• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 97062713744
  • منبع : نمایندگی قزوین

فعال و پژوهشگر حوزه موسیقی:

هر کسی شایستگی ورود به سِلک ذاکری اهل‌بیت را ندارد

هر کسی شایستگی ورود به سِلک ذاکری اهل‌بیت را ندارد

ایسنا/قزوین فعال و پژوهشگر حوزه موسیقی در حوزه مذهب گفت: هر فردی با هر نوع خصایص اخلاقی، شایستگی ورود به سِلک ذاکری اهل‌بیت را ندارد چراکه نوحه‌خوانی آداب اخلاقی دارد و ذاکر اهل‌بیت نمی‌تواند صدایی پرطمطراقِ خاص خودنمائی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، برپایی آیین‌های مذهبی، مجالس مداحی و نوحه‌خوانی در رسای اهل‌بیت پیامبر اسلام (ص) بی‌شک یکی از جلوه‌های روشن محبت و پیوند مردم ایران اسلامی است و ازآنجاکه مداحی و اشعار به‌کاررفته در آن در صورت داشتن محتوای عالی و شیوایی ادبی به‌عنوان یک هنر مذهبی در فرهنگ شیعه با برانگیختن عشق‌ها و احساس‌ها، دل‌ها را متوجه اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌کند لذا دارای جایگاه والایی است که با فراوانی مخاطبان خود می‌تواند بسیار تأثیرگذار و فرهنگ‌ساز باشد.

استحکام پایه‌های اعتقادات دینی و باورهای مردم و پیوند قوی و عمیق معنوی و عاطفی شیعیان با خاندان عصمت و طهارت را می‌توان از دست‌آوردهای مداحی‌های تأثیرگذار برشمرد. در این میان مداحان و سینه‌سوختگان قدیمی با سوز دلی عجیب در میان اقشار مختلف مردم جایگاه ویژه‌ای دارند که باید سبک مداحی آن‌ها در میان مداحان تازه‌کار امروزی باید موردتوجه قرار می‌گیرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی نیز در مقاطع مختلف تاریخی همواره بیانات و رهنمودهایی پیرامون هنر شعر و مداحی داشته‌اند.

برای تأمل و تحلیل شرایط پیش روی ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا از منظر موسیقایی با «سعید افزونتر» از پژوهشگران قزوینی و تحصیل‌کردگان حوزه موسیقی‌شناسی و انسان‌شناسی با گرایش موسیقی که درعین‌حال تمرکز پژوهشی خود را بر استفاده از موسیقی در حوزه مذهب قرار داده است، به گفت‌وگو نشستیم.

افزونتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در رویکردی انسان‌شناختی، آئین‌های مذهبی نمادی از تفکرات دینی در صحنه جامعه است که در جامعه به نمایش گذاشته می‌شود و در این میان آئین‌های محرم یادآور تفکر و رویکرد شیعه به تاریخ انسان و جهان هستند لذا پرداختن به آئین‌های مذهبی در حقیقت همان پرداختن به دین است.

وی بیان کرد: برای رصد در حوزه نوحه‌خوانی به حضور بسیاری از پیش‌کسوتان نوحه‌خوانی رسیده‌ام و کار نوحه‌خوانان مطرح را گوش داده‌ام و در این مدت به تجربه دریافته‌ام هر فردی با هر نوع خصایص اخلاقی، شایستگی ورود به سِلک ذاکری اهل‌بیت را ندارد.

این فعال و پژوهشگر حوزه موسیقی تصریح کرد: نوحه‌خوانی آداب اخلاقی دارد و افراد دارای خصایص اخلاقی چون بی‌آلایشی و متواضع بودن می‌توانند رنگ صدای خود را نیز متواضعانه کنند چراکه معتقدم ذاکر اهل‌بیت نمی‌تواند صدایی پرطمطراق که خاص خودنمائی است، داشته باشد.

افزونتر با اشاره به تفاوت‌های نوحه‌خوانی در قدیم با آنچه مداحان امروز ارائه می‌کنند، گفت: بین این دو نسل تفاوت رفتاری بسیاری وجود دارد و رسم نوحه‌خوانی به‌طور کل دگرگون‌شده است چراکه بسیاری از آداب مداحی در میان نوحه‌خوانان جوان رعایت نمی‌شود.
 
وی با اشاره به اقدام تحسین‌برانگیز خود در جمع‌آوری مجموعه‌ای شامل 15 مجلس نوحه‌خوانی با صدای استاد «حاج محمد آقای ولائی» از نوادر نوحه‌خوانی اصیل قزوین که در محرم 96 به همت حوزه هنری قزوین منتشر شد، گفت: اولین باری که سعادت استماع نوحه‌خوانی استاد ولائی را به دست آوردم، تصدیق کردم که به‌حق تمامی شاخصه‌های لازم در کار وی وجود دارد.

این پژوهشگر قزوینی و تحصیل‌کرده حوزه موسیقی‌شناسی در پایان خاطرنشان کرد: حفظ میراث معنوی نوحه و آئین‌های مذهبی بسیار حائز اهمیت است و باید گنجینه اندوخته‌های اساتید بزرگ و پیر غلامان اهل‌بیت به‌عنوان داشته‌های فرهنگی استان جمع‌آوری شود تا بتواند منبع آموزشی نسل جوان باشد. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha