• دوشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402120704356
  • خبرنگار : 50549

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع):

تقویت گفتمان زیارت از اهداف برگزاری جشنواره فرهنگی عالم آل محمد(ص) است

تقویت گفتمان زیارت از اهداف برگزاری جشنواره فرهنگی عالم آل محمد(ص) است
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: امتداد اجتماعی زیارت و تقویت گفتمان زیارت، از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) است.

مرتضی رجوعی امروز ۷ اسفندماه، در نشست خبری اختتامیه نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) که در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: نمایشگاه آثار برگزیده نخستین جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) هشتم و نهم اسفندماه سال جاری با حضور میهمانان و چهره‌های علمی، فرهنگی و هنری در مشهد برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از اعلام فراخوان اولین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) ۸۰۰ اثر به صورت مستقیم و در قالب‌های رویدادهای منطقه‌ای به جشنواره ارسال و در ۳ مرحله مورد داوری و ارزیابی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) با همکاری سازمان علمی- فرهنگی و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در راستای مأموریت‌ها و رسالت‌های خود که جریان‌سازی، گفتمان‌سازی و شبکه‌سازی علمی در حوزه‌های گوناگون علوم کاربردی است، مسئولیت برگزاری نخستین جشنواره صنایع فرهنگی عالم آل محمد(ص) را بر عهده گرفت.

رجوعی اظهار کرد: امتداد اجتماعی زیارت و تقویت گفتمان زیارت، ارتقاء معنایی زیارت در جامعه و تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) است .

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: اقتصاد فرهنگ و هنر مبتنی بر سیره و سنت رضوی، مهمترین ابزار برای جریان‌سازی و گفتمان‌سازی امتداد اجتماعی زیارت است.

وی ابراز کرد: توسعه و ترویج فرهنگ و اندیشه رضوی با ۲ رویکرد سبک زندگی رضوی و احیای میراث رضوی، خدمت‌رسانی کریمانه، توسعه وقف و نذر و سوغات فرهنگی زائر از محورهای پنج‌گانه این جشنواره است.

رجوعی افزود: با فراخوان صورت گرفته از تمامی علاقه‌مندان و هنرمندان دعوت شد تا افراد آثار و ایده‌های خود را در ۹ حوزه مهم فناوری‌های فرهنگی و نرم از جمله «بازی‌های ویدیویی و موبایلی»، «ایده‌های نوآورانه در هنرهای دیداری و شنیداری»، «بازی، اسباب بازی و سرگرمی»، «واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی»، «نرم‌افزارهای کاربردی»، «ایده‌های خلاقانه طراحی و معماری اسلامی»، «صنایع‌دستی و هنرهای کاربردی»، «ایده‌های نوآورانه در بسته‌بندی، چاپ و نشر» و «مد و پوشاک» به جشنواره ارسال کنند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام‌ رضا(ع) عنوان کرد: ۶ رویداد در شهرهای تهران، شیراز، تبریز، قم، اصفهان و مشهد برگزار می‌شود و در نخستین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد(ص) علاوه بر مشهد در ۵ شهر بزرگ کشور رویدادهای منطقه‌ای با همکاری پارک‌های علم و فناوری، حوزه هنری و دانشگاه‌های مختلف برگزار شد.

وی افزود: خلاقیت و نوآوری، ارائه ایده در راستای موضوع رویداد، بازار و درآمدزایی، درنظر گرفتن موازین ایرانی- اسلامی و داشتن توجیه مالی و اقتصادی از جمله معیارهای عمومی برای داوری آثار در کنار معیارهای تخحصصی هر حوزه در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) عنوان کرد: به آثار برگزیده سطح اول تا سوم به ترتیب ۸، ۵ و ۳ سکه تمام بهار آزادی اهدا می‌شود.

وی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته برای حمایت از ۵۰ اثر انتخابی در مرحله دوم داوری و تجاری‌سازی و تولید انبوه گفت: با بررسی‌های صورت گرفته آثار برگزیده توسط موسسه انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر)، شرکت کسب و کار رضوی، وزارت صمت، معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی معاونت علمی و فناوی ریاست جمهوری جهت تولید انبوه حمایت می‌شوند.

رجوعی ابراز کرد: اختتامیه اولین جشنواره صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد چهارشنبه ۹ اسفند با حضور تولیت آستان قدس رضوی در مدرسه معارفی بنیاد فرهنگی رضوی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha