• سه‌شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۵۷
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98032813733
  • منبع : نمایندگی فارس

معاون منابع طبیعی فارس خبر داد:

اجرای طرح پایش عرصه‌های بیابانی فارس

اجرای طرح پایش عرصه‌های بیابانی فارس

ایسنا/فارس معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس از اجرایی شدن طرح پایش عرصه‌های بیابانی در این استان با هدف کنترل و ممانعت از گسترش پدیده بیابان‌زایی خبر داد.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین یوسفی سه شنبه 28 خرداد، در همایش تخصصی بیابان‌زدایی در لارستان گفت: روند روبه گسترش بیابان‌ها و تهدیدات ناشی از این پدیده در عرصه های طبیعی موجب تنش‌های آبی چند سال اخیر و به دنبال آن کاهش سطح آب‌های زیر زمینی و زایش بیابان در بخشی از شهرستان‌های فارس شده است .

یوسفی از اجرای طرح پایش عرصه‌های بیابانی استان فارس با هدف کنترل و مهار پدیده بیابانزایی خبر داد و گفت: در این راستا فرایند گسترش روند بیابانی شدن و مساحت جدید بیابان ها بعد از دوره خشکسالی با همکاری کارشناسان و اساتید علوم منابع طبیعی و تحقیقاتی و کارشناسان اداره بیابان منابع طبیعی استان پایش شده و مناطق جغرافیایی هدف به لحاظ گستردگی این پدیده تحت کنترل قرار می‌گیرد .

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس ادامه داد: یک میلیون و ۱۳۹ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی فارس، مناطق بیابانی است که ۹ درصد مساحت استان را شامل می‌شود .

وی با بیان اینکه بیشترین سطح اراضی بیابانی استان در شهرستان‌های نیریز، زرین دشت، لامرد، لارستان، خنج، مهر و فراشبند واقع شده است، گفت: اجرای طرح مطالعاتی هفت شهرستان از مناطق بحرانی بیابانی فارس در سنوات گذشته انجام شده و در حال حاضر نیز عملیات اجرایی مقابله با بیابانزایی در این مناطق در حال انجام است .

یوسفی اضافه کرد: این عملیات شامل اجرای طرح‌های نهالکاری، مدیریت هرز آب، حفاظت و قرق، آبیاری و مراقبت در اراضی بیابانی استان است .

وی با بیان اینکه ۳.۵ درصد از کل مساحت عرصه‌های بیابانی کشور در استان فارس قرار دارد، گفت: وسعت بیابان‌های کشور ۳۲.۵ میلیون هکتار است که حدود ۲۰ درصد مساحت کل کشور را شامل می‌شود .

یوسفی با اشاره به وضعیت عرصه‌های بیابانی فارس و اقدامات انجام شده برای کنترل و مهار پدیده بیابانزایی، گفت: برای رسیدن به این هدف، بازبینی در الگوی کشت گیاهان نظیر کشت گونه‌های اقتصادی کم آب سازگار به خشکی با رویکرد مشارکت مردم در شهرستان‌های بحرانی از راهکارهای مهم است .

وی همچنین خواستار تعامل بیشتر مردم و مدیران در مقوله اجرای طرح‌های بیابانزدایی در استان شد و افزود: اجرای طرح های بیابان زدایی تنها با مشارکت مردم و بهره برداران عرصه ها امکان پذیر خواهد بود؛ ضمن اینکه حفاظت و قرق عرصه های طبیعی نقش مهمی در حفظ و احیاء پوشش گیاهی و جلوگیری از بیابان زایی دارد .

یوسفی در ادامه با اشاره به اجرای پروژهای بیابانزدایی موفق در شهرستان های مختلف افزود: اقدامات اجرا شده در مناطق دژگاه شهرستان فراشبند و تم شولی شهرستان نیریز از طرح‌های تاثیر گذار و موفق در مناطق بیابانی استان بوده است .

حسنی معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان نیز در این همایش ضمن قدردانی از اقدامات خوب اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان در زمینه بیابانزدایی در سطح شهرستان بویژه منطقه علی آباد کهنه، افزود: اجرای پروژه‌های بیابانزدایی با رویکرد مشارکت مردم و توانمندسازی جوامع محلی تاثیر بسزایی در کاهش روند بیابانی شدن و تخریب اراضی و نیز جلوگیری از بروز گرد و غبار ناشی از فرسایش خاک داشته است .

فرماندار ویژه لارستان در ادامه ناملایمات طبیعی را نشانه دست درازی انسان به حریم رودخانه ها، جنگل ها و مراتع دانست و افزود: توجه به شرایط اقلیمی و استعداد هر منطقه تاثیر چشمگیری در پایداری زندگی مردم دارد و در این راستا تلاش برای شناخت توانایی های مناطق و سکونتگاههای هدف طرح از اولویت‌های اساسی است .

سخنرانی مهندس مصباح از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، اعطای لوح یادبود به تعدادی از رؤسا و کارشناسان نمونه شهرستان‌ها برای اجرای طرح های الگویی و موفق بیابانزدایی، قدردانی از نیروهای خدوم یگان حفاظت شهرستان لارستان و نیز تجلیل از برخی همیاران طبیعت شهرستان به دلیل انجام ماموریت‌های موفق اطفای حریق کوه هرم لارستان، از برنامه‌های این همایش بود .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha