• سه‌شنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 93051406508
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

بهترین کرم‌های آرایشی از زعفران تهیه می‌شود

بهترین کرم‌های آرایشی از زعفران تهیه می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: امروزه یکی از بهترین کرم‌های ضدآفتاب و لوازم آرایشی گران قیمت از زعفران تهیه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: امروزه یکی از بهترین کرم‌های ضدآفتاب و لوازم آرایشی گران قیمت از زعفران تهیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان، علی نصیری با تاکید براینکه باید روی خواص پزشکی و بهداشتی زعفران بیش از اینکار شود، تصریح‌کرد: اگر چه زعفران یک نوع گیاه سلامتی است که بیش از ده‌ها خواص پزشکی و بهداشتی دارد اما امروز زعفران تنها به عنوان یک ادویه در ایران مصرف می‌شود.

وی در ادامه کشورهایی چون افغانستان، هند، چین و سایر کشورها را از جمله رقبای اصلی ایران در تولید زعفران دانست و افزود: به سرعت افغان‌ها در حال تولید پیاز زعفران و کشت آن هستند.

نصیری با اشاره به اینکه حتی اروپایی‌ها هم برای افغان‌ها دارند پیاز زعفران تکثیر می‌کنند و به این کشور جهت کشت حمل می‌کنند، اظهارکرد: اگرچه یکی از مصوبات اصلی شورای ملی زعفران این بوده که برند سازی صورت گیرد اما هنوز این کار صورت نگرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد نداشتن برند بین‌المللی را از جمله معضلات این محصول دانست و ابراز کرد: قیمت واقعی زعفران بسیار بیشتر از قیمت موجود است.

وی جلوگیری از قاچاق پیاز زعفران را دلیلی بر نداشتن رقبایی چون افغانستان ندانست و افزود: طبق کمیسیون قاچاق کالا و ارز هرگونه محموله‌ای پیاز زعفرانی که بخواهد به شهر دیگری برود باید دارای مجوزهای لازم باشد در غیر این صورت نیروی انتظامی محموله را توقیف می‌کند.

نصیری در ادامه با اعلام اینکه از چند سال قبل طرح بهبود کیفیت زعفران در اکثر شهرستان‌ها زیر نظر شورای عالی زعفران آغاز شده و زعفرانی که در کارگاه‌ها به صورت بهداشتی فرآوری می‌شوند، شناسنامه‌دار خواهند شد، گفت: این نوع فرآوری تا یک میلیون تومان بیشتر از سایر زعفران‌ها به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه در این روش آلودگی صفر و کیفیت رنگ افزایش می‌یابد و حتی میزان فرآوری زعفران از هر کیلو گل هم چند گرم بیشتر می‌شود، بیان کرد: در تمام کشور کشت زعفران با دست است تنها تفاوت در تراکم، نوع پیاز و زمان کاشت است که ما توصیه می‌کنیم در خرداد و تیر این محصول در خلیل‌آباد کشت شود.

وی با اعلام اینکه دستگاه‌های پرکنی گل زعفران هیچ‌گونه کیفیتی ندارد و ما هم رغبتی بر استفاده از آنها نداریم چون همان اشتغالزایی را هم در این فصل از دست می‌دهیم، بیان کرد: هم اکنون 4000 هکتار از مزارع این شهرستان با عملکرد 16 تن در هکتار زیرکشت زعفران است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد همزمانی برداشت گل زعفران با فصل سرما، نداشتن برند بین‌المللی و در آینده داشتن رقبایی سرسختی چون افغانستان، چین و هند را از جمله مشکلات پیش‌روی دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha