• شنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 94091407938
  • منبع : نمایندگی کرمان

ایسنا بررسی می‌کند؛

سوء تغذیه در بین کودکان بهشت معادن ایران!

سوء تغذیه در بین کودکان بهشت معادن ایران!

ایسنا/کرمان مطالعات مختلف تغذیه‌ای در ایران نشان داده‌اند که سوء تغذیه در ابعاد مختلف در برخی از نقاط مختلف کشور از جمله استان کرمان وجود دارد.

مطالعات مختلف تغذیه‌ای در ایران نشان داده‌اند که سوء تغذیه در ابعاد مختلف در برخی از نقاط مختلف کشور از جمله استان کرمان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، بر اساس یافته‌های حاصل از بررسی‌های انجام شده در کشور، مهمترین مشکلات تغذیه‌ای عبارتند از سوء تغذیه پروتئین انرژی در کودکان زیر 5 سال و کمبود ریزمغذی‌ها از جمله آهن، روی و ویتامین‌های A و D. از سوی دیگر، روند بیماری‌های متابولیک مرتبط با تغذیه از جمله چاقی، دیابت، بیماری‌های قبلی و عروقی و انواع سرطان‌ها روند رو به گسترش و هشدار دهنده‌ای را طی می‌کند.

ایلام، کهکیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، کرمان و هرمزگان از جمله استان‌هایی هستند که بیشترین آمار کودکان دچار سوء تغذیه را در کشور دارند که البته سایر استان‌ها کشور نیز با توجه به میزان جمعیت استانی، تعداد کودکان دچار سوء تغذیه کم نیست.

در این بین وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در سطح کشور وظیفه مهم و البته سنگینی را به عهده دارند که علاوه بر برنامه ریزی و شناسایی کودکان دچار سوء تغذیه راهکارهای مناسب را برای بر طرف کردن آن در کشور اجرا کنند.

دکتر "نوذر نخعی" معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کویر، دسترسی ناکافی به غذای کافی و سالم را علل اصلی سوء تغذیه در کودکان زیر 6 سال استان کرمان دانست، گفت: سوء تغذیه در مناطق جنوبی استان کرمان بیشتر شیوع دارد که دلیل عمده آن نیز به مسائل اقتصادی این منطقه بر می‌گردد.

وی با اشاره به پیامدهای سوء تغذیه درکودکان اظهار کرد: پیامدهای سوءتغذیه در کودکان، موجب کم‌شدن توان ذهنی و جسمی که شاخص‌های جسمی شامل لاغری، چاقی، کوتاه قدی یا کم وزنی است، خواهد شد.

معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان با بیان آخرین آمار شاخص های سوء تغذیه کودکان زیر 5 سال مربوط استان کرمان تصریح کرد: بر اساس گزارش دفتر بهبود تغذیه در سال 82، در صد کوتاه قدی کودکان زیر 5 سال استان کرمان 4.7 بود که در سال 89، درصد این شاخص به 6.8 رسیده است ضمن آنکه در سال 82، درصد کم وزنی کودکان زیر 5 سال استان 5.4 بوده که در سال 89 به 4.1 درصد رسیده است.

وی با اشاره به آنکه،عمده مشکلات در شهرستان‌های جنوبی استان است، افزود: در سال 82 درصد لاغری کودکان زیر 5 سال استان کرمان 3.7 بوده که در سال 1389 این شاخص به 4 درصد رسیده است ضمن آنکه 5.4 درصد چاقی کودکان زیر 5 سال در سال 77 در استان کرمان بوده که در سال 86 این شاخص به 6.8 رسیده بود و در سال های دیگر این شاخص صفر بوده است.

میزان سوء تغذیه به دلیل کمبود ریز مغزی

نخعی با بیان آمار سوءتغذیه مربوط به کمبود روی (ریزمغذی) در سال 91 در استان کرمان، اذعان کرد: 20 درصد کودکان 15 تا 23 ماهه در میانگین کل کشور دارای کمبود روی می باشند که در اقلیم 5 کشور شامل شهرستان‌های کهنوج، رودبار جنوب، شاهد سهم 19 درصدی و در اقلیم 6 که شهرستان‌های زرند، کوهبنان، راور، رفسنجان در این پهنه می‌باشند، 30 درصد و در شهرستان های بافت، بردسیر ، بم ، جیرفت، سیرجان ، شهربابک که در اقلیم 11 قرار دارند 31 درصد کودکان 15 تا 23 ماهه دچار کمبود روی هستند.

وی اضافه کرد: 13 درصد کودکان 6 ساله میانگین کل کشور از کمبود روی رنج می برند، که 19 درصد آنها در اقلیم 5 (در بالا نام شهرستان‌ها ذکر گردیده است)؛ 17 درصد در اقلیم 6 و 17 درصد نیز شامل اقلیم 11 هستند ضمن آنکه در بحث کمبود ویتامین A (خفیف و شدید) کودکان 15 تا 23 ماهه، 20 درصد میانگین کل کشور دچار این کمبود شده اند که 23 درصد در اقلیم 5 ، 29 درصد در اقلیم 6 و 23 درصد در اقلیم 11 دچار کمبود ویتامین A هستند.

معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان با اشاره به آمار کمبود ویتامین D در کشور و به ویژه در بین کودکان استان کرمان نیز گفت: 24 درصد از کودکان بین 15 تا 23 ماهه میانگین کل کشور دچار کمبود ویتامین D می‌باشند که 23 درصد کودکان در اقلیم 5، 29 درصد در اقلیم 6 و 23 درصد در اقلیم 11 از کمبود این ویتامین رنج می‌برند.

وی ادامه داد: 62 درصد از کودکان 6 ساله میانگین کل کشور دارای کمبود ویتامین D هستند که 66 درصد در اقلیم 5، 68 درصد در اقلیم 6 و 51 درصد در اقلیم 11 دارای کمبود این ویتامین هستند. همچنین 20.7 درصد از کودکان 15 تا 23 ماهه میانگین کل کشور دچار کم خونی (هموگلوبین پایین) می‌باشند که 42 درصد در اقلیم 5، 13 درصد در اقلیم 6 و 17 درصد در اقلیم 11 گرفتار کم خونی هستند.

نخعی افزود: 11 درصد کودکان 6 میانگین کل کشور دچار کم خونی می‌باشند که 23 درصد در اقلیم 5، 7 درصد در اقلیم 6 و 7 درصد در اقلیم 11 دچار بیماری هموگلوبین پایین دچار این مشکل هستند که اطلاعات فوق بر اساس گزارش اولیه مطالعه پورا دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در سال 1391 ثبت شده است.

اقدامات دانشگاه علوم پزشکی

وی با اشاره به اقدامات علوم پزشکی استان کرمان در این خصوص تصریح کرد: توزیع مکمل‌های غذایی چندین برابر سال‌های گذشته صورت گرفته است ضمن آنکه از سال 93 و برای اولین بار در کشور در برخی مناطق محروم استان شربت روی در بین کودکان زیر 2 سال این مناطق توزیع شده است . همچنین در رایزنی با نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد علوی در جهت افزایش تعداد سبد غذایی؛ مکمل یاری آهن و ویتامین D نیز در مقطع متوسطه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان با بیان اینکه، شرط لازم افزایش توان اقتصادی مردم و شرط کافی افزایش سواد تغذیه‌ای از راهکارهای اساسی برای حل سوء تغذیه در بین کودکان است، اظهار کرد: NGO های فعال در حد وسیعی در این زمینه در کشور و به ویژه استان کرمان وجود ندارد، اما بهرحال کمک‌های چند NGO فعال در استان نیز در این زمینه ارزشمند است. به طور مثال در حاشیه شهر کرمان گاها توسط قائم مقام دانشگاه در امور خیریه توزیع غذا صورت می‌گیرد و یا به طور عمده فعال‌ترین دستگاه در توزیع غذا به کودکان، کمیته امداد خمینی(ره) است که آمار آن در حال حاضر حمایت از 10هزار کودک است که این چتر پوششی باید سه برابر شود.

وی در پایان با اشاره به اقدامات علوم پزشکی در خصوص فرهنگسازی تغذیه خاطر نشان کرد: در این راستا در حال ساخت و جمع آوری مطالب آموزشی برای کودکان و خانواده ها هستیم که از دی ماه سال جاری از طریق سایت دانشگاه علوم پزشکی کرمان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. علاوه بر آن با عقد تفاهم نامه‌ای با آموزش پرورش استان کرمان در آبان ماه سال جاری، مقرر گردید نظارت بر بوفه های مدارس تقویت گردد که در این زمینه همکاری همه سازمان ها از جمله رسانه ها بسیار ضروری است.

افزایش خانوارهای زیر خط فقر

در ادامه دکتر "علیرضا شکیبایی" عضو هیات علمی بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به آنکه خانوارهای که زیر خط فقر هستند در 2 سال اخیر رو به افزایش هستند که این موضوع به سوء تغذیه دامن خواهد زد، به خبرنگار ایسنا گفت: علت دیگر سوء تغذیه، تغذیه نامناسب به سبب فقر فرهنگی است.

وی افزود: داشتن اطلاعات مناسب تغذیه‌ای و اقتصادی منجر می شود که فرد بداند که در چه زمانی چه کالایی و به چه اندازه، خریداری کند. اگر زمان خرید هر کالایی را عقب و جلو بیندازیم، می‌توانیم کالای بهتری خریداری کنیم که این موضوع به فرهنگ سازی و آگاهی نیاز دارد.

این دکتری اقتصاد با بیان آنکه، باید مدیریت خرید در زندگی داشته باشیم، اظهار کرد: برای حل مشکل سوء تغذیه باید درآمد جامعه تغییر پیدا کند تا خانوارها از زیر خط فقر بیرون بیایند ضمن آنکه باید با فرهنگ سازی و الگوسازی برخی از عادت‌های غلط را جایگزین الگوهای صحیح کنیم. در الگوهای مصرفی خود اشتباهات زیادی داریم بطوریکه، در خانوارهای پردرآمد ممکن است، سوء تغذیه داشته باشیم، به علت آنکه فرهنگ تغذیه سالم را نمی‌دانیم.

ناهماهنگی‌های استان کرمان

وی با بیان آنکه، استان کرمان، یک استان بزرگ و پهناور است، تصریح کرد: چند عدم توازن در کرمان وجود دارد، از جمله عدم توازن شمال، جنوب استان.؛ مناطق شمالی کرمان با مناطق جنوبی کرمان هنوز به آن حد توازنی که انتظار می‌رود، نرسیده است. همچنین عدم توازن شهری و روستایی در این استان بسیار به چشم می‌خورد، بطوریکه مناطق روستایی ما یک ویژگی و مناطق شهری ما یک ویژگی دیگر دارند.

شکیبایی با اشاره به اینکه، حتی بین خانوارها در هر منطقه یک عدم توازن وجود دارد، اذعان کرد: این موضوع یک سیاست و راهبردهای خاصی را می طلبد که باید بر اساس آن راهبردها و سیاست ها، بتوانیم به سمت توانمند سازی مناطق جنوبی، روستایی و خانوارها پیش رویم.

تجمیع یارانه‌ها

وی با بیان انکه باید به بحث توانمند سازی خانوارها توجه شود، اظهار کرد: اکنون یارانه نقدی پرداخت می گردد اما خانوارهای فقیر هنوز فقیر باقی مانده اند. با تجمیع یارانه ها و سهامدار کردن مردم می توان فعالیت های بزرگی برای مناطق محروم ایجاد کرد که اشتغال زا و درآمدزا باشند.

این دانشیار دانشگاه با بیان انکه، سبد خانوار راهکار بلند مدت و میان مدت نمی باشد و برای فقرزدایی مناسب نمی باشد، معتقد است: راهکار سبد غذایی یک راهکار مسکن وار است که آن را در زمان هایی که وضعیت وخیم و در کوتاه مدت باید اجرایی کنیم، تا خانوار به توانمندی لازم برسد، اما باید راهکاری اندیشیده شود تا مناطق درآمدزا و کارآمدتر گردندزیرا معتقدم با ارتقا بهره وری مسایل ریشه ای حل خواهند شد.

گزارش از «سارا سلطانی» خبرنگار ایسنای منطقه کویر

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha