• یکشنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 93031808844
  • منبع : نمایندگی فارس

راهکار احیاء بافت تاریخی شیراز حضور سرمایه‌گذاران کلان نیست ‌

راهکار احیاء بافت تاریخی شیراز حضور سرمایه‌گذاران کلان نیست ‌

ایسنا/فارس مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس گفت: گردشگری فرهنگی محکم‌ترین اتصال‌دهنده بین اقتصاد و فرهنگ و بهترین راهکار برای تحقق این شعار به‌شمار می‌رود.

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس گفت: گردشگری فرهنگی محکم‌ترین اتصال‌دهنده بین اقتصاد و فرهنگ و بهترین راهکار برای تحقق این شعار به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه فارس، مسعود منیعاتی عصر شنبه 17 خرداد در یک کنفرانس خبری افزود: در سالی که مولفه اصلی آن اقتصاد و فرهنگ است، باید در عمل وارد شد و نسخه‌های عملیاتی که کارشناسان موضوع ارائه می‌دهند را با اعتنا نگاه و بررسی کرد.

وی با انتقاد از کم‌توجهی برخی مسئولان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در فارس به نقطه‌نظرات کارشناسی ارائه شده در خصوص توسعه گردشگری خصوصا گردشگری فرهنگی به‌عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های شیراز و فارس، گفت: اگر بنا باشد تنها به سرمایه‌گذاری‌های کلان توجه شده و منفعت گردشگری متوجه عامه مردم نباشد، اقتصاد جامعه چگونه متحول می‌شود.

منیعاتی با بیان اینکه نمی‌توان تمام عرصه بافت تاریخی فرهنگی 170 هکتاری شیراز را تغییر کاربری داد و به هتل و رستوران تبدیل کرد، گفت: حتی اگر تغییر کاربری داده شود، نمی‌توان هویت تاریخی یک خانه‌ی قدیمی را حفظ و در عین‌حال آن را در قالب هتل، وارد چرخه گردشگری کرد.

وی جذابیت‌های بافت تاریخی را در گرو حفظ ارزش‌های اصیل و تاریخی و هویت این بافت عنوان و تصریح کرد: می‌توان با توجه به ظرفیت‌های اقتصاد خرد مردمی، خانه‌ها را در قالب‌های تعریف‌شده و قابل نظارت، به محلی برای حضور گردشگران خارجی و داخلی تبدیل کرد، اینگونه عامه مردم می‌توانند منافع حضور گردشگر و تحولی که اقتصاد گردشگری می‌تواند در یک جامعه ایجاد کند را حس کنند.

منیعاتی که پیش از تهیه بسته‌های گردشگری فرهنگی با عنوان خانه‌های گردشگری فرهنگی، و ارائه آن به مسئولان برای بررسی و تصویب خبر داده بود، با ابراز تاسف از بی‌تفاوتی مسئولان در مواجه با این طرح، گفت: شاید چون این طرح، نو بوده، به آن توجهی نشده است، شاید مسئولان تنها سرمایه‌گذاری‌های کلان در ساخت هتل و رستوران را سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت گردشگری می‌دانند.

وی در عین‌حال با بیان اینکه مشاوران رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، این بسته‌ها را کارآمد دانسته و خواستار پیگیری آن در سطوح ملی شده‌اند، گفت: به‌دنبال رایزنی با نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی هستیم تا با همراهی آنان این بسته‌ها را در سطح ملی ارائه و قابلیت اجرای آن را تایید کنیم.

مسئول انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز و مسئولان میراث فرهنگی استان فارس حتی به خود زحمت بررسی کارشناسی این بسته‌ها را هم نداده‌اند، گفت: قبول کنیم که احیاء بافت تاریخی بدون حضور مردم و جریان پیدا کردن زندگی و روح زندگی جاری، در آن امکان نخواهد داشت.

منیعاتی همچنین با قبول وجود معضلاتی در بافت تاریخی شیراز، گفت: اخبار بدی از پشیمان شدن برخی افراد دلسوز که برای احیاء بافت تاریخی، بخشی از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و دانشجویی را به این نقطه آورده بودند، شنیده‌ام، اینکه دانشکده هنر هم تصمیم‌گرفته از بافت تاریخی شیراز برود و این اصلا خوب نیست.

وی با بیان اینکه به‌هیچ عنوان نمی‌توان معضلاتی همچون وجود و فعالیت اتباع بیگانه، معتادان، خرده‌فروشان مواد مخدر و بسیاری از بزهکاران را با اعمال زور و به شکل ضربتی، از لایه‌های بافت تاریخی زدود، گفت: تنها راهکار خروج این بزهکاران و بزهکاری‌ها از بافت تاریخی - فرهنگی شیراز، جریان پیدا کردن روح زندگی است، یک زندگی عادی و مداوم.

منیعاتی خاطرنشان کرد: امروز یکی از مهمترین مشکلات عرصه گردشگری، با توجه به اقبال روزافزون گردشگران خارجی به ایران، زیرساخت‌هایی نظیر اماکن اقامتی است، لذا می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت موجود در بافت تاریخی، بدون آنکه نیاز به سرمایه‌گذاری کلان باشد، امکان پذیرش گردشگران را فراهم کرد.

این فعال میراث فرهنگی و گردشگری فرهنگی در فارس گفت: امروزه در جهان گردشگرانی حاضر هستند برای یک‌شب اقامت در خانه شکسپیر، 700 دلار بپردازد، آیا این گردشگر حاضر نیست برای یک شب اقامت در خانه سعدی و ملاصدرا و ... 200 دلار هزینه کند.

وی تصریح کرد: راهکار مواجهه با افزایش جمعیت گردشگر، ریز کردن جامعه گردشگرپذیر است، می‌توان با اجرایی کردن بسته‌های C.T.H به این خواسته به‌شکلی هدف‌مند رسید، چرا گردشگر خارجی باید در حافظیه در مراسم شب شعر حافظ حضور داشته باشد، آیا نمی‌توان همین برنامه‌را در یکی از خانه‌های تاریخی شیراز، پیش‌بینی و اجرا کرد، حال تعداد گردشگر محدود‌تر باشد.

منیعاتی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در گردشگری طبیعی و تاریخی در سطح استان فارس، گفت: بی‌تردید با استفاده از چنین بسته‌هایی می‌توان در برنامه‌های زمان‌بندی متفاوت، زمینه را برای حضور شاداب گردشگران در عرصه‌های مختلف طبیعی، تاریخی، میراثی و حتی مذهبی فراهم کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha