• دوشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403021007602
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی گناباد مطرح کرد

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بهترین راهکار در استفاده بهینه از آب

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بهترین راهکار در استفاده بهینه از آب

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بهترین راهکار در استفاده بهینه از آب است.

اسماعیل قربانی در حاشیه بازدید از روند احداث مجتمع گلخانه‌ای روستای زیبد گناباد اظهار کرد: این بازدید در راستای سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با افزایش بهره‌وری از منابع آب و لزوم گسترش کشت‌های گلخانه‌ای انجام شده است.

وی با بیان اینکه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بهترین راهکار در استفاده بهینه از آب است، اذعان کرد: این مدیریت تمام تلاش خود را در جهت احداث هر چه سریع‌تر و به بهره‌برداری رسیدن این طرح و سایر طرح‌ها به کار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد عنوان کرد: یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی در زیر بخش باغبانی، توسعه گلخانه‌ها و کشت در محیط‌های کنترل شده است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات پرداختی در این زمینه پایین‌ترین نرخ بهره بانکی را در بین سایر طرح‌ها دارد، تصریح کرد: این طرح در سال ۱۴۰۲ در زمین ۶ هکتاری تصویب و در حال حاضر با مساحت ۱.۲ هکتار گلخانه شروع شده و ۸۰ نفر عضوان هستند.

قربانی با بیان اینکه با بهره‌برداری کامل از این پروژه برای ۱۸ تا ۲۰ نفر نیز به صورت مستقیم ایجاد اشتغال می‌شود، گفت: اقدامات انجام شده این طرح تاکنون شامل تسطیح به مساحت یک هکتار، احداث استخر به حجم ۱۹ هزار مترمکعب، انتقال آب به استخر به طول ۱۳۰۰ متر، و احداث جاده دسترسی به آسفالت است.

وی افزود: اولویت‌های این مجتمع گلخانه‌ای نیز شامل تکمیل شبکه روشنایی در معابر فرعی، خرید حق آبه و انتقال، تعمیر آب شرب مجتمع، احداث بادشکن، خرید و نصب ترانس برق، گازکشی و اعطای تسهیلات کم‌بهره است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد در ادامه به بازدید از گلخانه کوچک مقیاس دبیرستان ثامن الائمه کاخک این شهرستان اشاره کرد و گفت: این گلخانه در حوزه تولید گل، نهال و گیاهان فعالیت دارد.

وی با اشاره به این‌که تولید محصول در گلخانه‌ها چندین برابر افزایش می‌یابد و مصرف آب به کمترین میزان خواهد رسید، افزود: از گلخانه‌های کوچک مقیاس می‌توان برای تولید نهال پسته، تولید نهال‌های هسته‌دار، تولید نشاء محصولات مختلف، کشت گیاهان دارویی، تولید قلمه ریشه‌دار انگور، گل محمدی، کشت سبزی و صیفی و سایر محصولات استفاده کرد.

قربانی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای در راستای استفاده بهینه از آب، تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و استفاده مناسب از انرژی و کاهش هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت محصولات است.

وی با بیان اینکه بدون شک تولید برخی محصولات در شرایط گلخانه می‌تواند رویکردی موفق در ارتقاء کارایی مصرف آب در بخش کشاورزی داشته باشد، از تخصیص بالغ‌بر ۹۸ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آب‌رسانی بخش کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: از این میزان ۸۳ میلیارد ریال برای بهره‌برداری از ۳۵ طرح احیا و مرمت قنوات، ۹ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال به منظور اجرای طرح‌های انتقال آب با لوله در منطقه عمرانی و مارکوهک با حجم چهار هزار و ۴۵۳ متر و ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال برای احداث ۲ کانال بتنی در روستاهای قوژد و بیمرغ با حجم عملیات ۸۰۰ متر تخصیص پیدا کرد.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار رأس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha