• چهارشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98080100133
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

معتمدیان در ایسنا تشریح کرد

‌همه فرصت‌های اقتصادی در خراسان جنوبی

‌همه فرصت‌های اقتصادی در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از برنامه‌های ما در بحث توسعه استان توجه به مرزها، بازارچه‌ها و تجارت بین‌الملل، گردشگری و صنایع دستی به عنوان محورهای توسعه است.

محمد صادق معتمدیان، با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسیاری دارد که باید معرفی شود و باید سعی کنیم چهره زیبای استان را معرفی کنیم.

خراسان جنوبی حدود ۴۰ نوع محصولات صنایع‌دستی دارد

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر رویکرد معرفی ظرفیت‌های استان را پیش گرفته‌ایم، افزود: بیابان لوت، اولین اثر طبیعی ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی است و علاوه بر آن ۶۰ جاذبه طبیعی دیگر نیز در استان وجود دارد، اما متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها و ناشناخته بودن استان نتوانستیم در بحث گردشگری اقدام خاصی انجام دهیم.

معتمدیان بیان کرد: خراسان جنوبی حدود ۴۰ نوع محصولات صنایع‌دستی دارد که برای معرفی آن‌ها سعی کرده‌ایم به بازاریابی توجه خاصی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران با محوریت خراسان جنوبی در ولایت بلخ افغانستان تا پایان امسال برپا می‌شود، افزود: ایجاد نمایشگاه‌ها و بازار فروش ملی و فراملی از راه‌های معرفی این محصولات بوده که تلاش‌هایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با تدابیر انجام شده در ایام نوروز امسال رکوردی را در بحث جذب گردشگر در استان ثبت کردیم.

در بحث فرآوری زرشک موفق عمل نکردیم

استاندار خراسان جنوبی محصولات استراتژیک را یکی از پتانسیل‌های استان دانست و ادامه داد: رتبه اول تولید زرشک را در کشور داشته و پیش بینی می‌شود امسال حدود ۲۰ هزار تن برداشت محصول داشته باشیم.

معتمدیان از ناشناخته بودن محصولات استراتژیک استان سخن گفت و افزود: علی رغم اینکه زرشک یکی از مزیت‌های مهم استان است، اما در بحث فرآوری این محصول ارزشمند موفق عمل نکردیم.

وی با اشاره به معضل خام فروشی محصولات استراتژیک استان، اظهار کرد: امسال قیمت زرشک افزایش پیدا کرد، اما نقش واسطه‌ها و دلالان و منافعی که نصیب آنان می‌شود پررنگ بوده و منافع زیادی نصیب کشاورز نمی‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم که منافع محصولات استراتژیک به مردم و کشاورزان برسد، تصریح کرد: در این راستا اقدامات متعددی از جمله تشکیل کمیته محصولات استراتژیک در معاونت اقتصادی استانداری انجام گرفته است.

معتمدیان با اشاره به انجام پژوهش و تحقیقات در این کمیته، افزود: اقداماتی نیز در راستای معرفی محصولات و ارتقا و افزایش صادرات در حال انجام است.

وی با اشاره به صادرات دو درصدی زرشک، ادامه داد: استقبال خوبی از سوی کشورهای آلمان، روسیه و ترکیه برای این محصول وجود دارد و به دنبال این هستیم که بازار جدیدی را برای کشاورزان فراهم کنیم.

خام فروشی، عدم بسته‌بندی ‌از جمله مشکلات موجود در بحث زعفران

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه به دنبال ایجاد صنایع فرآوری، بسته‌بندی و برندسازی در داخل استان هستیم، افزود: در مورد زعفران نیز دومین استان تولیدکننده این محصول در کشور هستیم و در بحث برند آن، برند زعفران قاین را داریم.

معتمدیان، خام فروشی، عدم بسته‌بندی و موانع صادرات را از مشکلات موجود در مورد زعفران عنوان کرد و ادامه داد: به دنبال ایجاد گمرک تخصصی برای محصولات استراتژیک استان هستیم تا صادرکنندگان بتوانند به صورت مستقیم محصولات کشاورزی خود را صادر کنند.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی به دلیل فاصله زیادی که با مرکز کشور دارد و عدم وجود زیرساخت در حوزه بازاریابی محصولات کشاورزی ضعیف است و به همین دلیل قدرت رقابت نداریم.

در نظر داریم طبق یک برنامه سه ساله خراسان‌جنوبی را به هاب منطقه‌ای شتر تبدیل کنیم

وی ادامه داد: خراسان جنوبی از نظر اقلیمی و باتوجه به کویری بودن، شرایط بسیار مناسبی برای پرورش شتر دارد و از نظر تعداد نفر شتر، استان دوم در کشور هستیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در این راستا طرحی را آماده کردیم که طی آن بتوانیم طبق یک برنامه سه ساله استان را به هاب منطقه‌ای شتر تبدیل کنیم.

معتمدیان ادامه داد: این مهم با همکاری سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی و با مشارکت و سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) محقق خواهد شد که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با حضور دکتر مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، در خراسان جنوبی امضا شد.

وی افزود: این تفاهم‌نامه چندین مرحله دارد که یکی از آن‌ها تامین دام از پاکستان و سایر کشورها با توجه به پایین بودن نرخ شتر در این کشورهاست که این واردات در ماه‌های آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: مرحله بعدی تامین علوفه است که در این راستا نیز برخی مناطق را شناسایی کردیم که در آن‌ها طرح کاشت علوفه‌های مورد نیاز از جمله خارشتر را خواهیم داشت که از نظر مباحث زیست‌محیطی و صرفه اقتصادی مناسب خواهد بود و در فاز اول قرار است در سطح ۴۰ هزار هکتار انجام شود.

‌معتمدیان ادامه داد: گام بعدی تکمیل زنجیره محصولات شتر، ایجاد کارخانه تولید شیر شتر و ایجاد کارخانه تولید شیرخشک شتر و محصولات دیگر بر اساس مطالعاتی که انجام خواهد شد، است.
وی افزود: با اجرای این تفاهم‌نامه ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای استان در اختیار مردم قرار می‌گیرد که بخش عمده‌ای از آن به ایجاد صنایع فرآوری مربوط می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: پیش‌بینی شده از این طریق تا پایان دولت بیش از ۱۰ هزار شغل ایجاد کنیم.

معتمدیان به فرصت مرز اشاره کرد و افزود: خراسان جنوبی طولانی‌ترین مرز را با افغانستان و چهار بازارچه مرزی دارد که در سال‌های اخیر سه بازارچه در درمیان، نهبندان و زیرکوه تعطیل شده است و اکنون تنها بازارچه فعال بازارچه مرز ماهیرود است.

مجموع صادرات استان به کشور افعانستان حدود سه میلیادد دلار است

وی ادامه داد: مرز ماهیرود از مرزهای تجاری فعال استان است که در سال ۹۶ حدود یک میلیارد دلار صادرات داشته بوده و نقش مهمی در بحث تجارت ایفا می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مجموع صادرات به کشور افعانستان حدود سه میلیادد دلار است، تصریح کرد: سال گذشته بنا به دلایل مختلف از جمله محدودیت‌هایی که در صادرات اقلام ایجاد شد صادرات کاهش پیدا کرد که امیدواریم با رفع موانع و تدابیر دولت افزایش صادرات داشته باشیم.

معتمدیان با بیان اینکه در بخش زیرساخت‌ها اقدامات خوبی در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: اخیرا با وزیر راه و شهرسازی دیدار داشتیم تا بتوانیم محور سربیشه به ماهیرود را که در توسعه تجارت نقش مهمی دارد، در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: مرز ماهیرود با استان فراه که یکی از استان‌های مهم افغانستان است ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد که در این راستا پروژه‌ای از سال‌ها قبل برای اتصال ماهیرود به فراه آغاز شده که حدود ۶۰ درصد آن انجام شده و اخیرا نیز دو میلیون دلار برای این طرح تخصیص داده شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: حدود دو ماه گدشته قطعه ۳۰ کیلومتری از این جاده را به مناقصه گذاشتیم که امیدواریم با راه اندازی این جاده شاهد تحول ترانزیتی باشیم.

دولت نگاه ویژه‌ای به خراسان جنوبی دارد

معتمدیان ادامه داد: با راه‌اندازی این جاده حدود ۴۰۰ کیلومتر به شاهراه‌های ارتباطی آسیای میانه نزدیک‌تر می‌شویم و هزینه‌های تمام شده کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به خراسان جنوبی دارد، افزود: یکی از سیاست‌های ما این است که از ظرفیت بخش‌های دیگر نیز بهره ببریم که در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با دیگر بخش‌های نظام منعقد کردیم.

به دنبال اجرای مدیریت مهاجرت معکوس در استان هستیم

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از جمعیت روستاها به دلیل خشکسالی و بسته‌شدن مرزها مهاجرت کرده‌اندو شاهد حاشیه نشینی در شهرها بودیم، بیان کرد: با اعتبارات خوبی که تخصیص داده شد، در بحث محرومیت‌زدایی چندین پروژه مهم را دنبال کردیم.

معتمدیان با اشاره به اینکه دنبال این هستیم که با طراحی مدلی مدیریت مهاجرت معکوس را در استان داشته باشیم، تصریح کرد: در این راستا چندین پروژه از جمله احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی را دنبال کردیم و تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور، کمیته امداد و بنیاد مسکن در اسفندماه سال گذشته با حضور دکتر نوبخت در استان منعقد شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه اشتغال روستاییان نیز طرح‌هایی را دنبال کرده‌ایم تا شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشیم.

کمترین میزان واردات مواد مخدر را به استان داریم

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر رسیدگی به زیرساخت‌ها از جمله حمل و نقل در استان، ادامه داد: در سفر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از وزرا به منظور شرکت در همایش ملی روز روستا و عشایر به خراسان جنوبی، عملیات اجرایی قطعه ۱۶ این پروژه به طول  ۳۲ کیلومتر آغاز شد.

معتمدیان بیان کرد: علی رغم داشتن مرز طولانی با افغانستان، کمترین میزان واردات مواد مخدر را به استان داریم و عمده کشفیات عبوری است.

وی با اشاره به تلاش برای برگزاری انتخابات سالم، افزود: جلسات متعددی در ستاد انتخابات استان برگزار شده و با اقدامات صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امنیت و سلامت انتخابات را تامین خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: به دنبال این هستیم که انتخابات سالمی را برگزار کنیم و زمینه مشارکت حداکثری مردم را فراهم آوریم تا فضای رقابتی سالمی برای حضور کاندیداهایی که از فیلترهای نظارتی عبور می‌کنند شکل گیرد.

معتمدیان یادآور شد: خراسان جنوبی جز استان‌هایی است که بیشترین مشارکت را در انتخابات سال‌های گذشته داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha