به گزارش ایسنا، میثم نوائیان در همایش ملی صنایع دستی که در روستای قاسم آباد شهرستان رودسر برگزار شد، اظهار کرد: ثبت جهانی روستای قاسم آباد زمینه خوبی را فراهم میکند تا قاسم آباد یک روز ملی داشته باشد و این روز ثبت شود.
وی ثبت جهانی روستای قاسم آباد را فرصت خوبی برای احیای چادرشب بافی دانست و افزود: فرش ایرانی گل و باغ و رودخانه دارد و تصویری از بهشت و جنت را القا میکند، لذا در نقش برجسته هایمان هرگز اثری از کانگرو و زرافه ندیدیم، زیرا چنین حیواناتی در ایران وجود نداشته است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با بیان اینکه وقتی به چادرشب نگاه میکنیم شاهد طبیعت گیلان هستیم، گفت: چادرشب فرهنگ گیلان است و خود بافنده نمیداند چه می بافد، زیرا از مادر و مادربزرگش یاد گرفته است.
نوائیان طرحها و نقشهای چادرشب را نیازمند تحلیل و بررسی دانست و متذکر شد: حیوانات بومی گیلان در چادرشب نقش شده و بزکوهی را فراوان میبینیم، زیرا بز کوهی در فرهنگ اساطیری ما نماد حیات است و این گونه در حال حاضر در معرض خطر است.
وی وجود نقش شانه را گویای زنانگی و زایش دانست و خاطرنشان کرد: شانههای یک طرفه و دو طرفه زن و مرد را در کنار هم نشان میدهد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه درخت سرو در همه چادرشب ها دیده میشود و محوریت دارد، تصریح کرد: سرو نماد سرسبزی و تقدس است و در کنار بقاع امامزادگان درخت سرو وجود دارد. درخت سرو در چادرشب خطه سرسبز شمال را نشان میدهد.
نوائیان طرحها و نقشهای چادرشب را دارای جامعه شناسی دانست و یادآور شد: مادربزرگان چادرشب میبافتند و این فرهنگ سنتی به صورت مکتبخانه ای، یعنی از مادر به دختر منتقل میشد، اما متأسفانه امروزه از چنین فرهنگی دور شده ایم.
وی با بیان اینکه در گذشته وجود چادرشب در جهیزیه عروس نشانه استطاعت مالی بود، اظهار کرد: مادرها به دخترانشان چادرشب را به عنوان نماد ثروت اندوزی میدادند و هر چه تعداد چادرشب در جهیزیه بیشتر بود، جهیزیه سنگینتری به حساب میآمد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان رنگهای به کار رفته در چادرشب را نیز مرتبط با طبیعت گیلان دانست و تصریح کرد: بی تردید صنایع دستی راه انتقال باورها و آرمانها و هنجارهای ماست و باید حفظ و به آیندگان منتقل شود.
انتهای پیام
نظرات