• سه‌شنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۲۰:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92022416828
  • خبرنگار : 71191

چکش مزایده بر سر خانه‌ی «اتحادیه» بالا رفت!

چکش مزایده بر سر خانه‌ی «اتحادیه» بالا رفت!

خانه‌ی «اتحادیه» 23 اردیبهشت‌ماه مُرد و اعلامیه‌ی آن، بر سردر خانه نصب شد و در روزنامه‌ها به چاپ رسید.

خانه‌ی «اتحادیه» 23 اردیبهشت‌ماه مُرد و اعلامیه‌ی آن، بر سردر خانه نصب شد و در روزنامه‌ها به چاپ رسید.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خانه‌ی «اتحادیه»، خانه‌ی «امین‌السلطان»، خانه‌ی «دایی‌جان ناپلئون» یا هر نام دیگری که می‌خواهید روی آن بگذارید، خانه‌ای که در زمان قاجار سنگ بنای آن گذاشته شد و در سال 1353 محل فیلم‌برداری سریال «دایی جان ناپلئون» بود، به مزایده گذشته شد و مهر مرگش تأیید شد.

خانه‌ی «امین‌السلطان» در سال 1371 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و سال 1389 با رأی دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج شد. روز گذشته (23 اردیبهشت‌ماه)، 2/2 سهم از 30 سهم خانه‌ی «اتحادیه» به ارزش یک‌میلیارد و 70میلیون تومان به مزایده گذاشته شد. این مقدار سهم مساحتی معادل 590 متر از هفت‌هزار و 982 متر زمین از این خانه - باغ است.

خانه‌ی «امین‌السلطان» هویت غیرقابل انکار خیابان لاله‌زار است. خانه‌ای که متعلق به «محمدابراهیم» آبدارچی و دواب (چهارپادار) ناصرالدین‌شاه بود که بعدها به «امین‌السلطان» ملقب شد و در لاله‌زار تهران باغ‌هایی را خرید و خانه‌ای نیز در آن احداث کرد که بعدها پسر دومش «میرزا علی‌اصغرخان امین‌‎السلطان» که صدراعظم (ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و محمدشاه) بود در آن باغ ساکن شد.

امین‌السلطان دوم بعدها به لقب‌هایی مانند صاحب جمع، امین‌الملک و اتابک اعظم شناخته می‌شد که پس از ترور او به‌دست عباس تبریزی، قسمتی از باغ و خانه‌اش در سال 1295 هجری شمسی به «رحیم اتحادیه تبریزی» که مالک املاک «جلالیه» (دانشگاه تهران فعلی) بود، فروخته شد و بقیه‌ی آن در طول زمان به مغازه، سینما و کاربری‌های دیگر تبدیل شد و در نهایت پس از مرگ «رحیم اتحادیه» در سال 1313 این خانه به‌دست وراث افتاد.

این بنای تاریخی یک‌بار در سال 1353 برای ساخت سریال «دایی‌جان ناپلئون» به‌مدت سه‌ماه مرمت شد. پس از ثبت شدن خانه و باغ اتحادیه در سال 1384 قیمت این بنای تاریخی، چهارمیلیارد و 900میلیون تومان کارشناسی شد که وراث اتحادیه با تخفیف 500میلیونی راضی به فروش شدند؛ اما پول نقد می‌خواستند. به همین دلیل، سازمان میراث فرهنگی در آن زمان از این خرید منصرف شد و شهرداری تهران با خرید به‌صورت تهاتری موافقت کرد؛ اما مالکان خانه و باغ اتحادیه خواستار پول نقد بودند و سرانجام چون کسی نتوانست خواست آن‌ها را برآورده کند، مالکان با گرفتن حکم از دیوان عدالت اداری، این بنای تاریخی را از فهرست آثار ملی خارج کردند.

این بنا اکنون حدود 17میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است و دور از ذهن به نظر می‌رسد که حتا شهرداری تهران آن را بخرد؛ اما نکته‌ی قابل توجه این است که در توضیحات مزایده‌ی خانه‌ی «اتحادیه» چنین قید شده است: «پاسخگویی به ادعای احتمالی میراث فرهنگی برعهده خریدار می‌باشد.»

سردر خانه اتحادیه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۴ ۲۲:۴۰

آثار ملی و تاریخی دیگه الان کیلویی چنده. این خانه و خیلی از آثار تاریخی دیگر فروخته میشه به دلالها و بسازبفروشها تا اونجا رو بکوبن و بجاش آپارتمان و برج درست کنن و سود کلان میلیاردی ازش ببرن.

avatar
۱۳۹۲-۰۲-۲۶ ۲۱:۴۶

در خصوص خانه اتحادیه و خانه زند نوابی و خانه حسام لشگر مدیرکل وقت با مالکین توافق کرد و مبالغی بلا عوض از محل اعتبارات توسعه فرهنگی استانی بابت مرمت به مالکین پرداخت شد و موضوع تخریب منتفی شد وگرنه که همان سال 89 تخریب و مزایده انجام میشد حال با تغییر مدیریتی چه شده که به ناگاه همه مالکین زیر توافق و امضای پای صورتجلسه‌هایشان زده‌اند؟ به هر حال پول مرمت این خانه ها یکبار در زمان مدیرکل وقت در سال 89 پرداخت شده و این یعنی مالک وضعیت ثبتی ملک در لیست میراث فرهنگی و عدم تخریب را پذیرفته و پای صورت‌جلسه را امضاء کرده