خبرنگار : 50604

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان عنوان کرد:

تامین خوراک دام سالم و به صرفه یکی از بزرگترین چالش‌های دامداران

تامین خوراک دام سالم و به صرفه یکی از بزرگترین چالش‌های دامداران

ایسنا/گلستان رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان تامین خوراک دام سالم و به صرفه را یکی از بزرگترین چالش‌های دامداران دانست و ضمن معرفی ارقام زودرس، کم‌آب‌بر و پُرمحصول کشاورزی در خصوص راهکارهای حل مشکل توضیح داد.

علیرضا صابری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با ۶ بخش تحقیقاتی،۶‌ ایستگاه تحقیقاتی، دو واحد آموزشی، هشت آزمایشگاه تحقیقاتی و با معرفی بذرهای اصلاح شده، ترویج و آموزش به کشاورزان در راستای افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی گام برمی‌دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزان گلستانی به ویژه در مناطق شمال استان با توجه به شوری خاک اراضی کشاورزی برای تأمین خوراک دام خود اغلب جو کشت می‌کنند، افزود: گیاه گلرنگ جایگزین مناسبی برای جو است زیرا عمق ریشه گیاه جو ۱۰ سانتی‌متر است، در حالی که عمق گیاه گلرنگ ۳۰ سانتی‌متر بوده و این ریشه عمیق باعث بهره‌برداری از منابع غذایی زیرین خاک خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با اشاره به اینکه ۵۴ هزار تن بذر مورد نیاز کشاورزان استان توسط این مرکز تأمین می‌شود، افزود: بیش از ۳۷۰ هزار هکتار  گندم در استان گلستان کشت می‌شود که ۹۵ درصد بذر مصرفی استان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان آماده می‌شود.

صرفه جویی در مصرف آب با کشت پاییزه گیاهان علوفه‌ای 

صابری روی آوردن به سمت کشت پاِِِییزه گیاهان علوفه‌ای را یکی از اهداف مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان برشمرد و افزود: اگر به جای تابستان گیاهان علوفه‌ای در فصل پاییز کشت شود امکان استفاده از نزولات آسمانی فراهم شده و به این ترتیب بدون نیاز به آبیاری و استفاده از منابع آب زیرزمینی تولید محصول خواهیم داشت.

وی آفات و بیماری‌های گوناگون، هزینه تولید بالا و مصرف آب زیاد را از مضرات کشت ذرت دانست و اضافه کرد: گیاهانی نظیر، ذرت، جو و خسیل تنها ۳۰ تن در هکتار عملکرد دارد اما کلزا علوفه‌ای، گلرنگ علوفه‌ای، باقلا علوفه‌ای، خردل علوفه‌ای، خلر و ماشک با تولید ۷۰ تن در هکتار صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با اشاره به اینکه جهان امروز با مسأله بحران کم آبی و خشکسالی مواجه است، افزود: کشاورزان در صورتی که گیاهان علوفه‌ای تابستانه کشت می‌کنند باید به سمت گیاهانی نظیر ارزن و سورگوم با بهره‌وری بالا، نیاز آبی کم و دور رشد کوتاه بروند.

کشت ارقام زودرس راهکار فرار از خشکسالی

این محقق گیاهان علوفه‌ای و ذرت، کشت گیاهان زودرس را روشی برای فرار از خشکسالی برشمرد و افزود: سورگوم در سه چین و در مدت ۱۲۰ روز به میزان ۱۲۰ تن محصول می‌دهد و با تولید یک تن در هر روز، مشکل کمبود علوفه دام را تأمین می‌کند.

صابری، کشت ارقام جدید و پرمحصول گیاهان علوفه‌ای را ضامن تأمین غدای دام در کشور و تولید فراورده‌های لبنی سالم دانست و گفت: اگر کشاورزان به جایی استفاده از خوراک دام بی‌کیفیت وارداتی به سمت کشت و تولید ارقام جدید علوفه‌ای بروند؛ می‌توانند محصولات سالم‌تری تولید و روانه بازار کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عدم خرید تضمینی و آگاهی کشاورزان از مزایای ارقام جدید علوفه ای موجب استقبال پایین کشاورزان می‌شود، افزود: باید سیاست قیمت‌گذاری در کشور به سمتی برود که تولید ارقام جدید برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد و این بزرگترین مشوق برای توسعه کشت محصولات جایگزین است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان سطح زیر کشت ارقام جدید علوفه‌ای در گلستان را ۲ هزار هکتار اعلام و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت اراضی کشاورزی استان گلستان، کشت ارقام جدید علوفه‌ای در استان گلستان باید حداقل به میزان ۵۰ هزار هکتار افزایش یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha