• شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۸ / ۲۰:۴۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98092317230
  • منبع : نمایندگی همدان

پیشتازی جهاددانشگاهی در توانمندسازی بانوان خودسرپرست

پیشتازی جهاددانشگاهی در توانمندسازی بانوان خودسرپرست

ایسنا/همدان رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان گفت: ۲۰۹ نفر از بانوان خودسرپرست همدانی در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شناسایی شدند.

اکبر اسدی شامگاه شنبه ۲۳ آذر در شورای مشورتی زنان استان همدان، با بیان اینکه طرح توانمندسازی اختصاصی زنان سرپرست خانوار در ابتدا برای ۶۲۰۰ زن سرپرست خانوار در ۲۴ استان برنامه ریزی شد، اظهار کرد: براساس قانون مشاغل خانگی، ۲۵ دستگاه عضو ستاد برای این طرح درنظر گرفته شد که در سال ۹۵ این قانون مورد بازنگری قرار گرفت و طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به تصویب رسید که ۹ استان پایلوت به جهاد دانشگاهی واگذار شد.

وی ادامه داد: جهاددانشگاهی به عنوان تسهیل گر در این طرح وارد شده و در ابتدا سهم استان ما ۱۵۹ نفر بوده تا آموزش های مشاغل خانگی همچون چرم سازی، کیف و کفش، سفال، پوشاک، فرش و گلیم را دریافت کنند.

اسدی با بیان اینکه لیست متقاضیان از بهزیستی و استانداری گرفته می شود، ادامه داد: ۱۰۲۲ زن سرپرست خانوار به جهاد دانشگاهی معرفی شده اند که ۲۰۹ نفر در این طرح انتخاب شده اند.

وی به جامعه هدف این طرح اشاره و بیان کرد: زنان مطلقه، شوهرفوت کرده، دارای همسران متواری، مفقودالاثر و بانوان هرگز ازدواج نکرده بیکار که از سن ۴۵ سال به بالا هستند در این طرح قرار می گیرند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان با بیان اینکه هم اکنون ۴۵ نفر مشغول به آموزش تخصصی در همدان هستند، خاطرنشان کرد: تا پایان سال جهاد دانشگاهی باید تعهد خود را به پایان برساند.

وی یادآور شد: جهاددانشگاهی در سال ۹۵ ساختمان مرکز پژوهشی را ساخته که تاکنون ۹۵ درصد کار آن را انجام داده ایم و قرار است مرکز جامع زنان و باروری در غرب کشور را در آنجا استقرار کنیم که بیشترین شاغلان این مجموعه بانوان خواهند بود.

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا نیز با بیان اینکه در جامعه ایران خانواده از اهمیت والایی برخوردار است و ۱۰ مهارت گفت و گو وجود دارد که در بین خانواده ها باید وجود داشته باشد، گفت: در طرح تحقیقاتی ۱۷۵ شهروند را در هفت کارگاه آموزش دادیم و همدان جز پنج استانی است که دوره مربیان را در آن برگزار کردیم و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

دکتر اسدالله نقدی با بیان اینکه همدان پایتخت تاریخ و تمدن بوده و سابقه چندهزار ساله دارد، اضافه کرد: شورای محلات به شدت دنبال برگزاری کارگاه های آموزشی هستند.هدف این طرح این بود که ویژگی های خانواده مطلوب شناسایی و نواقص این مسائل بررسی شود.

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا یادآور شد: جنسیتی شدن معکوس فضاهای شهری، شنیدن صدای اصلی خانواده ها و توانمندسازی مدیران و فعالان از اهداف طرح های تحقیقاتی است.

معاون فرهنگی، دانشجویی علوم پزشکی ابن سینا نیز گفت: ۶۰ درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بانوان هستند و ۶۷۰۰ کارمند زن و ۱۸۰ هیئت علمی زن در این مجموعه فعالیت دارند.

سیده زهرا اصغری با بیان اینکه مدیریت سه بیمارستان همدان بر عهده بانوان است، تأکید کرد: نقش زنان در عرصه های مدیریتی علوم پزشکی نشان از حضور ۳۹ درصدی زنان در این مجموعه را دارد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف علوم پزشکی ارتقای سلامت جامعه بوده و به سلامت زنان توجه ویژه ای دارد، خاطرنشان کرد: ارتقای سلامتی بانوان، برنامه های کنترل وزن، ماموگرافی، تشویق زنان به ورزش و پیاده روی بخشی از این برنامه ها است.

استادیار دانشگاه بوعلی سینا نیز با بیان اینکه تعداد خانم های شاغل در دانشگاه بوعلی سینا را نمی گویم چرا که عدالت جنسیتی برخلاف تعداد ورودی های دانشجویان وجود ندارد، گفت: دانشگاه دارد به روند نسل سوم و چهارم می رود که سیاست ها به صورت انقباضی و انبساطی می شود.

فرشته ندری ابیانه خطاب به معاون رئیس جمهور در امور بانوان گفت: آیا ارتباط دانشگاه با جامعه برای امید افزایی به فرهنگ یا به مذهب نزدیک می شود؟ آیا قدمی برداشته ایم یا دور شدیم؟

وی افزود: کدام سیاست فرهنگی جهانی را در راستای حقوق زنان قبول کردیم که در مسئله دانشگاه ها به ویژه علوم انسانی آنقدر ضعیف هستیم؟ این اهداف فرهنگی در کل کشور ما زیر سوال است این را چطور می شود،حل کرد؟

ندری ابیانه تأکید کرد: موج ناامیدی و بی تفاوتی را هم در دانشجو و دانشگاه می بینیم و نتیجه آن دزدی هایی است که به علت این سیاست های غلط هرروز رخ می دهد.

رئیس حوزه علمیه بانوان همدان نیز گفت: در دو دهه گذشته حوزه رشد بالایی داشته و در سطوح ارشد و دکترا رشد بالایی داشته است.

افشین زاد با بیان اینکه حوزه آماده به خدمت و کار در همه حوزه ها است، تصریح کرد: در عرصه پژوهش و در زمینه تحقیقاتی همکاری خوبی می توان انجام داد.

وی ادامه داد: حقوق و اخلاق دو مبنای کلیدی هستند و در کنار هم خانواده پایدار را در پی خواهد داشتند.

افشین زاد ادامه داد: خانواده واحد اجتماع است و از خانواده سالم می توان به جامعه سالم رسید از این رو زمینههای بعد اخلاقی در زندگی سالم دینی را انجام می دهیم تا در تسهیل امر ازدواج و آموزش خانواده ها تا حدود قابل توجهی از نابسامانی ها در ازدواج و طلاق را جلوگیری کنیم.

افراطی، نماینده یکی از سمن ها نیز با بیان اینکه زن نقطه ثقل خانواده است و باید مشکلات زنان به ریز مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: مشکلات زیادی از جمله خشونت علیه زنان گریبانگیر زنان است که جایگزین کردن قانون های کارآمد به بخشی از انها کمک خواهد کرد. درک مشکلات زنان به قانون گذاران زن نیاز دارد.

نماینده بانوان دادگستری نیز گفت: از سال ۸۲ دفتر حمایت از کودکان و زنان همدان افتتاح شده و تاکنون سه بار دفتر برتر در کشور شناخته شد.

فتحی مقدم با اشاره به مشکلات زنان و کودکان آسیب دیده، تأکید کرد: در کنار قشر آسیب دیده کودکان، زنان آسیب دیده ای را می بینیم که بعد آزادی حمایتی از این قشر آسیب دیده صورت نمی گیرد.

وی افزود: به یک سمن قوی متشکل از زنان توانمند نیاز داریم تا زنان و کودکان آسیب دیده را به انها معرفی کنیم تا زیر چتر حمایتی آنها قرار بگیرند.

فتحی مقدم با اشاره به مشکلات زنان سال خورده نیز گفت: زنان سالخورده ای که سرپرست ندارند و بیمه ای ندارند در دوران کهنسالی با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد که به بیمه تامین اجتماعی نیاز دارند.

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان همدان نیز با بیان اینکه ۵۳۶ فرد رسانه ای در همدان داریم که ۲۰۵ نفر از انها خانم و ۲۰ دبیر خانم وجود دارد، گفت: از معدود استان هایی هستیم که از بانوان در سمت های مختلف استفاده شده است.

مریم مقدم با تأکید بر اینکه استان همدان ۷۸ مادر رسانه ای داریم که هیچ وقت در رسانه کم نگذاشته اند و با قدرت کارخود را ادامه داده اند، افزود: زنان فعال رسانه ای در عرصه بین المللی نیز نقش آفرین بوده اند به طوریکه کتاب رسانه ای در معرفی جاذبه های گردشگری همدان توسط یک بانوی رسانه ای به دو زبان به نگارش در آمده است.

در این مراسم بهناز ضرابی زاده سه جلد کتاب خود را به معاون رئیس جمهور در امور بانوان هدیه کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha