• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 97032913833
  • منبع : نمایندگی یزد

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

واردات سالانه یک میلیارد مترمکعب آب مجازی به یزد

واردات سالانه یک میلیارد مترمکعب آب مجازی به یزد

ایسنا/یزد رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به معضل کم‌آبی و تاثیرات آن به ویژه در بخش کشاورزی، گفت: علاوه بر برنامه‌ریزی برای کاهش آب مصرفی بخش کشاورزی استان به نصف میزان کنونی، سالانه قریب یک میلیارد مترمکعب آب مجازی در قالب نهاده‌های بخش دام و طیور به استان وارد می‌شود.

«سید جمال سجادی‌پور» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، عمده سیاست‌ها و راهبردهای این سازمان با توجه به وضعیت بحران کم آبی در استان را شامل اصلاح الگوی کشت بهینه و دارای مزیت، توسعه کشت در محیط‌های کنترل شده گلخانه‌ای با انتقال آنها از فضای باز، افزایش بهره‌وری آب با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و عملیات‌های آبی و خاکی برشمرد.

وی افزود: از دیگر راهبردهای جهادکشاورزی استان توسعه تولیدات دام و طیور با هدف استفاده حداکثری از آب‌های مجازی و همچنین گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور افزایش جذب مواد خام و کاهش ضایعات بخش کشاورزی است.

سجادی‌پور سطح زیرکشت محصولات کشاورزی استان را 117 هزار هکتار ذکر کرد و گفت: در سال گذشته حدود 12 هکتار از اراضی زیرکشت محصولات پرآبخواه استان حذف و به جای آن بیش از 21 هزار هکتار اراضی کشاورزی محصولات کم‌آبخواه از جمله گیاهان دارویی، زعفران، گل محمدی، زرشک، عناب، پسته، زیتون، زیره، ارزن و کتیرا جایگزین شده است.

وی مساحت اراضی گلخانه‌ای تحت پوشش جهادکشاورزی استان در سال گذشته را یک‌هزار و 550 هکتار اعلام کرد و گفت: از این سطح زیرکشت، 446 هزار و 800 تن محصولات گلخانه‌ای از جمله خیار سبز، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، کاهو، کرفس، لوبیا سبز، آلوئه‌ورا و بعضی از گیاهان دارویی برداشت شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان در مورد فعالیت‌های صورت گرفته در بخش توسعه صنعت دام و طیور استان به عنوان یکی دیگر از سیاست‌های این سازمان با تکیه بر استفاده از آب‌های مجازی، تصریح کرد: این بخش با واردات سالانه قریب یک میلیارد مترمکعب آب مجازی در قالب نهاده‌ها، ۳۴۰ هزار تن محصول دامی تولید می‌کند.

به گفته وی، این اقدامات منجر به تولید مازاد محصولاتی مانند شیر، تخم‌مرغ و گوشت‌مرغ نسبت به جمعیت استان شده و این در حالی است که استان در زمینه‌ی پرورش دام های سنگین گوشتی و شیری و سایر ماکیان نیز نسبت به سال‌های قبل رشد خوبی داشته است.

سجادی‌پور با تاکید بر نقش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در ایجاد ارزش افزوده محصولات تولیدی و عرضه خارج از فصل محصولات به ویژه در سال‌های اخیر، گفت: خوشبختانه در پنج سال گذشته شاهد بهره‌برداری از ۲۷۹ واحد تولیدی در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی استان بوده‌ایم که ظرفیت این صنعت در استان را از ۳۹۵ هزار تن به ۷۸۰ هزار تن افزایش داده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت موضوع آب در بخش کشاورزی و شرایط کم‌آبی استان و کشور در سال‌های اخیر، اظهار کرد: با توجه به نیاز استان به این میزان کشاورزی علی‌رغم وضعیت بحرانی خشکسالی‌ها، جهادکشاورزی استان یزد در راستای مصرف بهینه آب در این صنعت حیاتی، استفاده از کشت‌های کم‌آبخواه و بهره‌گیری از منابع آب‌شور و غیرقابل شرب را در دستور کار خود قرار داده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در این راستا، میزان آب مصرفی بخش کشاورزی استان از ۱.۵ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۸۳ به کمتر از یک میلیارد در سال ۹۵ و ۹۱۲ میلیون مترمکعب در حال حاضر رسیده که امیدواریم این میزان را تا سال ۱۴۰۰ به ۵۶۰ میلیون مترمکعب نیز کاهش دهیم.

وی یکی دیگر از اقدامات جهادکشاورزی در مورد مصرف بهینه آب کشاورزی را توسعه سیستم‌های آبیاری نوین ذکر کرد و با بیان این که تاکنون بیش از  ۲۰ درصد از اراضی استان تحت پوشش آبیاری‌های نوین قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: تاکنون 22 هزار و 500 هکتار از اراضی قابل کشت استان تحت پوشش سامانه‌های نوین آبیاری قرار گرفته‌اند که از این میزان، سه هزار  هکتار در سال گذشته انجام شده است.

سجادی‌پور در ادامه پرداخت اعتبارات بلاعوض و تسهیلات بانکی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترویجی، توسعه گلخانه‌ها و کشت‌های کم‌آبخواه، ساخت استخرهای تنظیمی آب کشاورزی، انتقال آب با لوله و پوشش کانال‌های خاکی و کشت نشایی محصولات کشاورزی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این رابطه برشمرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان در پایان نیز از روند رو به رشد معضل تغییر کاربری اراضی کشاورزی به دللی مشکلات کمبود آب و عدم امکان زیر کشت بردن این سطوح خبر داد و گفت: البته خوشبختانه با اقداماتی مانند برپایی گشت‌های حفاظت از اراضی و اعمال قوانین مربوطه در این بخش و همچنین جایگزینی کشت‌های کم‌ابخواه تاحدودی مشکل مذکور در استان کنترل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha