• دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: استان ها
  • کد خبر: 8503-15549
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

موزيسين پيشکسوت مشهدي: نگاه اکثر متوليان امور به موسيقي علمي و حرفه‌اي نيست علت مخالفت برخي مراجع ديني با موسيقي در مشهد، پايين بودن سطح کيفي آن است

موزيسين پيشکسوت مشهدي گفت: يکي از بزرگترين معضلاتي که در حال حاضر در عرصه موسيقي در مشهد با آن مواجه هستيم، اهميت زياد مسؤولين به مساله کميت برنامه‌ها و به تبع آن ناديده گرفتن کيفيت در اکثر مواقع است. استاد يعقوب صحاف در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خراسان، با انتقاد از رويکرد متوليان امور هنري در جهت گسترش کميت آثار هنري اظهار داشت: بايد نظرات متخصصان و کارشناسان در اتخاذ هر رويکردي در عرصه موسيقي مدنظر قرار گيرد، زيرا به دليل علاقه شديد جوانان به موسيقي پاپ و امکانات تازه‌اي که تکنولوژي هر روز در اختيار اين موسيقي قرار مي‌دهد و از طرفي سنتي بودن موسيقي ملي ما، امکان دلزدگي جوانان از موسيقي سنتي وجود دارد که در حال حاضر با چنين مشکلي روبرو هستيم. استاد صحاف در خصوص تفاوت جامعه موسيقي در خراسان رضوي از سال 81 تاکنون خاطرنشان کرد: موسيقي در خراسان از سال 81 تاکنون از نظر کيفي پس رفت و تنزل بسيار بالايي داشته است، زيرا نگاه اکثر متوليان امور علمي و حرفه‌اي نيست. وي گفت: علت مخالفت برخي مراجع ديني با موسيقي در مشهد پايين آمدن سطح کيفيت موسيقي است و اگر موسيقي از سطح کيفي مطلوبي برخوردار باشد، مطمئنا از همه جهت با استقبال مواجه است. گفتني است: استاد يعقوب صحاف كارشناس پيشكسوت موسيقي در آبان‌ماه ‌1325 در مشهد متولد شد؛ وي در ‌2 سالگي بر اثر حادثه‌اي، بينايي هر دو چشم خود را از دست داد. از همان اوان كودكي به موسيقي علاقه فراواني داشت؛ در اواخر سال‌1336 به تهران رفت و در يك مدرسه شبانه روزي به مدت چهار سال زير نظر اساتيدي چون حسينعلي وزيري تبار، منوچهر رشيدي، جواد معروفي در دو رشته موسيقي ايراني و كلاسيك جهاني به تحصيل پرداخت. پس از اتمام دوره تحصيلات به مشهد بازگشت؛ برغم كمبود‌هاي فراوان، از هيچ تلاش و كوششي درصدد ارتقا سطح علمي و عملي فرو گذار نماند و از طريق مكاتبه با برخي دانشگاه‌هاي معتبر جهاني و مؤسسات فرهنگي نظير موسسه ملي- سلطنتي ويژه نابينايان با استاد «مكث فرسون» آشنا شد و تجربيات فراواني از وي كسب كرد. آموزش موسيقي بيشترين علاقه و وقت استاد صحاف را به خود اختصاص مي‌دهد؛ در بخش عملي به تدريس نوازندگي سازهاي كلاويه‌اي (سازهاي شستي دار)، پيانو و در بخش تئوري رشته‌هايي چون سلفژ هارموني، آهنگسازي اركستراسيون و ...را آموزش مي‌دهد. وي علاوه بر تدريس، به آهنگسازي و تأليف كتب نيز مشغول است. باران (قطعه برگزيده در دهمين جشنواره توليدات صدا وسيماي كرمان)، قصه يك دختر، غم تنهايي، عشق جاويدان و حماسه سراي طوس از جمله قطعاتي است كه وي آهنگسازي و تنظيم آن را به عهده داشته است. هم‌چنين تأليفاتي در زمينه هارموني، فرم شناسي، كنترپوان، سلفژ، اركستراسيون، ساخت و تنظيم آثاري براي پيانو، ارگ و كتابي تحت عنوان « ديد خواني و ديد سرايي» ‌از ديگر آثار وي به شمار مي‌رود. از ديگر فعاليت‌هاي استاد صحاف، تشكيل گروه اركستر پاپ كلاسيك «شهاب» بوده است كه سبك كاري در نظر گرفته شده در آن آميزه‌اي از اعتقادات و نگرش استاد به موسيقي مي‌باشد. بدست آوردن بالاترين رتبه در جشنواره سراسري موسيقي فجر در سال ‌1364 از جمله افتخارات استاد صحاف مي‌باشد كه در همان جشنواره، ايشان به عنوان آهنگ ساز برتر كشور در زمينه آكادميك برگزيده شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha