• پنجشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۷ / ۱۶:۵۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 97092914877
  • منبع : نمایندگی فارس

نرگس‌زارهای استان فارس ثبت ملی می‌شود

نرگس‌زارهای استان فارس ثبت ملی می‌شود

ایسنا/فارس مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس از تلاش برای ثبت ملی نرگس‌زارهای معروف شهرستان‌های کازرون و داراب خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث‌فرهنگی فارس، «مصیب امیری» با اشاره به این‌که یکصد اثر طبیعی دارای ارزش ثبت ملی در فارس شناسایی شده است، گفت: این آثار براساس مرحله اول مطالعات برای شناسایی آثار طبیعی شناسایی شده است.

امیری گفت: این آثار شامل غارهای آبی، درختان کهنسال، رویشگاه‌های گونه‌های گیاهی نادر، آبشار، دریاچه، رودخانه، مناظر بدیع جغرافیایی و زمین‌شناسی و ... است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس با بیان این‌که آثار شناسایی شده به‌علت منحصر به فرد یا در معرض خطر بودن، در اولویت تهیه و تنظیم پرونده‌های ثبت ملی قرار گرفته است.

این مقام مسئول با تصریح این‌که گام اول در حفظ آثار طبیعی، ثبت ملی آن‌هاست، گفت: پس از ثبت، ضمن رعایت حقوق مالکانه، با طرح‌های حفاظتی و مدیریتی مصوب، این آثار حفظ، احیا و بهره‌برداری می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس در ادامه خاطرنشان کرد: در همین راستا، هم‌اکنون تهیه و تنظیم پرونده‌های نرگس‌زارهای جره و بلبلک کازرون و چشمه تنگه رغز داراب برای ثبت در فهرست آثار طبیعی کشور در دست اقدام است و تا پیش از پایان سال به شورای ثبت آثار ارسال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نرگس‌زارهای بلبلک و جره از جمله مشهورترین نرگس‌زارهای کازرون بشمار می‌رود که از تنوع گونه‌ای فراوان برخوردار است و انواع گل نرگس شامل شش پر، شهلا و معمولی در آن دیده می‌شود.

استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری‌ها از قدیم تاکنون رایج بوده و گیاهان خانواده نرگس، علاوه‌بر ارزش زینتی به لحاظ دارا بودن ترکیبات آلکالوئیدی از نظرخواص دارویی نیز اهمیت دارند.

این گیاه پیازدار با ارتفاع بین 30 تا 45 سانتی متر و با گل های 3 تا 8 تایی در فصل زمستان به گل می نشیند.

حدود ایام گلدهی نرگس کازرون 45 روز است که از اوایل دی شروع شده و تا اواسط بهمن ماه ادامه دارد؛ به همین دلیل این ایام، مهمترین زمان گردشگری طبیعی شهرستان کازرون و البته داراب به شمار می‌رود.

تنگه رغز داراب نیز با وجود چشمه و آبشارهای فراوان همچون بهشتی در دل کوه‌های استان فارس واقع شده است.

این تنگه از منحصربفردترین مناظر جغرافیای طبیعی ایران محسوب می‌شود که دارای آبی با کیفیت بالا و شامل استخرهای طبیعی 12 گانه است.

این تنگه در فصل بهار و تابستان  یکی از مقاصد گردشگری شهرستان داراب در  استان فارس است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha