• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402120804790
  • خبرنگار : 50604

ایسنا گزارش می‌دهد

مناظرات دانشجویی بستری برای پرسشگری/ دانشجویان گلستانی مشق مطالبه‌گری کردند

مناظرات دانشجویی بستری برای پرسشگری/ دانشجویان گلستانی مشق مطالبه‌گری کردند

ایسنا/گلستان ترویج فرهنگ مناظره، تقویت فن بیان و اعتماد به نفس دانشجویان، آماده کردن آنها برای قبول مسئولیت در جامعه و پرهیز از تک قطبی شدن فضای دانشگاه‌ها بخشی از روایت دانشجویان گلستانی از تجربه دوازدهمین دوره مناظرات دانشجویی گلستان است.

مسابقات مناظره دانشجویی زمینه‌ساز جامعه‌پذیری نسلی است که در آینده در کسوت‌های مختلف برای آبادانی و سربلندی ایران عزیز نقش‌آفرینی می‌کنند و سکاندار اداره کشور خواهند بود.

مناظرات دانشجویی در واقع الگویی برای فرهنگ‌سازی گفت‌وگوی سازنده بوده و به گسترش فرهنگ پرسشگری و نقد عالمانه در جامعه کمک می‌کند، زیرا دانشجویان یاد می‌گیرند برای بیان خواسته‌های خود به دنبال دلایل منظقی رفته و با روش درست مطالبه‌گری داشته باشند.

دوازدهمین دوره از مناظرات دانشجویی با حضور ۴۸ تیم از دانشگاه‌های سراسر گلستان در حال برگزاری است. در این راستا به میان دانشجویان رفتیم تا تجربه حضور آن‌ها در این دوره از مسابقات را بشنویم.

ابوالفضل بای دانشجوی دانشگاه فرهنگیان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه نخستین بار است که در مناظرات دانشجویی شرکت می‌کند، اظهار کرد: با توجه به اینکه من به کار اجرا و مصاحبه پرداخته و جز علاقه‌مندی‌های من است با هدف تقویت فن بیان و آشنایی با نحوه کار مناظرات و داوری‌ها و پیدا کردن مسیر بهتر تدریسم در آینده در این دوره شرکت کردم.

مناظرات دانشجویی بستری برای پرسشگری/ دانشجویان گلستانی مشق مطالبه‌گری کردند

وی با بیان اینکه از حضور خود در این مناظرات رضایت داشته و فضای کلی مناظرات را مثبت ارزیابی می‌کنم، گفت: به عقیده من اگر تعداد گزاره‌های هر تیم حداقل دو گزاره بوده و زمان بیشتری در اختیار گروه‌های شرکت‌کننده‌ها قرار داده شود، نتیجه بهتر خواهد بود.

مناظرات فرصتی برای یادگیری مهارت‌های تازه

امیرحسین کوهکن دانشجوی مدیریت بازرگانی دانشگاه گلستان نیز با اشاره به اینکه مناظرات دانشجویی فرصتی برای یادگرفتن مهارت‌های تازه است، گفت: قوانین و مقررات حاکم در مناظرات نحوه صحیح گفت‌وگو کردن، مخالفت و موافقت‌کردن را بدون اینکه دچار حواشی بی‌مورد شویم به ما می‌آموزد.

مهدیه سیرجانی دانشجوی رشته گیاه پزشکی دانشگاه علوم کشارزی و منابع طبیعی گلستان نیز با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که در مناظرات دانشجویی شرکت می‌کنم، گفت: شرکت در مناظرات دانشجویی باعث شد به دنبال مطالعه و تحقیق رفته و سطح اطلاعات خود را بالا ببرم.

وی مناظرات دانشجویی را یک تجربه ناب و شیرین دانست و گفت: در مناظرات هر یک از دانشجویان در واقع وکیل خود هستند و یاد می‌گیرند چطور از مواضع خود دفاع کرده وحرف خود را به کرسی بنشانند.

مناظرات پاتوقی برای تقویت کار تیمی

مهلا هنردوست دانشجوی مهندسی آب نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه مناظرات قدرت سخن‌وری و بیان دانشجویان را تقویت می‌کند، گفت: در هر تیم از مناظرات دو محقق و دو سخنران وجود دارد که با تعاملات و همکاری هم مطالب خود را ارائه می‌دهند و همین مسأله باعث افزایش روحیه کار تیمی در بین دانشجویان می‌شود.

مناظرات دانشجویی بستری برای پرسشگری/ دانشجویان گلستانی مشق مطالبه‌گری کردند

وی افزایش روحیه مطالبه‌گری و جنگنده بودن در زندگی را از ویژگی‌ بارز مناظرات دانشجویی دانست و اضافه کرد: در مناظرات داشجویان یاد می‌گیرند که نباید هرچه را که می‌شنوند به راحتی قبول کنند و باید با دنبال استدلال و دلیل منطقی موضوعات مختلف را تحلیل کرده و سپس آن را بپذیرند.

آیناز باقرپور دانشجوی رشته گیاه پزشکی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز با تأکید اینکه مناظرات باعث افزایش سطح علمی و روحیه رقابت‌پذیری دانشجویان می‌شود، گفت: من در این مناظرات یاد گرفتم بدون فکر و منطق حرفی را به زبان نیاورم و حرف‌هایی را که می‌شنوم نیز بدون دلیل و منطق صحیح نپذیرم.

نادیا جهانتیغ دانشجوی رشته ژنتیک دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در مناظرات دانشجویی با هم سن و سال‌های خود در مورد موضوعاتی که دغدغه بسیاری از ما است به بحث و گفت‌وگو می‌پردازیم که این موضوع برای جذاب است.

مناظرات دانشجویی بستری برای پرسشگری/ دانشجویان گلستانی مشق مطالبه‌گری کردند

مناظرات تریبونی برای شنیدن صدای دانشجو

وی گزاره‌هایی که دانشجویان در این دوره از مناظرات در مورد آن با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو پرداختند را بسیار مناسب برشمرد و گفت: تریبون مناظرات دانشجویی مانند تریبون آزاد، مکانی برای شنیده شدن صدای دانشجویان و نقطه نظرات آن‌ها است.

مهدی باقریان معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گلستان و یکی از داوران این دوره از مناظرات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در این دوره از مناظرات دانشجویان از دانشگاه‌های علوم پزشکی، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه گلستان، دانشگاه گنبدکاووس، دانشگاه فرهنگیان گرگان و گنبدکاووس، دانشگاه فنی و حرفه‌ای دختران و پسران، دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی، دانشگاه‌های آزاد شهرستان‌های مختلف و مؤسسات آموزش عالی و مراکز علمی و کاربردی شرکت کردند.  

رشد ۶ برابری تیم‌های شرکت‌کننده در مناظرات دانشجویی گلستان

وی از رشد ۶ برابری تیم‌های شرکت‌کننده در مناظرات دانشجویی گلستان خبر داد و  یادآور شد: دوره پیشین مناظرات دانشجویی در استان گلستان با حضور ۶ تیم برگزار شده اما دراین دوره ۴۸ تیم از دانشگاه‌های سراسر استان حضور یافتند.

مناظرات دانشجویی بستری برای پرسشگری/ دانشجویان گلستانی مشق مطالبه‌گری کردند

داور این دوره از مناظرات دانشجویی استان گلستان با بیان اینکه دانشجویان برای برگزاری با کیفیت‌تر  مناظرات نیازمند آموزش بیشتری هستند، افزود: موضوعی که در این مناظرات توجه من را جلب کرد این بود که وقتی موضوعات مناظره تخصصی‌تر شد، دانشجویان در در ارتباط‌گیری، رفرنس‌دهی و بیان دلایل محکم علمی دچار مشکل شدند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گلستان برگزاری یک دوره آموزشی  ویژه دانشجویان گلستان در حوزه مناظرات دانشجویی را از دستاوردهای ویژه این دوره از مناظرات برشمرد و اضافه کرد: مراحل نیمه‌نهای و پایانی این دوره از مناظرات قبل از پایان سال برگزار و  تیم برتر در مسابقات منطقه‌ای و نهایی شرکت خواهند کرد.

باقریان با اشاره  به اینکه سه تیم به عنوان تیم‌های اول، دوم و سوم انتخاب و به ترتیب رتبه جوایز ۶۰، ۴۰ و ۲۰  میلیون ریالی دریافت می‌کنند، افزود: نفرات برتر علاوه بر جوایز نقدی نشان علمی خواجه نصیرالدین طوسی را دریافت کرده و به مسابقات منطقه‌ای و کشوری  اعزام خواهند شد. همچنین یک تیم به عنوان تیم اخلاق و یک نفر نیز از بین شرکت‌کنندگان به عنوان سخنران برتر انتخاب خواهد شد،

به گزارش ایسنا؛ در این دوره از رقابت‌ها گروه‌های شرکت‌کننده به‌عنوان گروه‌های موافق و مخالف درباره گزاره‌های مختلفی نظیر« احیای خلیج گرگان باید اولویت مدیریت استان گلستان باشد»، «پتروشیمی گلستان با چاره‌اندیشی اخیر به سرانجام می‌رسد»، «جوانگرایی در مدیریت و مسئولیت دادن به جوانان در استان گلستان کار خوبی است»، «انتصابات در استان گلستان بر اساس شایسته سالاری است»، «دانشجوها می‌توانند مدیران خوبی برای آینده استان گلستان باشند»، «منطقه آزاد تجاری اینچه برون موجب تحول اقتصادی استان می‌شود»، «چشم انداز استان گلستان صحیح و منطقی است»، «دانشگاه‌های استان نقش مهمی در توسعه استان دارند»، «کشاورزی به درستی محور توسعه گلستان انتخاب شده»، «فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های استان مناسب و اثرگذار است» با یکدیگر به مناظره پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha