• یکشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 94112515714
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک مستند‌ساز:

بوی فروردین دیگر در اصفهان به مشام نمی‌رسد

بوی فروردین دیگر در اصفهان به مشام نمی‌رسد

ایسنا/اصفهان کارگردان و پژوهشگر مستند "بوی فروردین" گفت: آثار معماری اصفهان که به غیر از نام چیزی از آنها باقی نمانده در زمان قاجار مورد بی‌مهری قرارگرفته و به کلی معدوم شدند و متاسفانه دیگر بوی فروردین که یادآور نوروز و بهار است در اصفهان به مشام نمی‌رسد.

کارگردان و پژوهشگر مستند "بوی فروردین" گفت: آثار معماری اصفهان که به غیر از نام چیزی از آنها باقی نمانده در زمان قاجار مورد بی‌مهری قرارگرفته و به کلی معدوم شدند و متاسفانه دیگر بوی فروردین که یادآور نوروز و بهار است در اصفهان به مشام نمی‌رسد.

امیر اعلا عدیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با اشاره به ایده ساخت مستند "بوی فروردین" اظهار کرد: همیشه در ذهن داشتم که چقدر مستندهای تاریخی ما با اینکه پشتوانه غنی داریم، محدود هستند. ازاین‌رو همیشه در مسیر تحقیقاتم که در حوزه تاریخ و معماری است، حال و هوا و اتفاقات را با توجه به اسناد و مدارک تصویری و مکتوب تجسم می‌کردم.

وی افزود: گاهی گوش دادن به موسیقی اصیل آن موقعیت جغرافیایی مورد تحقیق باعث می‌شد، ارتباط بهتری با تاریخ برقرار کنم و گویی زمان و مکانی که در آن قرار داشتم چند صد سال به عقب بر می‌گشت. ازاین‌رو تصمیم به ساخت اثری تصویری از روی مقاله کاخ‌های صفوی تخریب شده گرفتم.

کارگردان و پژوهشگر مستند "بوی فروردین" ادامه داد: بازآفرینی تصویری کاخ تخریب شده آیینه‌خانه، نمونه‌ای از کاخ‌های دوره صفوی، عنوان مقاله علمی پژوهشی است که تکمیل آن از روی بیش از 50 منبع تاریخی و حدود 10 سال به طول انجامیده است، البته در طول این مدت چندین مقاله و کنفرانس از روی این موضوع انجام شد و صرفاً این مقاله چکیده‌ای است از فعالیت‌های این چند سال که پس از تکمیل، نوشتن فیلمنامه از روی آن آغاز و حدود شش ماه زمان صرف آن شد. در این مسیر سعی کردم داستان‌های تاریخی نیز چاشنی آن شود تا جذابیت عمومی‌تری پیدا کند.

عدیلی اضافه کرد: از استاد حسن کسایی چند دکلمه به همراه نوای نی ایشان منتشر شده است. گوش دادن به صدای ایشان در دکلمه بوی فروردین که شعر آن نیز از محمدرضا شفیعی کدکنی است، غم نهانی داشت که همراه با نای نی حس غریبی در من به وجود آورد، گویی حافظه تاریخی مردم شهر اصفهان که دیده بودند در زمان حمله افغان‌ها و تخریب‌های قاجار چه بر سرشان آمده به صورت ناخودآگاه طنین‌انداز شده است. شهری که با بناهای رؤیایی و طبیعتی زیبا و تصویر آنها در رودخانه یادآور بهشت بوده است.

وی خاطرنشان کرد:آثار معماری اصفهان که به غیر از نام چیزی از آنها باقی نمانده در زمان قاجار مورد بی‌مهری قرارگرفته و به کلی معدوم شدند و متاسفانه دیگر بوی فروردین که یادآور نوروز و بهار است در اصفهان به مشام نمی‌رسد.

کارگردان و پژوهشگر مستند "بوی فروردین" با بیان اینکه این فیلم از جمله مستندهای استنادی است، گفت: مستندهای تصویری از دوره صفوی تا قاجار با کیفیت مناسب استفاده شده که شامل تصویرسازی، عکس و در نهایت فیلم است. در مواردی نیز تشابه برخی از اتفاقات تاریخی و یا ابنیه می‌توانست در مسیر تصویری کردن متون فیلمنامه کمک کند که برخی از آنها در طول 10 سال تحقیق جهت نگارش مقاله به صورت آماتوری تصویربرداری شده و در زمان تدوین، این فیلم ها که کم کم هویت تاریخی پیدا کرده بود حال و هوای خاصی به مستند داد. همچنین سکانس های دیگر طی پروسه ای یک ساله به صورت هوایی تهیه و در طول این مدت سکانس های عمومی و مصاحبه ها نیز تصویربرداری شد.

عدیلی افزود: در بخش‌هایی از فیلمنامه به دلیل نبود مستندات تصویری سندسازی از روی تحقیقات میدانی، کتابخانه‌ای و تحلیلی استنتاجی به صورت دیجیتال و با کمک نرم‌افزارهای سه بعدی آغاز شد که بیشتر مربوط به تحلیل کاخ تخریب شده آیینه‌خانه است. این تصاویر به صورت انیمیشن برای اولین بار در این مستند به تصویر در آمده است.

وی با اشاره به موسیقی‌های انتخاب شده در این مستند گفت: در این فیلم همان‌گونه که برای هر سکانس تصویری وجود دارد، موسیقی و افکت هم مورد توجه قرار گرفته است. ازاین‌رو سعی شده موسیقی‌های انتخابی به موسیقی فولکلور و بومی اصفهان نزدیک باشد و همخوانی موسیقی‌های انتخابی در کنار هم از نظر ردیف و دستگاه موسیقی در نظر گرفته شده است. در برخی موارد نیز مانند زمان تخریب کاخ آیینه‌خانه شعر و موسیقی مناسب ساخته و ضبط شد. موسیقی‌های انتخابی این فیلم از آثار جلیل شهناز، حسن کسایی، جلال تاج اصفهانی، احمد عبادی، جواد معروفی، ژیوان گاسپاریان، فرهاد فخرالدینی، علی‌اصغر بهاری، محمود اناری، فضل الله توکل و...... است.

کارگردان "بوی فروردین" تصریح کرد: گویندگی این مستند 70 دقیقه‌ای را آقای جمشید عدیلی از صداپیشگان قدیمی انجام داده‌اند و کارشناسان این مستند که با آنها در فیلم مصاحبه شده است عبدالله جبل عاملی، جمشید مظاهری، مهدی کیوان، محمدتقی سعیدی، علی ظریفی، محمدعلی کاروانپور، علی شجاعی و مرحوم عباسعلی پورصفا و ... هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha