• شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98090905563

رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران (IDA):

سیاست‌گذاری‌های حوزه سلامت دهان و دندان، پیش‌گیرانه نیست

سیاست‌گذاری‌های حوزه سلامت دهان و دندان، پیش‌گیرانه نیست

ایسنا/خراسان رضوی رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران (IDA) گفت: در حوزه سلامت دهان عمدتاً فعالیت‌های درمانی صورت می‌گیرد و فعالیت‌هایی در راستا بهداشت و پیشگیری وجود ندارد. بنده معتقدم که  در حوزه درمان و بهداشت کمتر به حرف‌های کارشناسی توجه می‌شود.

علی تاجرنیا در نشست هم‌اندیشی سیاست‌گذاران سلامت دهان کشور در هتل پردیسان اظهار کرد: به عقیده بنده مشکل این‌جاست که بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها به گونه‌ای است که منجر به رفتارهای غیرعلمی می‌شود و بعدها باید تاوان آن را پرداخت. شهردار پاریس معتقد بود که بعد از جنگ جهانی دوم  یک سال فعالیت‌های عمرانی غیرصحیحی در پاریس صورت گرفت که بعد از آن تا 20 سال در حال رفع مشکلات آن بودند.

وی افزود: سیاست‌های کلان و کلی نظام با تلاش دکتر هاشمی تدوین شد و متولی امر سلامت دهان و دندان نیز وزارت بهداشت است، اولین چالش درون وزارت بهداشت این است که نهادهای موثر در حوزه سلامت دهان و دندان با یکدیگر هماهنگ نیستند و برخی حرف‌ها فقط پشت تریبون گفته می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران (IDA) بیان کرد: در وزارت بهداشت انگیزه‌ای برای دنبال‌کردن مسائل به صورت ساختاری وجود ندارد. بسیاری از وزرا تنها به دنبال انجام فعالیت‌هایی هستند که سبب ایجاد سروصدا شود به عنوان مثال کلینیک ایجاد می‌کنند تا بگویند که چنین کاری توسط ما انجام شده است.

تاجرنیا خاطرنشان کرد: انجام کارها اهمیت ندارد بلکه تاثیرگذاری آن در حوزه عمل دارای اهمیت است. یکی از انتقادات بنده این است که در حوزه سلامت دهان، چقدر نظرات بدنه کارشناسی و کسانی که در حوزه جامعه‌نگر و سلامت کار کرده‌اند شنیده می‌شود؟

وی اضافه کرد: موضوع بعدی شفافیت‌سازی است. در حال حاضر در زمینه بودجه سلامت دهان شفافیت وجود ندارد. وجود برخی مشکلات سبب شده که در حوزه سلامت دهان رفتارهای جزیره‌ای شکل بگیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران (IDA) تصریح کرد: در حوزه سلامت دهان عمدتا فعالیت‌های درمانی صورت می‌گیرد و فعالیت‌هایی در راستای بهداشت و پیشگیری وجود ندارد. بنده معتقدم که در حوزه درمان و بهداشت کمتر به حرف‌های کارشناسی توجه می‌شود.

تاجرنیا عنوان کرد: راهکار ما برای حل این مشکلات تجمیع مسائل است و باید آموزش ما نگاه درمان‌محور و بهداشت‌محور داشته باشد؛ زیرا معتقدم که در بدنه دولت یک نوع از هم‌گسیختگی در حال رخ‌دادن است.

وی ادامه داد: یکی از انتقادات ما از دکتر صمدزاده(رئیس اداره سلامت دهان وزارت بهداشت) این است که در جلسات ما هرگز شرکت نمی‌کنند. در حال حاضر سوالات جدی در رابطه با طرح‌های وزارت بهداشت وجود دارد. همه می‌توانند گزارش کار بدهند اما مهم این است که خروجی کارها چقدر تاثیرگذار است.

رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران (IDA) گفت: نظر بنده است که سمیناری برگزار شود و طرح‌های وزارت بهداشت در آن مطرح و انتقادات شنیده شود، بنده معتقدم که سلامت مردم نه تنها جای ما را تنگ نخواهد کرد بلکه مردم به دریافت خدمات بهتر ترغیب خواهند شد زیرا دنیا به این سمت رفته است و تا کنون هیچ دندان‌پزشکی گرسنه نمانده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha