• شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98081810803
  • خبرنگار : 50158

استاندار سمنان عنوان کرد:

نباید به اعتبارات دولتی دل خوش کرد/ تامین آب لازمه نقش‌آفرینی فلات مرکزی در توسعه اقتصادی کشور

نباید به اعتبارات دولتی دل خوش کرد/ تامین آب لازمه نقش‌آفرینی فلات مرکزی در توسعه اقتصادی کشور

ایسنا/سمنان استاندار سمنان بر ضرورت تلاش مدیران بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و بنیادهای توسعه‌ای تاکید کرد و گفت: نباید به اعتبارات محدود دولتی دل خوش کرد.

به گزارش ایسنا-علیرضا آشناگر در شورای برنامه‌ریزی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان اظهار کرد: جدای از بسترسازی برای استفاده حداکثری از ظرفیت بنیادهای توسعه‌ای همچون آستان قدس، نیاد مستضعفان، ایمیدرو، شستا و... باید برای استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران محلی و بومی هر شهرستان برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه این سرمایه‌گذران بومی به دلیل عرق به شهرستان خود گزینه مناسبی برای واگذاری پروژه‌ها هستند ادامه داد: یکی از ضعف‌های مدیران در شهرستان‌ها و استان عدم وجود یک بانک اطلاعاتی کامل از این سرمایه‌گذران است.

استاندار سمنان با اشاره به آمار بالای بیکاری در شهرستان مهدیشهر گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران مهدیشهری در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف به سرمایه‌گذاری می‌پردازند این در حالی است که با توجه به تعلق خاطر به زادگاه خود می‌توانند در سرمایه‌گذاری برخی از پروژه‌های این شهرستان به کار گرفته شوند.

این مقام مسوول بر ضرورت ارتباط‌گیری با سرمایه‌گذاران هم‌استانی و محلی تاکید و خاطرنشان کرد: همکاری با این سرمایه‌گذاران در استان باید تقویت شود.

گلایه آشناگر از عدم مشخص بودن GDP شهرستان‌های هشت‌گانه استان

وی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگی در استان وجود دارد افزود: باید در کنار جذب شرکت‌ها و بنیادهای توسعه‌ای از ظرفیت این شرکت‌های بزرگ در واگذاری پروژه‌ها استفاده شود.

آشناگر از عدم مشخص بودن تولید ناخالص ملی و GDP شهرستان‌های هشت‌گانه استان به عنوان یک نکته منفی یاد کرد و گفت: داشتن برآورد دقیق از این شاخص در شهرستان‌ها می‌تواند کمک کننده باشد اما اگرچه تولید ناخالص ملی استان مشخص است ولی متاسفانه میزان GDP شهرستان‌ها به تفکیک وجود ندارد.

وی با اشاره به انعقاد ده‌ها تفاهمنامه در بخش‌های مختلف اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از این تفاهمنامه‌ها به مرحله اجرا و عملیاتی نرسیده لذا باید مسوولان مرتبط یک بازنگری مجدد در تفاهمنامه‌های منعقد شده داشته و وضعیت آنها را تعیین‌تکلیف و به استانداری گزارش دهند.

این مقام ارشد اجرایی با بیان اینکه شیوه برگزاری همایش‌ها و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران و بنیادهای توسعه‌ای شیوه درستی نیست اضافه کرد: معتقدم که با گردهم‌آمدن و چند تفاهمنامه را امضاء کردن راه به جایی نمی‌بریم باید با یک تیم تخصصی و از طریق ارتباط‌گیری و مذاکره به انعقاد تفاهمنامه بپردازیم و از همین رو با شکل‌گیری یک کمیته تخصصی برای پیگیری مداوم تفاهمنامه‌ها موافقم.

وی با اشاره به قرار گرفتن میامی در بین ۳۱ شهرستان هدف برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی گفت: در نشست‌هایی که قرار است برای اجرایی شدن پروژه‌های این شهرستان با مشارکت بنیادهای توسعه‌ای انجام شود باید حتما به این مهم توجه جدی شود.

فلات مرکزی  ظرفیت‌ لازم برای کمک به‌توسعه اقتصادی کشور را دارد

آشناگر ضمن مخالفت با گسترده کردن شهرستان‌های هدف افزود: با توجه به محدود بودن اعتبارات این حوزه نباید شهرستان‌های هدف را افزایش داد البته بدیهی است که توجه به سایر شهرستان‌ها نیز باید مدنظر قرار گیرد اما با توجه به قرار گرفتن میامی در زمره ۳۱ شهرستان محروم کشور، اولویت با این شهرستان است.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها نیز باید مناطق محروم شناسایی شوند خاطرنشان کرد: به طور مثال اگر قرار است در شهرستان دامغان با مشارکت بنیادهای توسعه‌ای طرحی اجرایی شود، بدیهی است که این طرح به سمت مناطقی مثل سرکویر که از نقاط محروم این شهرستان هستند سوق داده شود.

استاندار سمنان از آغاز مکاتبات با بنیادهای توسعه‌ای و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌ها در شهرستان محروم میامی خبر داد و افزود: اگرچه شهرستان هدف ما در این بخش، شهرستان میامی است اما چنانچه سایر شهرستان‌های استان از ظرفیتی در این بخش برخوردار باشند و یا علاقه‌مندی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری در شهرستانی خاص باشد حتما از آن استقبال می‌کنیم.

طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی یک ابر پروژه است

عالی‌ترین مقام اجرایی استان در بخش دیگری با اشاره به طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی گفت: این طرح طر با روند مطلوبی پیش می‌رود و یکی از دلایل حمله به این طرح هم همین است.

وی با بیان اینکه  طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی یک ابر پروژه است ادامه داد: کل بودجه استان به انضمام اعتبارات هزینه‌ای۶۵۰ میلیارد تومان است و این در حالی است که ارزش این پروژه به تنهایی ۱۵ هزار میلیارد تومان است بنابراین ورود به این طرح نیز طبیعی است که زمان‌بر هم باشد.

آشناگر از آمادگی بخش خصوصی برای ورود به این طرح خبر داد و افزود: بخش‌هایی از فعالان بخش خصوصی همچون شرکت‌های تولیدی در استان سمنان، بانک‌ها و پیمانکاران بزرگ در کشور به مشارکت در اجرای این طرح تمایل دارند.

وی با بیان اینکه اولویت دولت در استان سمنان اجرای طرح انتقال آب خزر است افزود: این ابر پروژه به همه استان از ایوانکی تا فرومد تعلق دارد. منفعت اجرایی شدن این طرح برای تمام شهرستان‌های استان سمنان است ، بنابراین حمایت همه جانبه مسوولان استانی برای تحقق این امر لازم است.

استاندار سمنان با اذعان به اینکه فلات مرکزی ، ظرفیت‌های لازم برای توسعه و رونق اقتصادی کشور را دارد گفت: فلات مرکزی با وجود برخورداری از همه این ظرفیت‌ها، برای محقق شدن این مهم نیازمند منابع آبی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha