• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 97022514152
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

ضرورت مصرف بهینه آب در شرایط کم‌آبی موجود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه چهارمحال و بختیاری گفت: باید همگان در کم‌آبی موجود با مصرف بهینه در استفاده از منابع آب کوشا باشند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام «سیدمحمد احمدی» در نشست هم‌اندیشی با موضوعیت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب با کارکنان شرکت آب منطقه‌ای و جهاد دانشگاهی چهار محال بختیاری، اظهار کرد: برنامه‌ای منسجم برای فرهنگسازی و اطلاع رسانی در زمینه کم‌آبی در حوزه علمیه مورد نیاز است.

وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت حفاظت از منابع آب، گفت: ارزش آب در حیات می‌تواند به‌عنوان یک موضوع پژوهشی ارائه و انجام شود و لازم است همگان در کم‌آبی موجود با مصرف بهینه در استفاده از منابع آب کوشا باشند.

احمدی با اشاره به این‌که هم‌اکنون موضوع آب بسیار مهم است و آب عنصری گرانبها و مایه حیات است، تصریح کرد: در احادیث نیز به اهمیت استفاده از آب به‌عنوان یک نعمت توجه شده است.

مدیر دفتر حفاظت منابع و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب‌ منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز با بیان این‌که وضعیت منابع آب در چند سال گذشته در استان مطلوب نبوده است، تصریح کرد: طی 10 سال گذشته میزان حجم مخزن سفره‌های آب زیرزمینی در دشت شهرکرد 193 میلیون متر مکعب کاهش داشته است که بیشترین میزان کاهش در سطح دشت‌های استان است.

«محمدعلی ناصری» افزود: استفاده از کشت گلخانه‌ای به‌علت مصرف آب کمتر و بازدهی بیشتر، جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و نصب کنتور هوشمند برای چاه به‌منظور افزایش راندمان بهره‌وری از منابع آب را از راهکارهایی برشمرد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی در خصوص تشکیل کارگروه سازگاری با خشکسالی در کشور خاطرنشان کرد: این کارگروه در همه استان‌های کشور تشکیل شده که مسائل مربوط با خشکسالی را بررسی و برنامه عملیاتی ارائه می‌دهد.

ناصری اجرای سیستم آبیاری تحت فشار همانند تیپ را مناسب دانست و گفت: این آبیاری راندمان بالاتری دارد و در صرفه‌جویی آب نقش اساسی ایفا می‌کند.

وی با بیان این‌که لازم است کشاورزان آگاهی کافی نسبت به شرایط موجود را داشته باشند، تصریح کرد: کشت‌ برنج در استان ممنوع شده است و کشت‌های با نیاز آب بالا نیز محدود شدند.

«سیدغلامرضا رضوی»، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان نیز اظهار کرد: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب و داناب نیز از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان به جهاد دانشگاهی واگذار شده است و جهاد دانشگاهی قرار است به اقشار مختلف اعم از دانش‌آموزان، دانشگاهیان، کشاورزان و... اطلاع‌رسانی کند.

دبیر اجرایی پروژه اطلاع‌رسانی طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد تسهیل‌گر است که حول محور اطلاع‌رسانی برای سازگاری با کم‌آبی در شرایط اقلیمی جدید نشست‌هایی را انجام خواهد داد و مهم‌ترین وظیفه ما در این مأموریت، فرهنگ‌سازی برای سازگاری با کم‌آبی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha