• سه‌شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 96032313189
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

موسی دیگر آشفته نیست...

موسی دیگر آشفته نیست...

ایسنا/هرمزگان ‌موسی آشفته هنرمند تئاتر هرمزگان که چند سال قبل به دلیل سکته مغزی بخشی از بدنش از کار افتاده بود، به دلیل افت فشارخون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بستری شد و سرانجام در سن 46 سالگی پس از تحمل درد و رنج درگذشت.

‌به گزارش ایسنا، ‌آشفته فعالیت هنری خود را از سال ۶۱ با بازی در نمایش "دینگومارو" به کارگردانی مرحوم ابراهیم زارعی آغاز کرد و در ادامه با حضور در نمایش‌های دقیانوس، برویم شهر خدا، ماه‌بانو، میثم تمار، معراج، معشوقه من خواب است، قاسم و... خود را به‌عنوان بازیگر طراز اول در تئاتر هرمزگان تثبیت کرد.

عضویت در گروه تئاتر ابوذر بندرعباس، بازی در نمایش‌های قاسم، زینب، بی چه، ابوذر، سوی شهادت، از خاک تا افلاک و همچنین بازی در سریال کوچه پیرمردها، مسافر سحر و بازی در فیلم‌های سینمایی امام علی (ع)، تنهاترین سردار و سرزمین جنوبی من و تله‌فیلم و مستند داستانی محله دوستی، چکچکو و چهاردهمی،بازیگری در رادیو مرکز خلیج‌فارس و شرکت در چندین دوره جشنواره تئاتر استانی و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و کسب مقام‌های مختلف بازیگری از جمله دیگر سوابق هنری موسی آشفته است.

موسی آشفته متولد ۱۳۵۰ بندرعباس بود، وی که از هنرمندان برجسته تئاتر به‌ویژه تعزیه هرمزگان بود در سال‌های اخیر به دلیل بیماری و کسالت نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند و در سن ۴۶ سالگی به دلیل سکته مغزی درگذشت.

در همین رابطه صحبت‌های مسئولین حوزه فرهنگ و هنر هرمزگان و نزدیکان آن مرحوم که بخشی از فعالیت‌ها و خاطرات مرحوم موسی آشفته را بازگو می‌کنند را در ادامه می‌خوانید.

آشفته در هنر دینی هرمزگان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: موسی آشفته از چهره‌های هنرنمایشی به‌خصوص در هنر دینی شایسته تقدیر است و بی حاشیه و ادعا در راستای اهداف ترجیحاً دینی به فعالیت می‌پرداخت.

سعید موحدی ادامه داد: مرحوم موسی آشفته با نمایش‌هایی که در آن ایفای نقش می‌کرد چهره خوبی را از خود به نمایش گذاشت و احساس من این است که وی استعداد خاصی را برای نمایش داشت.

وی بیان کرد: آثاری را که آشفته با گروه ابوذر بندرعباس به نمایش گذاشت، کارهای ماندگاری بودند و در هنر دینی هرمزگان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود.

موحدی افزود: آشفته در عرصه هنر دینی و به‌خصوص تعزیه جایگاه ویژه‌ای را داشت و نبودش فقدان مشخصی را برای این هنرنمایشی دارد، زیرا به نحوه آوازه‌های تعزیه تسلط داشت و فرصت کافی برای استفاده جوانان از داشته‌های وی محقق نشد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اظهار کرد: آن مرحوم همچنین در فیلم و نمایش‌های تلویزیونی مختلف از چهره‌هایی بود که معرف وضعیت بدنی خاص از بندرعباس بود و نبودش این بعد ماجرا را زیاد دستخوش تغییرات می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: موسی آشفته خیلی زود ما را ترک کرد زیرا از لحاظ سنی آن‌چنان مسن نبود، ولی به دلایل شرایط معیشتی که بسیاری از هنرمندان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بسیار آسیب دید و منجر به این خسران به جامعه هنری هرمزگان شد.

هنرمندان حق بزرگی بر گردن جامعه دارند

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، ‌تصریح کرد: موسی آشفته یک هنرمند به‌تمام‌معنا بود، سالیان سال با وی دوستی داشتم و به اتفاق هم در نمایش‌های مختلفی ایفای نقش کردیم.

حسین کریمی افزود: آن مرحوم اخلاق بسیار بی‌نظیری داشت و الگوی همه ما بود و فردی که بود مشوق ما در برنامه‌های مذهبی بود و نخبه و بسیار دوست‌داشتنی بود.

وی ادامه داد: مرحوم آشفته سالیان سال به‌عنوان مداح فعالیت می‌کرد و به‌عنوان تعزیه‌خوان ایفای نقش می‌کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان تصریح کرد: در یکی از نمایش‌ها که با آن مرحوم هم‌بازی بودیم، رودررو با هم‌بازی می‌کردیم و زنجیری را می‌چرخاند و من باید آن زنجیر را می‌گرفتم، وی به دلیل آنکه قدرتمند بود با سرعت این زنجیر را می‌چرخاند و زنجیر به دست من برخورد و اثر آن به یادگار همیشه بر دست من مانده است.

وی تأکید کرد: نبود وی تأثیر بسیار زیادی در هنر نمایش هرمزگان دارد، مرحوم آشفته یک هنرمند توانمند بود و در دوران نوجوانی قرآن را بی‌نظیر تلاوت می‌کرد که جای آن مرحوم را در جامعه هنری هیچ‌کس پر نمی‌کند.

کریمی بیان کرد: بسیاری از مسئولین در حرف می‌گویند ما در کنار هنرمندان هستیم ولی وقتی مشکلی پیش می‌آید برخی از مسئولین بیشتر در روند کار سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی عنوان کرد: مسئولین ما باید دلسوزتر از این‌ها باشند و برای هنرمندانی که صادقانه برای شهر و دیار خود زحمت می‌کشند، بیشتر دلسوزی کنند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان در پایان گفت: برای هنرمندی که سالیان سال برای این مرزوبوم زحمت‌ کشیده است، در خصوص کوچک‌ترین کارهایی که می‌توانند برای وی انجام دهند را دریغ نکنند زیرا هنرمندان حق بزرگی را بر گردن جامعه دارند.

متولیان فرهنگ و هنر هرمزگان ‌ آن‌طور که بایدوشاید نتوانستند مشکلات آشفته را حل کنند

یک کارگردان نمایشی هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: موسی آشفته هیچ‌وقت در هیچ شرایطی با کسی بحث نمی‌کرد و بسیار متواضع بود و در سخت‌ترین شرایط نیز سکوت می‌کرد و از کودکی به یاد ندارم که هیچ‌وقت با هم بحث کرده باشیم، وی بسیار وقت‌شناس بود و رفتنش از این دنیا واقعاً زودهنگام بود.

یاسین بهرامی افزود: بالغ‌بر 2 سال بود که مرحوم آشفته سکته کرده بود و بعدازآن به‌درستی نه می‌توانست راه برود و نه صحبت کند، روزهای اولی که سکته کرده بود با توجه به وضع مالی خانواده وی توان پرداخت هزینه‌های فیزیوتراپی را نداشتند و با رایزنی‌ها با سازمان‌های حمایتی هم نتوانستند هزینه‌های آن را تأمین کنند.

وی ادامه داد: در منطقه‌ای که خانواده وی ساکن هستند اکثریت جامعه وضعیت معیشتی خوبی ندارند و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز پیگیر امور وی بودند ولی آن‌طور که بایدوشاید نتوانستند مشکلات این هنرمند را حل کنند.

بهرامی اظهار کرد: در ابتدا موسی آشفته بیمه هنرمندان هم نبود ولی بعد از سکته تحت پوشش بیمه قرار گرفت ولی بازهم هزینه‌های درمانی نیاز به مقداری درآمد مالی بود که باکار کردن دیگر اعضای خانواده بخشی از هزینه‌های خورد و خوراک خانواده تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: هنرمندان نیز گل‌ریزان‌های کوچکی را میان خود برگزار کردند ولی آن کمک‌های مالی نیز کمک خاصی به شمار نمی‌رفت و فقط خرج مسائل و مشکلات اساسی زندگی این هنرمند می‌شد.

این کارگردان نمایش هرمزگان افزود: موسی صدای فوق‌العاده‌ای داشت و قاری قرآن، شبیه‌خوان و گوینده رادیو بود و صدای بسیار خوبی داشت، به‌طوری‌که در سال‌های اولی که با هم وارد رادیو شدیم در آن سال نمره الف رادیویی کشوری را اخذ کردیم.

وی خاطرنشان کرد: اولین باری که به تماشای بازی آقای آشفته رفتم حالت چهره‌ای خاصی داشت که باعث شد من ‌نیز به سمت تئاتر کشیده شوم.

بهرامی تأکید کرد: واقعاً بخش هنری هرمزگان از لحاظ مالی بسیار ضعیف هستند، این هنرمندان از تمام زندگی خود در راه هنر می‌گذرند و توقع زیادی هم ندارند، افراد دیگری نیز با وضعیت گذشته موسی آشفته را هم‌اکنون هم متأسفانه دارا هستیم.

وی افزود: آقای زبیدی از هنرمندانی است که در حال حاضر مدام باید تحت دیالیز قرار بگیرد و نیاز به همراهی و کمک مسئولین دارد و موسی کمالی و چندی تن از هنرمندان دیگر استان نیز با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند که نیاز به حمایت و رسیدگی دارند.

این کارگردان نمایش هرمزگان با بیان اینکه هنرمندان به‌خصوص در بخش تئاتر بسیار مظلوم واقع‌شده‌اند، عنوان کرد: توقع ندارم مسئولین هر روز به هنرمندان سرکشی داشته باشند ولی اینکه هر 2 یا 3 ماه به هنرمندان سر زده شود و از نزدیک به رفع مشکلات آن‌ها اقدام شود، می‌تواند به تغییر شرایط حال کمک کند.

وی در پایان گفت: می‌توان با تشکیل یک تیم از هنرمندان حمایت صورت گیرد، در میان هنرمندان افرادی هستند که می‌توانستند بهترین شغل و مزایا را داشته باشند ولی به دلیل عشق به هنر راه هنری خود را با جان و دل پیگیری می‌کنند.

گزارش از محمد ذاکری نژاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha