• سه‌شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 91102615530
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

«بزمان» اکوتوریستی زیبا در دل سیستان بزرگ

«بزمان» اکوتوریستی زیبا در دل سیستان بزرگ

ایسنا/سیستان و بلوچستان عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان وبلوچستان گفت: جاذبه‌های اکوتوریستی منطقه بزمان از تنوع بالایی برخوردار است، این منطقه به دلیل دارا بودن حدود 35 درصد گونه‌های جانوری ایران، به خصوص گونه منحصر به فردی همچون خرس سیاه و خزندگان کمیاب فرصت بوم‌گردی مناسبی را فراهم آورده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان وبلوچستان گفت: جاذبه‌های اکوتوریستی منطقه بزمان از تنوع بالایی برخوردار است، این منطقه به دلیل دارا بودن حدود 35 درصد گونه‌های جانوری ایران، به خصوص گونه منحصر به فردی همچون خرس سیاه و خزندگان کمیاب فرصت بوم‌گردی مناسبی را فراهم آورده است.

دکتر نوری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان وبلوچستان، اظهار کرد: بزمان یکی از شهرهای استان سیستان وبلوچستان است که در 90 کیلومتری ایرانشهر واقع شده، بزمان یکی از باسابقه‌ترین بخش‌های استان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: بزمان دارای منطقه حفاظت شده است که حیوانات مختلف از جمله یوزپلنگ و آهو و بز و قوچ و پرندگانی مانند کبک و تیهو و...در این منطقه زیست می‌کنند، کوهستان‌های بزمان دارای داروهای گیاهی متفاوتی هستند در بزمان چشمه‌های اب گرم زیادی وجود دارد و محصول عمده کشاورزی بزمان خرماست.

نوری گفت: علاوه بر گونه‌های مختلف، نوعی خرس سیاه آسیایی که کوچک‌تر از خرس قهوه‌ای است در سیستان و بلوچستان و منطقه بزمان زندگی می‌کند.

وی تصریح کرد: در این منطقه دو غار به نام‌های «کرمانچی» و غار «گربودار» شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: غار کرمانچی در ارتفاعات شمالغرب بزمان، در محور دره آهو و یک کیلومتری روستای کرمانچی قرار دارد و به صورت زیرزمینی بوده، شیب تندی دارد و طول آن 100 متر است، دارای دو دهنه است که بعد از 40 متر مسافت در قسمت کف غار به یک دهنه تبدیل می‌شود.

نوری اضافه کرد: غار کرمانچی تحت تأثیر فعالیت‌های دوران زمین‌شناسی به وجود آمده است، کف آن سنگی و ماسه‌ای از نوع سنگ‌های دگرگونی است، بدنه غار نیز از سنگ‌های دگرگونی با بافت غالب کوارتز و آهکی تشکیل شده است.

وی افزود: این غار زیستگاه مناسبی برای انواع خفاش بوده، از ارزش علمی و تحقیقی برخوردار است و به دلیل قرار گرفتن در منطقه شکار ممنوع بزمان به عنوان یک جاذبه گردشگری و تفرجی قابل تأمل است.

وی گفت: غار گربودار در ارتفاعات شرق بزمان و با فاصله 12 کیلومتری از شهر بزمان و یک کیلومتری آبادی گربودار قرار دارد و به صورت زیرزمینی بوده و شیب ملایم دارد، پس از طی مسافتی حدود 50 متری به محلی می‌رسیم که غار دارای دو دهلیز است.

وی بیان کرد: این غار هم به احتمال زیاد در اثر فعالیت‌های زمین‌شناسی به وجود آمد که در آن سنگ و ماسه‌ها از نوع سنگ‌های دگرگونی مشاهد می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان وبلوچستان خاطرنشان کرد: بدنه غار پر از سنگ‌های دگرگونی با بافت غالب کوارتز و آهکی است، در این غار انواع خفاش زیست می‌کنند؛ این غار در حاشیه منطقه شکار ممنوع بزمان به عنوان یک جاذبه طبیعت‌گردی و تفریحی مطرح می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha