• سه‌شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403012815524
  • خبرنگار : 30147

یک مسئول دانشگاه علوم پزشکی استان خبرداد

شناسایی بی‌سابقه بیماران جدید مبتلا به دیابت و فشار خون بالا در نیشابور

شناسایی بی‌سابقه بیماران جدید مبتلا به دیابت و فشار خون بالا در نیشابور

ایسنا/خراسان رضوی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از شناسایی ۱۲هزار بیمار جدید مبتلا به دیابت و فشار خون بالا در این شهرستان خبر داد.

زهرا دستجردی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به شناسایی بی‌سابقه بیماران جدید مبتلا به دیابت و فشار خون بالا در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: با تلاش‌های همکاران بیش از ۷۰۰۰ بیمار قطعی مبتلا به فشار خون بالا و بیش از ۵۰۰۰ بیمار قطعی مبتلا به دیابت درسال ۱۴۰۲ در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور شناسایی شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش عظیمی از این بیماران در طول اجرای پویش ملی سلامت شناسایی و مراقبت شده‌اند، اظهار کرد: همزمان با اجرای پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه لغایت ۳۰ دی‌ماه، بیش از ۴۰۰۰ نفر مشکوک به فشار خون بالا و بیش از ۲۸۰۰ بیمارمشکوک به دیابت، شناسایی و برای تایید یا رد بیماری به پزشک ارجاع شده‌اند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در این پویش بیش از ۶۷ هزارنفر در مرحله پیش فشار خون بالا و بیش از ۲۰ هزار نفر در مرحله پیش دیابت شناسایی شده‌اند که پس از پیگیری، مراقبت و ارجاع مجدد به پزشک، تعداد ۳۹۵ نفر بیمار قطعی فشارخون بالا و ۲۰۵۱ نفر بیمار قطعی دیابت شناخته شده و پس از ثبت بیماری، تحت درمان دارویی و غیر دارویی قرار گرفته‌اند.

دستجردی تصریح کرد: در بیماری‌های مزمن، بهترین مدیر در کنترل بیماری خود فرد است؛ همه افراد باید مقادیر طبیعی و غیر طبیعی فشار خون و قند خون خود را بدانند تا برای مراقبت از خود توانمند بوده و در صورت افزایش فشار خون و قند خون پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و افزود: راه‌های پیشگیری از فشار خون بالا و دیابت مدیریت وزن، ورزش منظم روزانه، کاهش مصرف نمک و شیرینی‌جات، افزایش مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل، عدم مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر، مدیریت استرس و اندازه‌گیری دوره‌ای فشار خون و قند خون در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت یا آزمایشگاه‌ها است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های کلیه بهورزان، مراقبین سلامت، کارشناسان آزمایشگاه، پزشکان و سایر پرسنل در مراکز شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه گفت: شناسایی موارد جدید بیماران مزمن، مراقبت از آنان، درمان دارویی و غیر دارویی می‌تواند در کاهش بار بیماری‌ها و پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ‌های زود هنگام موثر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha