• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 97040603115
  • منبع : نمایندگی کرمان

40 هزار اتباع افغانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

40 هزار اتباع افغانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

ایسنا/کرمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه هم اکنون 40 هزار نفر از اتباع افغانی تحت پوشش و دارای پرونده بهداشتی هستند، خاطرنشان کرد: با همکاری شرکای اجرایی موفق به ساخت یک مرکز تسهیلات زایمانی و مرکز خدمات جامع سلامت برای اتباع شدیم.

به گزارش ایسنا، علی اسماعیلی ندیمی عصر دیروز پنجم تیر ماه در حاشیه بازدید سفرا و هیأت دیپلماتیک حامی پناهندگان و آژانس‌های سازمان ملل متحد در ایران از مرکز خدمات جامع سلامت پیامبر اعظم(ص) شماره دو ویژه اتباع رفسنجان اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایف نظام سلامت هر کشور مقابله و برخورد با بیماریها با توجه به شرایط منطقه‌ای و جغرافیایی است و کشور ما نیز با توجه به شرایط منطقه ای و آب و هوایی متنوع مهاجرپذیر بوده و شرایط ویژه‌ای دارد.

وی بیان کرد: دست یافتن به بالاترین سطح سلامت جزئی از اهداف تمام دولتها محسوب می‌شود و سلامت به عنوان ارزش فردی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق و نیازهای بشری به حساب می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه رفسنجان با مساحت حدود 16 هزار کیلومترمربع در مسیر ارتباطی استان‌های کرمان، یزد، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان واقع شده است، یادآور شد: تحت پوشش این دانشگاه در سال گذشته حدود 350 هزار نفر است.

اسماعیلی ندیمی در ادامه عنوان کرد: با تعامل اداره کل مهاجرین استان و کمیساریای عالی پناهندگان و مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت موفق به ساماندهی مهاجران افغان در شهرستان رفسنجان شدیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون 40 هزار نفر از اتباع افغانستانی تحت پوشش و دارای پرونده بهداشتی می باشند، خاطرنشان کرد: با همکاری شرکای اجرایی موفق به ساخت یک مرکز تسهیلات زایمانی و مرکز خدمات جامع سلامت برای اتباع شدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان عنوان کرد: هم اکنون دو مرکز در خارج از مهمانشهر و یک مرکز در داخل مهمانشهر با 20 نفر نیروی شاغل به ارائه خدمت به مهاجرین مشغول هستند.

وی تصریح کرد: بیش از 60 هزار نفر جمعیت افغانستانی مجاز و غیرمجاز در شهرستان رفسنجان ساکن هستند که بسیاری از این افراد در باغات پسته و کوره‌های آجرپزی مشغول به کار هستند و خدمات بهداشتی همانند افراد ایرانی به این افراد ارائه می‌شود.

اسماعیلی ندیمی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور است که بیشترین اتباع خارجی تحت پوشش را به خود اختصاص داده است زیرا شرایط محیط کار مناسب بدلیل وجود باغات پسته جاذبه زیادی را برای ورود اتباع دارای مجوز و اتباع غیرمجاز به شهرستان رفسنجان فراهم کرده است.

این مقام مسئول در ادامه به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع اشاره و خاطرنشان کرد: اقدامات بهداشتی، ارائه خدمات بهداشتی درمانی اولیه از جمله مراقبت مادران باردار، نوزادان و کودکان، سالمندان، مکمل‌های دارویی و... برای اتباع همانند ایرانیان انجام می‌شود و در چند سال گذشته مرگ مادر باردار افغانستانی نداشتیم.

اسماعیلی ندیمی با بیان اینکه کلیه خدمات بهداشتی به صورت رایگان است، عنوان کرد: دومین اقدام مهم پوشش واکسیناسیون بر اساس استانداردهای ملی کشور ایران و جهان و مقابله با هر گونه طغیان بیماری در جمعیت پناهندگان، نظارت بر وضعیت بهداشت فردی و بهداشت محیط مهاجران و پناهندگان و آموزش بهداشت است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان به چالش‌های در این زمینه اشاره و بیان کرد: مهاجرت و رفت و آمدهای مهاجران موجب بالارفتن میزان بروز بیماری‌های واگیردار می‌شود به طوری که سال گذشته حدود 100 درصد بیماران مبتلا به مالاریا و 30 درصد بیماران مبتلا به سل در اتباع افغانستانی وجود داشته است که این امر مشکلات جدی در کنترل اپیدمی بیماری‌های واگیر ایجاد کرده است.

اسماعیلی ندیمی اظهار کرد: نداشتن بیمه اتباع غیرمجاز و در نتیجه عدم مراجعه به مرکز تسهیلات زایمانی و یا زایشگاه و همچنین با توجه به فرهنگ و اعتقادات خاص تعداد قابل توجهی از زایمان‌ها در منزل صورت می‌گیرد از دیگر چالش‌ها در بحث اتباع است.

وی در پایان گفت: با توجه به افزایش قیمت داروها و رشد جمعیت افغانستانی تخصیص اعتبارات بیشتر جهت خرید مکمل‌ها و وسایل پیشگیری از بارداری، تخصیص اعتبار برای احداث مرکز تسهیلات زایمانی در مجاورت زایشگاه از جمله خواسته‌های ما در این زمینه‌ها است.

1765 افغانستانی در رفسنجان تحت پوشش بیمه سلامت

به گزارش ایسنا، رئیس بیمه سلامت شهرستان رفسنجان نیز در حاشیه بازدید سفرای کشورهای حامی پناهندگان از دفتر پیشخوان شهید رجایی رفسنجان و روند صدور دفترچه بیمه اتباع اظهار کرد: در بحث صدور بیمه نامه اتباع، قراردادی را سازمان بیمه سلامت، وزارت کشور، اداره کل اتباع و کمیساریا منعقد کردند و حدود سه سال است که اتباعی که در لیست آمایش هستند تحت پوشش دفترچه بیمه سلامت همگانی قرار می گیرند.

محسن بیجامی افزود: در سال جاری 1765 نفر از اتباع افغانستانی در رفسنجان تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گرفتند و تعهد سازمان بیمه سلامت در خصوص اتباع مشابه تعهدی است که برای ایرانیان و حتی کارمندان دولت است و فرانشیزی که اتباع در مراکز دولتی پرداخت می‌کنند مشابه پرداختی ایرانیان است.

رئیس بیمه سلامت شهرستان رفسنجان بیان داشت: این دفتر پیشخوان نیز هم به ایرانی‌ها و هم به اتباع خدمات می‌دهد و هیچ تفاوتی در محل سرویس تعویض دفاتر وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، هیأت دپیلماتیک 23 نفره از 9 کشور انگلیس، فرانسه، آلمان، استرالیا، جمهوری چک، مجارستان، اندونزی، فنلاند و لهستان عصر امروز از مرکز خدمات جامع سلامت پیامبر اعظم(ص) شماره دو ویژه اتباع و مهمانشهر رفسنجان بازدید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha