• دوشنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 92112114874
  • منبع : نمایندگی ایلام

موزه باستان‌شناسی دره‌شهر،نخستین بنای موزه‌ای ایلام

موزه باستان‌شناسی دره‌شهر،نخستین بنای موزه‌ای ایلام

ایسنا/ایلام معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام گفت: مجموعه‌ی موزه‌ی باستانی دره‌شهر در جوار شهر تاریخی سیمره نخستین بنای موزه‌ای استان است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام گفت: مجموعه‌ی موزه‌ی باستانی دره‌شهر در جوار شهر تاریخی سیمره نخستین بنای موزه‌ای استان است.

«رویا ارجمندی» معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، اظهار کرد: شهر تاریخی سیمره در حاشیه‌ی جنوب‌شرقی شهر کنونی دره‌شهر که بزرگترین محوطه تاریخی در سطح استان را تشکیل می‌دهد بالغ بر 200 هکتار وسعت داشته که جزو اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور و مربوط به دوره‌ی ساسانی و قرون اولیه اسلامی است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان ایلام مهم‌ترین کشفیات این محوطه را گچبری‌های نفیس منحصر به‌فرد با نقوش گل و گیاه و ظروف سفالی منقوش و ساده برشمرد و افزود: مجموعه‌ی موزه‌ی باستان‌شناسی دره‌شهر دانش تاریخ و پیوند میان این دانش با زمان حال و آینده را در طول تاریخ برای مخاطبان بازگو می‌کند.

ارجمندی خاطر نشان کرد: مخاطب در می‌بابد که حرکت از خصیصه‌های اصلی یک جامعه، فرهنگ و تمدن است که موزه‌ی باستان‌شناسی دره‌شهر بعنوان موزه‌ی تخصصی استان ایلام در بردارنده‌ی بیشترین یافته‌های باستان‌شناسی در زمینه‌ی تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی است.

وی ادامه داد: این موزه از جمله موزه‌های دیدنی استان ایلام است که در کنار شهر تاریخی سیمره ایجاد شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان ایلام با بیان اینکه موزه‌ی باستان‌شناسی دره‌شهر نخستین بنای موزه‌ای استان است، گفت: ساخت این موزه در سال 82 در زمینی به مساحت 848 مترمربع و با زیربنای 550 مترمربع آغاز و در سال 88 به بهره‌برداری رسید و گشایش یافت، طبقه‌ی هم‌کف این موزه شامل بخش اداری، فنی، کتابخانه و آزمایشگاه است.

ارجمندی با اشاره به اینکه مجموعه‌ی موزه به 3 قسمت پیش از تاریخ و تاریخی و اسلامی تقسیم شده است، تصریح کرد : ویژگی این موزه در آن است که همه‌ی مجموعه و یا شمار فراوانی از آن توسط کاوش‌های باستان‌شناسی در مکان‌های باستانی از جمله شهر تاریخی سیمره بدست آمده است و برخی اشیاء هم در نتیجه‌ی یافته‌های اتفاقی و حفاری‌های غیرمجاز بدست آمده است نحوی ارائه و نمایش آثار در فضای موزه بر اساس نمایش مستند آثار در داخل ویترین بوده که شامل ویترین‌های جمعی عمودی و ویترین‌های جمعی افقی است.

وی با اشاره به مجموعه‌ی آثار موجود در موزه گفت: آثار کاربردی، وسایل تزئینی و زیورآلات، ابزارهای جنگی و پیکرک‌های مفرقی، مهرهای استوانه‌ای، آثار آئینی و سکه‌هاست.

براساس این گزارش، گالری موزه در زیرزمین ساختمان موزه با ابعاد 19 در 20 متر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha