• شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 97020100379
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

میناب؛ مقصدی جذاب برای پرنده نگران اروپایی+فیلم

میناب؛ مقصدی جذاب برای پرنده نگران اروپایی+فیلم

ایسنا/هرمزگان ‌بدلیل تنوع گونه‌های مختلف پرندگان در میناب این منطقه در جنوب کشور دارای جذابیت‌های خاصی برای پرنده نگران دنیا دارد.

‌به گزارش ایسنا، ‌این شهرستان در روزهای اخیر میزبان پرنده نگران هلندی و آلمانی بود، گردشگرانی که نگاهشان فقط به آسمان بود و آن را فقط برای دیدن پرندگان نظاره می کردند.

جهت مشاهده پرندگان جنوب کشور به میناب سفر کرده ایم

شهرزاد فتاحی راهنمای این تیم گردشگری در گفت وگو با ایسنا، یکی از مقصدهای از پیش تعیین شده این تیم اروپایی را میناب نام برد و عنوان کرد: گروه توریستی گردشگری که از کشورهای هلند و آلمان به ایران سفر کرده‌اند؛ برای پرنده‌نگری از قبل یکی از مقاصد خود را میناب معرفی می‌کردند. با توجه به تنوع زیستگاه‌ها و گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر در جنوب ایران و نیز حضور دارکوب بلوچی در میناب، استان هرمزگان یکی از مکان‌های مهم برای مشاهده پرندگان محسوب می‌شود.

راهنمای پرنده نگری و دوست دار محیط زیست، افزود: این برنامه از سمنان آغاز و بعد از شمال ایران و گذشتن از کویر مرکزی به جنوب کشور و شهرستان میناب سفر کردیم.

وی، پرنده نگری را یکی از پر طرفدار ترین شاخه های اکوتوریسم در جهان خواند و از آن به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع گردشگری با هدف خاص همراه با طبیعت نام برد.

فتاحی، با اشاره به اینکه امروزه در دنیا پرنده‌نگرها و باشگاه‌های پرنده نگری بسیاری وجود دارد، افزود: پرنده‌نگری از زیرشاخه‌های مهم اکوتوریسم است که افراد علاقمند به آن با داشتن یک دوربین چشمی و یک کتاب راهنما می‌توانند از این فعالیت با تماشای پرندگان در طبیعت ‌لذت ببرند.

این فعال محیط زیست، بخشی از عوامل توسعه پرنده‌نگری در کشورهای اروپایی و آمریکایی را نهادینه شدن فرهنگ طبیعت در این کشورها نام برد و اظهار کرد: آنها از دوران کودکی فرد را با طبیعت و زیبایی و جاذبه‌های آن آشنا می‌کنند، اما هنوز این شاخه در کشور ما  بسیار جدید است و نیازمند توجه بیشتری به این صنعت نوپا و پردرآمد است.

می توان گونه های جدید پرنگان را در ایران کشف کرد

سرپرست گروه پرنده نگر اروپایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون به کشورهای زیادی جهت رکورد پرندگان مسافرت کرده است، عنوان کرد: کشور ایران به دلیل وسعت و زیستگاه‌های مختلف و حضور پرندگان مهاجر، مکان مناسبی برای رکورد پرندگان ابه شمار می‌رود و حتی می‌تواند گونه‌ها یا زیرگونه‌های جدیدی را در این زیستگاه‌ها کشف کرد.

Jos van Oostveen ضمن ابراز علاقه به بازدید مکان های جدید جهت مشاهده پرندگان، گفت: در این برنامه دو هفته‌ای که در ایران حضور داشتند در مجموع موفق شدند 250 گونه از پرندگان ایران را مشاهده کنند که 30 گونه رکورد جدید برای خودشان محسوب می شود.

مدیر باشگاه پرنده نگری هلند با بیان اینکه این اولین سفر وی و همراهانش به ایران بود و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند، اظهار کرد: در آینده نیز قصد دارند برای دیدن مکان های دیگری از ایران به این کشور سفر کنند.

وی‌ خاطرنشان کرد: یکی از اعضای گروه موفق به رکورد 80 پرنده جدید در لیست پرنده نگری خود شده که در نوع خود بی نظیر است.

یک پرنده‌نگر باید اطلاعات دقیقی درخصوص زمان و مکان پرواز پرنده، نوع، رفتار و حتی جثه پرنده داشته باشد تا بتواند علاوه بر رصد پرنده تصویری شاخص را از او ثبت کند، چراکه پرنده‌نگرها در واقع طبیعت‌گردانی هستند که در جستجوی زیبایی طبیعت و پرندگان هستند.

ایران تنها کشوری در دنیاست که از سه ناحیه زیست جغرافیایی کلان در دنیا تاثیر پذیرفته است

یک عکاس طبیعت مینابی که بخشی از فعالیت حرفه‌ای خود را بر پرنده‌نگری و عکاسی از پرندگان متمرکز کرده است در گفت‌وگو با ایسنا، پرنده‌نگری را یکی از محبوب‌ترین شاخه‌های طبیعت‌گردی عنوان کرد و افزود: در بررسی‌های انجام شده عموما پرنده‌نگری و گردشگری توسط اقشار تحصیل‌کرده مورد توجه قرار گرفته است و این امر جذابیت این شاخه را با رشته‌هایی دیگر متمایز کرده است.

آرش زمانی، پرنده‌نگری را مولد حس کنجکاوی در افراد دانست و گفت: رفتار برخی پرندگان به قدری جالب و جذاب است که افراد را به تکاپو می‌اندازد تا به دنبال رفع یک پرسش و کنجکاوی در این زمینه ترغیب و تشویق و بر ادامه کار ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه کوچ و مهاجرت در برخی گونه ها جزئی از زندگی آنها محسوب می‌شود که این خود یک جاذبه به شمار می‌رود، تاکید کرد: پرنده‌نگری صرفا بازدید و مشاهده طبیعت بکر و دیدن پرندگان نیست، بلکه روح جدیدی در فرد می‌دمد. احساسی جدید از مشاهده گونه‌ای خاص، استتار در طبیعت و پوشیدن لباس پرنده‌نگری در فرد ایجاد شده و تجربه‌ای بی‌نهایت دوست داشتنی به همراه دارد که خود یکی از عوامل علاقمندی افراد به این شاخه است.

این فعال محیط زیست، گفت: صرف شرکت در برنامه‌ای که در آن به تماشای پرندگان می‌پردازید به این معنی نیست که یک برنامه پرنده‌نگری واقعی رقم خورده است بلکه پرنده‌نگری جدای از اینکه تجربه هم‌زیستی با این گونه‌ها را در افراد ایجاد می‌کند، درک عمیقی از طبیعت و زندگی دیگر زیستمندان این کره خاکی را نیز به نمایش می‌گذارد.

زمانی، تاکید کرد: در زمان رصد یک پرنده باید به عواملی چون صدا، رفتار، شکل ظاهری، نوع پرواز، رنگ بال و ... توجه داشته و آنرا در ذهن حک کنیم که چه گونه‌ای است و اگر بتوانیم عکسی را ثبت کنیم پرنده‌نگری موفقیت‌آمیزی را تجربه کرده‌ایم.

وی با اشاره به ویژگی خاص طبیعت ایران، گفت: ایران تنها کشوری در دنیاست که از سه ناحیه زیست جغرافیایی کلان در دنیا تاثیر پذیرفته است؛ پرندگان جنوب‌شرق کشور به مانند پرندگان هندوستان و پاکستان هستند، پرندگان جنوب‌غرب شبیه به پرندگان آفریقا و پرندگان شمال کشور شبیه به پرندگان اروپا هستند، قله و کوه‌های ما برای توریست‌های کشورهای هلند و کویت که فاقد کوه بلند هستند جاذبه محسوب می‌شود و با دیدن این حجم شگفتی حیرت‌زده می‌شوند، از سویی تالاب‌ها و سواحل، ایران را به کشوری خاص تبدیل کرده‌اند و باعث شده‌اند که هر پرنده‌نگری در هر فصلی از سال بتواند در ایران بهترین تجربه پرنده‌نگری خود را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در دنیا دولت‌ها از طریق پرنده‌نگری به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد و نه تنها مردم شهرنشین بلکه جامعه محلی آنها در بسیاری از روستاها از پرنده‌نگری درآمد کسب می‌کنند، اما در ایران تاثیر پرنده‌نگری بر اقتصاد بسیار ناچیز است و این امر ریشه در عدم آگاهی، عدم فرهنگ‌سازی و عدم بسترسازی درست برای استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ما دارد که در نتیجه می‌تواند موجب عدم انتفاع جوامع محلی شود.

گزارش از عین اله چملی نژاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha