• سه‌شنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 91101911045
  • منبع : نمایندگی قزوین

چگونه بهتر یاد بگیریم؟

چگونه بهتر یاد بگیریم؟

ایسنا/قزوین مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران گفت: تفاوت افراد نخبه و عادی به طور معمول در میزان بهره‌ هوشی آنها نیست، بلکه در حجم اطلاعات ورودی به حافظه کوتاه مدت است.

مدرس و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران گفت: تفاوت افراد نخبه و عادی به طور معمول در میزان بهره‌ هوشی آنها نیست، بلکه در حجم اطلاعات ورودی به حافظه کوتاه مدت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی ‌محمد نظری در جلسه‌ای با عنوان "چگونه بهتر یاد بگیریم" که در سالن آمفی تئاتر علامه امینی دانشگاه آزاد قزوین برگزارشد، بیان کرد: دانشمندان و افراد نخبه اطلاعات را از فیلتری رد کرده و سپس وارد حافظه می‌کنند، به عبارتی دیگر این افراد مرتب وضعیت حافظه‌ کوتاه مدت خود را بررسی می‌کنند تا اطلاعات حاشیه‌ای و غیرضروری وارد آنها نشود.

وی ادامه داد: در واقع تفاوت افراد نخبه و عادی به طور معمول در میزان بهره‌ هوشی آنها نیست، بلکه در حجم اطلاعات ورودی به حافظه کوتاه مدت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران افزود: تنها راه ثبت اطلاعات در ذهن انسان به صورت بلندمدت، گذر از حافظه‌ کوتاه مدت است و اطلاعات باید اول در حافظه‌ کوتاه مدت ثبت شده و سپس وارد حافظه‌ بلندمدت شوند.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های حافظه کوتاه مدت این است که هم اطلاعات از طریق حواس وارد آن می‌شود و هم اطلاعات موجود را فراخوانی می‌کند، بنابراین این قسمت از حافظه نقش تعیین کننده‌ای در یادگیری دارد.

نظری توضیح داد: ظرفیت حافظه‌ انسان محدود است و اینکه برخی افراد ظرفیت حافظه‌ انسان را نامحدود می‌دانند، صحیح نیست،‌ این ظرفیت در واحد زمان محدود و در واقع تابعی از زمان است.

وی اضافه کرد: برای کنترل گنجایش حافظه‌ کوتاه مدت، نیاز به آگاهی داریم و باید مراقب باشیم تا مطالب حاشیه‌ای و اضافه وارد آن نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تهران ضمن ارائه راه‌هایی برای کنترل ذهن انسان و بیان تکنیک‌های آن گفت: این روش‌ها می‌تواند در بلند مدت ذهن انسان را بهبود ببخشد و ما را از شر افکار مزاحم آزاد کند.

وی اظهار کرد: فراموش کردن برخی مطالب در زمان‌های مختلف به دلیل عدم ثبت صحیح آنهاست، به عبارتی دیگر اطلاعات در زمان ورود به مغز، به خوبی ثبت نشده‌اند؛‌ اگر اطلاعات وارد حافظه‌ بلندمدت شوند، هیچ گاه فراموش نخواهند شد.

نظری ادامه داد: پُرآموزی یا همان آموزش براساس تکرار زیاد، یکی از روش‌های موثر یادگیری است، البته همزمان حافظه‌ کوتاه مدت هم باید خالی و آماده‌ دریافت اطلاعات باشد.

وی افزود: برای درک بهتر باید حضور ذهنی داشته باشیم، اما متأسفانه در بسیاری موارد افراد تنها حضور فیزیکی دارند و ذهن آنها در جای دیگری فعالیت می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران با بیان تفاوت ماهیت مطالب یادآور شد: به عنوان مثال در درس ریاضیات باید از راهبردهای معنایی و درکی استفاده کرد،‌ اما در درسی مانند زبان انگلیسی تنها باید به حفظ کردن مطالب و مرور آنها پرداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha